شناسه خبر: 12198 منتشر شده در مورخ: 1396/5/15 ساعت: 09:55 گروه: بهداشت و سلامت  
داروی کبد چرب یک قدم تا موفقیت

داروی کبد چرب یک قدم تا موفقیت

مطالعات جدید نشان می‌دهد استفاده از یک داروی تجربی به نام URMC-099 که سابقا برای درمان اختلالات عصبی استفاده می‌شد، قادر به کاهش التهاب و بازیابی عملکرد طبیعی کبد در مدل‌های حیوانی مبتلا به کبد چرب است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا عوامل مختلفی در ابتلا به کبد چرب موثر هستند که مهترین آن چاقی و اضافه وزن است. وجود چربی در کبد طبیعی است ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از 5 تا 10 درصد از وزن کبد شود، عارضه ای به نام کبد چرب به وجود می آید. دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد. عارضه کبد چرب کبد را در معرض آسیب جدی، التهاب و زخم قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به سیروز و سرطان کبد شود.کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل بوجود می آید. محققان احتمال می دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهمترین عوامل بروز کبد چرب غیر الکلی است. استفاده از داروهای مختلف، هپاتیت، بیماری های خود ایمنی یا بیماری های کبد ارثی، کاهش سریع وزن و سوء تغذیه از دیگر دلایل بروز کبد چرب غیر الکلی محسوب می‌شوند. مطالعات جدید محققان دانشگاه راچستر نشان می‌دهد یکی از مکانیسم‌های شروع بیماری‌های کبد غیر الکلی، پاسخ ایمنی به التهاب است. به محض مشاهده یک عامل غیر متعارف در کبد، سیستم ایمنی سلول‌ها را به کبد می‌فرستد؛ اما گاهی این فرآیند دفاعی خارج از کنترل می‌شود و افزایش التهاب، به کبد آسیب وارد می کند. محققان برای درمان این عارضه در موش‌ها از یک داروی تجربی به نام URMC-099 استفاده کردند. این دارو برای درمان اختلالات عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نتایج نشان می‌دهد بدن موش ها به راحتی این دارو را تحمل کرده و سبب کاهش التهاب ناشی از پاسخ ایمنی در موش‌ها شده است. این دارو باعث تعادل سلول‌های ایمنی و سلول‌های کبد شده و عملکرد طبیعی کبد را بازیابی می کند.استفاده از این دارو در نمونه‌های انسانی نیازمند تحقیق و آزمایش بیشتر است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، 64 میلیون نفر در آمریکا به کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند. مصرف الکل، استفاده خودسرانه دارو، کلسترول بالا، مصرف افراطی و خودسرانه استامینوفن، تری گلیسیرید بالا، سوء تغذیه، سندرم متابولیک، چاقی و دیابت مهمترین عوامل خطر کبد چرب هستند. نتایج این مطالعه در نشریه JCI Insights منتشر شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *