شناسه خبر: 11614 منتشر شده در مورخ: 1396/4/21 ساعت: 11:42 گروه: اقتصادی  
۱۰ میلیون بیکار در انتظار شغل

۱۰ میلیون بیکار در انتظار شغل

عضو کمیسیون اجتماعی گفت: نزدیک به ۳۳ میلیون جمعیت فعال(جمعیت شاغلان و بیکاران) در کشور وجود دارد که بر اساس آمارها از این میزان، حدود ۱۰ میلیون نفر بیکار هستند.

به گزارش ایران سپید سلمان خدادادی  دررابطه با آمارهای اعلام شده در مورد فقر از سوی رئیس ستاد اجرای فرمان حضرت امام، گفت: طبق اظهارات وی 12 میلیون زیر خطر فقر مطلق و 25 تا 30 میلیون زیر خطر نسبی فقر قرار دارند این در حالی است که مشخص نیست مبنای چنین آمارهایی بر چه اساسی است زیرا چنین آمارهایی از سوی ارگان های رسمی مانند مرکز آمار منتشر نشده و به صورت رسمی در اختیار نهادها، ارگان ها و اشخاص حقیقی و حقوقی قرار نگرفته است.

آمار دقیقی از جمعیت زیر خط فقر در کشور وجود ندارد/ بیکاری مهمترین علت فقر

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آمار دقیقی از جمعیت زیر خط فقر در کشور وجود ندارد بیکاری را مهمترین علت فقر دانست و گفت: افزایش بیکاری در کشور به منزله شیوع فقر بوده و در جامعه ای که درصد بیکاری بالا است چنین پدیده ای بروز و ظهور می کند.

اگر به دنبال ریشه کن کردن فقر واقعی هستیم باید در جهت بهبود وضعیت اشتغال و رفع معضل بیکاری گام های جدی برداشته شود

وی با تاکید بر اینکه اگر به دنبال ریشه کن کردن فقر واقعی هستیم باید در جهت بهبود وضعیت اشتغال و رفع معضل بیکاری گام های جدی برداشت، تصریح کرد: 25 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار بوده و حتی در برخی رشته ها 40 درصد این افراد دارای شغل نیستند از سویی افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی نیز هیچ گونه مهارتی نداشته و دارای کسب و کار نبوده بنابراین درصد بیکاری این قشر نیز بسیار بالا است.

طبق آمارها در کشور بین 6 تا 10 میلیون بیکار وجود دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه طبق آمارها در کشور بین 6 تا 10 میلیون بیکار وجود دارد، ادامه داد: به گونه ای که نزدیک به 33 میلیون جمعیت فعال کشور (جمعیت شاغلان و بیکاران) بوده و حتی مقام معظم رهبری نیز این موضوع را در فرمایشات خود به دولت یادآوری کردند؛ به عبارتی آمارهای اشتغال واقعی نیست زیرا به فردی که 4 ساعت در روز کار می کند نیز شاغل گفته می شود بنابراین می توان آمار بیکاران را حدود 10 میلیون دانست.

خدادادی افزود: بنابراین در جامعه ای که درصد بیکاری بالا است به طور قطع با روند افزایشی فقر و بدتر شدن وضعیت معیشتی مردم مواجه خواهیم شد به گونه ای که مردم برای گذران زندگی با هزاران مشقت و سختی روبرو می شوند.

حقوق و دستمزد برخی افراد کفاف هزینه های زندگی آنها را نمی دهد/ در کلان شهری مانند تهران باید حقوق افراد بالای 3 میلیون باشد تا بتوانند در سطح عادی و معمولی زندگی کند

نماینده مردم ملکان در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه حقوق و دستمزد برخی افراد کفاف هزینه های زندگی آنها را نمی دهد، گفت: در کلان شهری مانند تهران باید حقوق افراد بالای 3 میلیون باشد تا بتوانند در سطح عادی و معمولی زندگی کند این در حالی است که برخی افراد با درآمد زیر یک میلیون روزگار می گذارانند و به نوعی زیر خط مطلق فقر قرار دارند.

نزدیک به 30 درصد طلاق ها به دلیل فقر و مسائل اقتصادی است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نزدیک به 30 درصد طلاق ها به دلیل فقر و مسائل اقتصادی است، تصریح کرد: علت 55 درصد طلاق ها اعتیاد بوده و اعتیاد نیز نشات گرفته از فقر اقتصادی است.

برای جلوگیری از روند افزایشی فقر و معضلات ناشی از آن باید برنامه ریزی منسجم و منظمی از سوی دولت برای بهبود وضعیت اشتغال طراحی و تدوین شود

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از روند افزایشی فقر و معضلات ناشی از آن باید برنامه ریزی منسجم و منظمی از سوی دولت برای بهبود وضعیت اشتغال طراحی و تدوین شود، افزود: دولت باید در برنامه های کلان اقتصادی نگاهی جدی به کاهش فقر داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: از آنجایی که قانون برنامه ششم قانون تکلیف است بنابراین دولت را مکلف کردیم درصد بیکاری را که از جمله عوامل موثر در بروز فقر و به نوعی ام الفساد تمامی آسیب های فرهنگی و اجتماعی است را تا پایان برنامه به 7 درصد کاهش دهد البته مجلس تنها به تکلیف اکتفا نکرده بلکه در بودجه سال 96 نیز متناسب با این آمار بودجه لازم را منظور کردیم.

خدادادی یادآور شد: اگر دولت بتواند طبق قانون برنامه ششم بیکاری را کاهش و بازار کسب و کار و تولید را رونق دهد به طور قطع می توان گامی جدی و موثر در جهت کاهش فقر اقتصادی در کشور برداشت.

برداشت یک میلیارد و 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی با هدف ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری اقدامی مثبت در جهت کاهش فقر مردم این مناطق است

نماینده مردم ملکان در مجلس دهم، با بیان اینکه برداشت یک میلیارد و 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی با هدف ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری اقدامی مثبت در جهت کاهش فقر مردم این مناطق است، تصریح کرد: با این اقدام می توان کسب و کار روستایی را رونق و مراکز جدید تولیدی ایجاد کرد.

کمیسیون اجتماعی مجلس گام های موثری برای بهبود وضعیت نیازمندان و اقشار آسیب پذیر در قانون برنامه ششم برداشته است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس گام های موثری برای بهبود وضعیت نیازمندان و اقشار آسیب پذیر برداشته است، افزود: در این باره مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد تا 400 هزار تومان افزایش یافت که این اقدام یکی از افتخارات کمیسیون اجتماعی در قانون برنامه ششم است.

نماینده مردم ملکان در مجلس دهم، ادامه داد: البته با چنین اقدامات مقطعی نمی توان نسبت به رفع فقر مطلق در کشور گام برداشت بلکه باید در جهت بهبود وضعیت اشتغال اقدام و نیازمندان را صاحب حرفه و شغل کرد تا خود برای تامین مخارج تلاش کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه برخی از کاندیدهای ریاست جمهوری موضوع افزایش یارانه ها  و پرداخت مبالغ ماهیانه را مطرح کردند این در حالی است که چنین اقدامی گداپروری بوده و نمی توان با اقدامات مقطعی و در مدت زمان کوتاه فقر را در جامعه کاهش داد؛ در حقیقت برای رفع فقر باید به دنبال راهکارهای بلند مدت بود که مهمترین و موثرترین راهکار آن سرمایه گذاری برای بهبود وضعیت تولید، اشتغال است؛ البته تا زمانی که 90 درصد بودجه کشور صرف هزینه های جاری می شود به هیچ وجه نمی توان با 10 درصد مابقی سرمایه گذاری مناسبی را بهبود وضعیت اشتغال داشت.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *