شناسه خبر: 11891 منتشر شده در مورخ: 1396/5/1 ساعت: 10:33 گروه: اجتماعی  
پارک مینیاتور تبریز، پارکی برای نابینایان

پارک مینیاتور تبریز، پارکی برای نابینایان

پارک مینیاتور تبریز برای نابینایان ماکت های کوچکی طراحی کرده تا گردشگران نابینا نیز مانند بقیه از مناطق گردشگری استفاده کنند

به گزارش ایران سپید پارک مینیاتور تبریز سال 1390 در خیابان گلکار و انتهای پارک آنالار و آتالار احداث شده است، متأسفانه امروزه بخشی از پارک با دیواره‌های بتنی حصارکشی و ماکت‌ها در بخش دیگر پارک رها شده‌اند. 

در این پارک بیشتر جاذبه‌های تبریز از جمله عمارت شهرداری تبریز، ارک علیشاه، مقبره الشعرا، عمارت ائل گلی، برج خلعت پوشان، مسجد کبود. کلیسای مریم مقدس، خانه ثقه السلام، برج یانقین، ساختمان راه‌آهن تبریز، ساختمان تاریخی استانداری، پل کابلی تبریز، پل سنگی و نیز روستای صخره‌ای کندوان در این پارک به شکل ماکت و در سایز کوچک تر ساخته شده‌اند. 

با مناسب‌سازی فضای بارک از قبیل نوشتن مطالب با خط بریل، استقرار راهنمایان گردشگری ویژه نابینایان، بهسازی ماکت‌های پارک، تجهیز مبلمان داخل بارک برای افراد با شرایط خاص، کتابخانه صوتی ویژه نابینایان، فروشگاه محصولات فرهنگی و رستوران غذاهای محلی تبریز، لذت درک زیبایی جاذبه‌های تاریخی تبریز را به عنوان پارک ویژه نابینایان فراهم کرد تا تبریز مثل همیشه میزبان شایسته و متفاوتی برای مهمانان خود باشد. 

این ایده را با مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز در میان گذاشتم که  از آن استقبال کرد و گفت: پیشنهاد بسیار جالب و البته کاربردی است که به بررسی نیاز دارد. 

«محمدحسین حسن‌زاده» ادامه داد: می‌توان در فضای باز بارک مینیاتور و با مناسب سازی محوطه‌ی پارک، زمینه استفاده آن را برای نابینایان فراهم کرد.

رئیس هیئت مدیره جامعه نابینایان و کم‌بینایان آذربایجان‌شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مسائل مربوط به زندگی شهری نابینایان گفت: ضروری است فضای شهری برای نابینایان مناسب‌سازی شود و با کف‌سازی ویژه نابینایان در پیاده‌روها، نصب چراغ قرمز در چهارراه‌ها، مناسب سازی ورودی ساختمان‌های اداری، مجهز کردن آسانسورها به علائم برجسته و خط بریل کمک می‌کند تا فرد نابینا و کم‌بینا به‌راحتی بتواند بدون کمک و متکی به دیگران از امکانات شهری استفاده کند. 

«عزیز زاهدی» با بیان این‌که انجمن نابینایان استان در راستای مطالبات نابینایان جلسات متعددی با دستگاه‌های متولی و بهزیستی برگزار کرده است، افزود: انتظار داریم که  نابینایان با دید ترحم برخورد نشود و از طرفی شرایط لازم برای عبور و مرور آسان و انجام امور روزمره نابینایان در شهر فراهم شود. 

بر اساس این گزارش با توجه به این‌که سفر و استفاده از اماکن گردشگری از جمله حدأقل حقوق افراد است و از طرفی انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018 بهانه‌ای برای توجه مسئولان و خود مردم به صنعت پر سود گردشگری شده است، اما به نظر می‌رسد که در تصمیم‌گیری‌ها تمهیدات ویژه برای میزبانی از گردشگران نابینا و یا با شرایط خاص در نظر گرفته نشده‌است که این امر نیاز به بررسی و بازنگری دارد. 

می توان با مناسب‌سازی و محوطه‌سازی پارک مینیاتور و مرتب کردن ماکت‌ها، استقرار راهنمایان ویژه نابینایان، تهیه بروشورها به خط بریل و تجهیز سرویس‌های بهداشتی برای نابینایان، روحی تازه به جان این پارک بخشید و از طرفی لذت سفر و درک بخشی از تاریخ تبریز را برای گردشگران نابینایان فراهم کرد. 

گزارش از «پریا توفیقی»، خبرنگار ایسنا در منطقه آذربایجان‌شرقی

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *