شناسه خبر: 12307 منتشر شده در مورخ: 1396/6/5 ساعت: 13:25 گروه: اجتماعی  
ساماندهی کودکان کار و خیابان از 15 شهریور

ساماندهی کودکان کار و خیابان از 15 شهریور

رئیس سازمان بهزیستی کشور، گفت: بسته‌ جدیدی که برای پذیرش و مراقبت از کودکان کار و خیابان طراحی شده حداکثر تا نیمه دوم شهریور ماه نهایی و ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایران سپید انوشیروان محسنی‌بندپی گفت: اقدامات بهزیستی در دولت نهادینه کردن روش‌های علمی و تخصصی بوده است چرا که نه آنقدر زمان داریم که آزمون و خطا کنیم و نه آنقدر پول و منابع مالی داریم که هزینه کنیم و اثربخشی آن را شاهد نباشیم.

وی ادامه داد: بنابراین تمام برنامه‌ها در بهزیستی هدف‌گذاری شده و بر اساس توسعه و پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌ها و معلولیت‌ها طراحی شده‌اند.

محسنی گفت: شاید در دهه آینده این تعداد ناشنوایی که اکنون 14 درصد از جمعیت یک میلیون و 300 هزار نفری مددجویان را تشکیل می‌دهد به دلیل انجام غربالگری شنوایی‌سنجی نداشته باشیم چون اکنون 76 درصد کودکان در سال اول تولد تحت این غربالگری قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: 26 میلیون و 200 هزار کودک 3 تا 5 سال نیز در سال گذشته تحت غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند، غربالگری اوتیسم را هم انجام داده‌ایم و در مداخلات به هنگام 3 تا 4 تفاهم‌نامه بین‌المللی داریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی نیز دو طرح بزرگ اجتماعی با همکاری سایر نهادها داریم که نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) یکی از این طرح‌هاست که 9 وزارتخانه پای کار آمدند و می‌خواهیم مانند گذشته جزیره‌ای فکر نکنیم.

محسنی بندپی با تأکید بر اینکه نباید انتظار کوتاه‌مدت از اثربخشی برنامه‌ها داشته باشیم، گفت: باید حمایت روانی و اجتماعی کودکان را ارتقا داده، اجتماع‌پذیری آنها را تقویت کنیم چرا که اکنون در مدارس فقط بمباران آموزشی می‌شود و از انسان بودن افراد غفلت کرده‌ایم و باید این غفلت را بپذیریم.

وی تصریح کرد: ثبت الکترونیکی طلاق که در 11 استان پیاده‌سازی می‌شود در بحث اعتیاد و رویکرد اجتماع‌مدارانه و در بحث کودکان کار و خیابان که بسته مراقبتی جدیدی را نهایی کرده‌ایم از دیگر برنامه‌ها در این حوزه است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، گفت: یک بسته پذیرش و مراقبت از کودکان کار و خیابان نیمه دوم شهریور نهایی می‌شود که در بحث حضانت با قوه قضاییه باید به نتیجه نهایی برسیم، نگهداری و جمع‌آوری آنها و اینکه اگر باندهای مافیایی پشت‌سر آنها نباشند و فقط تمکن مالی باعث به خیابان آمدن این خیابان‌ها شده باشد از آنها حمایت می‌کنیم.

محسنی بندپی ادامه داد: البته نباید فراموش کنیم که 60 درصد این کودکان کار و خیابان خارجی و اتباع هستند بنابراین پس از اینکه کارشناسان قوه قضاییه برای کودکان اتباع و کودکانی که چند بار گرفته می‌شوند نظر خود را اعلام کند این برنامه اجرایی می‌شود حتی برای کودکانی که گذرنامه قانونی دارند باید برخورد مناسبی در نظر گرفته شود. 

وی گفت: در این برنامه پذیرش، برگزاری کلاس، مددکاری، گفت‌وگو و مشاوره با والدین و حمایت از قوه قضاییه را خواهیم داشت و با طرح‌های ضربتی گذشته تفاوت دارند چرا که به مدت طولانی این کودکان نگهداری می‌شوند و کمیته امداد هم در این پوشش کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد تغییرات این سازمان در 4 سال آینده، گفت: در بهزیستی اعتقادمان این بوده که از تمام ظرفیت‌ها فارغ از جنس و سن استفاده کنیم، تحرک و پویایی سازمان را دنبال کنیم و بعد از وزارت بهداشت ما بیشترین سفر را به مناطق محروم و حاشیه‌ای داشته‌ایم، از معاونان زن بهره گرفته‌ایم و در روزهای آینده نیز یک مدیر زن در بحث توانمندسازی به مجموعه ما افزوده می‌شود.

محسنی بندپی گفت: برای 7 استان عقب‌مانده کشور اولویت‌هایی مانند حق مسکن، اشتغال و افزایش کمک‌های موردی را دنبال می‌کنیم چون سیاست غلطی است که به تناسب جمعیت یک شهر محروم یارانه و مراکز حمایتی داشته باشیم بلکه باید در راستای عدالت به استان‌های محروم توجه بیشتری کنیم.

وی ادامه داد: در سفرهایی که داشته‌ایم استان خراسان جنوبی از محروم‌ترین استان‌ها بوده به طوری که 4 درصد جمعیت معلولان تحت پوشش بهزیستی در این استان قرار داشته، 1279 نفر خدمت‌گیرنده  در این استان هستند و شیوع اعتیاد در این استان 6 درصد است که بالاتر از میانگین کشوری است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد خرید و فروش نوزاد، گفت: نه اینکه مواردی نباشد این موارد گزارش می‌شوند اما کم هستند، کودکانی که در بیمارستان متولد می‌شوند و مادران معتاد دارند طی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت قرار شده در اسرع وقت این کودکان در اختیار ما قرار گیرند و موارد کودک‌فروشی در خارج از بیمارستان هم بسیار نادر است چرا که 70 درصد کودکانی که اکنون داریم بدسرپرست هستند نه بی‌سرپرست. 

محسنی بندپی در مورد هزینه نگهداری جمعیت تحت پوشش خود، گفت: 350 هزار تومان برای کودکان شبه خانواده پرداخت می‌شود، برای مراکز سالمندی و توانبخشی بسته به نوع مرکز و نوع خدمت یارانه داده می‌شود که ما 600 هزار تومان می‌دهیم، این مبلغ برای نگهداری بیمار روانی مزمن و سالمندانی است که کسی را ندارند. همچنین به مراکز نگهداری از معلولان جسمی و حرکتی هم داده می‌شود. در استان‌ها شاید این مبلغ کمی کمتر باشد اما مددجویانی داریم که توان پرداخت هزینه‌های خود را ندارند و اگر قوه قضاییه حکم کند آنها به صورت رایگان نگهداری می‌شوند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *