شناسه خبر: 12338 منتشر شده در مورخ: 1396/6/12 ساعت: 12:43 گروه: اجتماعی  
بیانیه سومین همایش ملی جامعه بینا - شهروند نابینا

بیانیه سومین همایش ملی جامعه بینا - شهروند نابینا

برگزارکنندگان سومین همایش ملی جامعه بینا - شهروند نابینا با درک نقش محوری خانواده‌‏ در توانمندسازی روانی - اجتماعی، استقلال و سلامت فرزندان نابینا و کم‏ بینا، با صدور این بیانیه بر لزوم حمایت هر چه بیشتر بخش های مختلف جامعه نسبت به این خانواده ها تأکید می ورزند که مفاد آن به شرح زیر است:

به گزارش ایران سپید 1 - با عنایت به نقش حائز اهمیت خدمات مشاوره ‏ای در توانمندسازی و ارتقاء کیفیت زندگی خانواده‏ های افراد دارای آسیب بینایی، از سازمان‏ های متولی امور نابینایان و کم ‏بینایان انتظار می‏ رود تا با بهره ‏گیری از نیروهای متخصص، تدوین دستورالعمل ‏های اجرایی و پیش‏ بینی منابع مورد نیاز، ارائه خدمات مشاوره پزشکی، روانشناختی، شغلی و تحصیلی به این دسته از خانواده ‏ها را در اولویت برنامه ‏های توانبخشی و آموزشی خود قرار دهند.

2- تحکیم نظام خانواده مستلزم تقویت رویکردهای علمی و پژوهشی جهت بررسی آسیب‏ های موجود در ساختارهای خانوادگی، سبک ‏های زندگی و نوع مناسبات اعضای خانواده است. با توجه به ضعف موجود در عرصه پژوهش های معطوف به مسائل فوق از مسئولان سازمان بهزیستی و نیز دانشگاه ها و مراکز پژوهشی وابسته می خواهیم با لحاظ تاثیرگذاری عمیق نهاد خانواده در رشد و تعالی افراد دارای آسیب بینایی بخشی از اعتبارات خود را به انجام پژوهش های کاربردی در این زمینه و ارتقاء دانش کشور در این امر خطیر و اثرگذار اختصاص دهند.

3- تدوین برنامه ‏های آموزشی با نگاهی به ابعاد روانشناختی و جامعه ‏شناختی آسیب‏ های بینایی و آموزش خانواده ‏های دارای فرزندان نابینا و کم ‏بینا، سنگ بنای استقلال و توانمندسازی آنان است. از این رو اهتمام جدی سازمان‏ های دولتی و غیردولتی فعال در این عرصه بر تدوین و اجرای برنامه ‏های آموزشی با تکیه بر ضرورت ‏های روز جامعه، ضامن استحکام و عملکرد مطلوب این خانواده‏ ها خواهد بود.

4- نظر به ضرورت انجام مداخلات بهنگام در توانبخشی افراد دارای آسیب بینایی و تقویت مهارت های حسی، حرکتی، شناختی و اجتماعی آنان در مراحل حساس رشد، تأسیس و گسترش مراکز آموزش خانواده و کودک نابینای زیر شش سال می ‏بایست بیش از پیش در مدار توجه مسئولان سازمان بهزیستی و انجمن ‏های غیردولتی نابینایان قرار گیرد.

5- توانبخشی جامع شهروندان نابینا و کم بینا مستلزم دسترسی آنان به طیف گسترده ای از خدمات آموزشی و نیز تجهیزات و فناوری های کمک زیستی متناسب با توسعه نیازهای این گروه و نیز پیشرفت های فناوری های نوین است. تحقق این دسترسی مستلزم تحت پوشش قرار گرفتن خدمات و تجهیزات توصیف شده از سوی صندوق ها و شرکت های بیمه گر با تخصیص منابع مالی لازم از سوی دولت است. تحقق این امر از مهم ترین درخواست های روز جامعه نابینایان و کم بینایان کشور از دولت دوازدهم و مجلس شورای اسلامی است.

6- از آنجا که ازدواج موفق افراد دارای آسیب بینایی، یکی از بارزترین شاخص‏ های ارتقاء سطح سلامت و عملکرد مطلوب نظام خانواده قلمداد می‏ گردد از سازمان‏ های متولی امور معلولان انتظار می‏ رود تا از طریق تقویت ارتباط‏ های بین‏ بخشی با سایر دستگاه‏ ها اعم از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ورزش و جوانان و وزارت مسکن، برای حل مشکلات شغلی و رفاهی و هموارسازی مسیر ازدواج این افراد و بهره ‏مندی آنان از خدمات مشاوره ای پیش و پس از ازدواج اقدامات جدی به عمل آورند.

7- با توجه به پیش بینی برخی حمایت های ضروری و اثرگذار از تشکیل و قوام خانواده های افراد دارای معلولیت از جمله حمایت از والدین فرزندان دارای معلولیت، همسران افراد معلول و ارائه خدمات مراقبتی و مشاوره ای به این خانواده ها در متن لایحه حمایت از حقوق افراد معلول، شرکت کنندگان در این همایش از نمایندگان خانه ملت می خواهند با نگاه حمایت حداکثری این لایحه را در اسرع وقت به تصویب برسانند.

8- با توجه به اینکه مشارکت فعال خانواده‏ ها از مهم ترین عوامل تأثیرگذار در توانمندسازی و تقویت پیوندهای اجتماعی نابینایان و کم‏ بینایان به شمار می ‏رود، آموزش این خانواده ‏ها در ارتباط با حقوق معلولان، مسئولیت نهادهای دولتی و بخش ‏های غیردولتی، چگونگی تشکیل شبکه‏ های اجتماعی و بهره ‏گیری از منابع حمایتی برای پیگیری خواسته ‏های مورد نظر، اقدامی ضروری است که می ‏بایست در مدار توجه سازمان ‏های مرتبط با معلولان، رسانه‏ های ارتباط جمعی و اصحاب قلم قرار گیرد.
9- با عنایت به تقارن مبارک سومین همایش جامعه بینا - شهروند نابینا با شروع کار دولت دوازدهم و تقویت بارقه ‏های تدبیر و امید در اذهان جامعه کم‏ بینایان و نابینایان و متولیان امور معلولان، از اعضای محترم هیئت دولت و سایر مدیران دستگاه‏ های اجرایی، نهادهای قانونگذار و نظارتی کشور انتظار می‏ رود تا با نگاهی قانونمند در راستای برابرسازی فرصت‏ ها، تلفیق اجتماعی و تقویت جایگاه افراد دارای معلولیت و خانواده ‏های آنان قدم برداشته و تمامی تلاش خود را جهت اجرای مفاد قوانین مرتبط با این افراد و فراگیرسازی کامل امکانات برای تمامی گروه های دارای معلولیت به کار گیرند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *