شناسه خبر: 11604 منتشر شده در مورخ: 1396/4/21 ساعت: 11:06 گروه: دانش و فن آوری  
دو طرح آموزشی الهامبخش برای نابینایان

دو طرح آموزشی الهامبخش برای نابینایان

به گفته سازمان جهانی بهداشت، حدود ۲۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان از مشکل بینایی رنج میبرند و بسیاری از آنها به برنامه آموزشی متناسب با نیازهایشان دسترسی ندارند.

به گزارش ایران سپید طرحهای آموزشی برای  بهبود شرایط آموزشی این افراد در سراسر جهان وجود دارد. در این گزارش، به دو برنامه آموزشی الهام بخش که هدفشان کمک به افراد نابینا برای کنترل ناتوانی شان است، نگاهی میاندازیم. در هر دوی این نمونه ها، بر نقش یادگیری موسیقی در زندگی نابینایان به شدت تأکید شده است.

«بیت باکسینگ» برای دانش آموزان نابینا

اولین نمونه جالب، موردی است که در یکی از مراکز آموزشی ویژه نابینایان در نیویورک در یالات متحده به اجرا در آمده است. دانش آموزان مدرسه «لاول برای نابینایان» در برانکس، شمال محله منهتن نیویورک، «بیت باکسینگ» (beatboxing) میآموزند. «بیت باکسینگ» یعنی تولید نت توسط دهان.

کلاسهای «بیت باکسینگ» درس در چارچوب برنامه موسوم به «بیت راکرز یا نوازندگان بیت» برگزار میشود. با کمک این برنامه دانش آموزان نابینا یا کسانی که  دچار اختلال بینایی هستند، میتوانند بهتر از صدایشان استفاده کنند

کیک درام (kick drum)، هی هت (hi hat)، و اسنِیر (Sanre) صداهای اصلی برای تولید صداهای شبیه به صدای سازهای کوبه ای با دهان هستند. اما اینک تبدیل به ابزاری جدید و موفق برای یادگیری شده اند. این برنامه پنج سال است که در این مدرسه اجرا میشود.

در حال حاضر برنامه «بیت» (B.E.A.T) مشغول آماده کردن مواد درسی گفتار درمانی بر اساس تمرین، بازی و شیوه بیان است. هدف این است که دانش آموزان بتوانند حروف را به درستی  تلفظ کنند، بخوبی بیان کنند و در نهایت بتوانند بنویسند.

اولین آموزگار نابینایان در کامبوج

برای نقل دومین نمونه به کامبوج میرویم. پالا نئانگ در کامبوج  یکی از اولین آموزگاران معلولین و کسانی است که از نارسایی های جسمیرنج میبرند و اغلب در حاشیه جامعه جای دارند. وی اینک پنج مدرسه مخصوص نابینایان را اداره میکند.

سازمان غیردولتی  کروسار تمیتنها جایی در کامبوج است که از ۲۱ سال پیش برنامه ای جامعی برای آموزش کودکان نابینا دارد. پالا نئانگ ۵۴ ساله با شخصیت پر جذبه خود نیروی محرک این مرکز است.

پالال نئانگ ۲۱۳ دانش آموز دارد و از زمانی که سازمان غیردولتی پیوسته ۱۴۰۰ دانش آموز تحصیلات خود را زیر نظر او تکمیل کرده اند.

خانم پالا ماشین تحریرهای بریل قدیمی و پر سر و صدا را دور انداخته و به جای آنها از تنها چاپگر بریل موجود در کامبوج استفاده میکند. وی با این چاپگر کتاب های درسی برای پنج مدرسه و حتی نت موسیقی هم چاپ میکند. وی معتقد است موسیقی بهترین ابزاری است که میتوان با آن کودکان نابینا را از لاک خود بیرون آورد و تشویق شان کرد با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنند.

پالا نئانگ به خاطر تلاشهایش، اخیراً یکی از نامزدهای جایزه جهانی بهترین آموزگار شده بود.

امید هاشمی

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *