شناسه خبر: 11390 منتشر شده در مورخ: 1396/4/3 ساعت: 13:14 گروه: اجتماعی  
ارتباط پیامکی ناشنوایان با پلیس 110

ارتباط پیامکی ناشنوایان با پلیس 110

اصفهانی ها برای بهره مندی معلولان از حقوق شهروندی دست به ابتکارجالبی زدند

به گزارش ایران سپید نخستین غنچه زندگی شان متولد شد، این نخستین باری است که صدایی در این خانه شنیده می‌شود صدای گریه، صدای خنده این صداها رنگ جدیدی به این خانواده بخشیده؛ شب شد با خوابیدن کودک پدر و مادر هم فرصت خواب را غنیمت شمرده و در کنار هم خوابیدند ساعت از نیمه‌های شب گذشته و خواب عمیقی این خانواده  را دربرگرفته است نفس کشیدن سخت می‌شود پدر با سرفه‌های ممتد از خواب می‌پرد. خانه آتش گرفته فوراً به سراغ تلفن می‌رود تا با آتش نشانی تماس بگیرد ارتباط برقرار شده اما نمی‌تواند آنچه رخ داده را شرح دهد چرا که او ناشنواست و قدرت تکلم هم ندارد هرچه سعی می‌کند با صداهای محدودی که دارد نمی‌تواند بگوید خانه آتش گرفته. از آن سوی تلفن هم فکر می‌کنند مزاحم است و تلفن را قطع می‌کنند. کودک و همسرش را از خانه خارج کرد اما تا مردم متوجه شوند و به آتش نشانی زنگ بزنند خانه تبدیل به مشتی خاکستر شد.


سامانه پیامکی پل ارتباطی ناشنوایان


چندی پیش خبری شنیدیم مبنی بر راه‌اندازی سامانه پیامکی پلیس 110 ویژه ناشنوایان اصفهان؛ برای اطلاع دقیق از این سامانه و نحوه کارکرد آن با سعید صادقی، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان به گفت‌و‌گو پرداختیم.
وی در خصوص این سامانه پیامکی می‌گوید: «استان اصفهان حدود 120 هزار فرد دارای معلولیت دارد که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند. نگاه مسئولان این استان به جامعه دارای معلولیت نگاه توانمندی است و به همین علت دو سال پیش رسول زرگر‌پور استاندار  وقت اصفهان با انتخاب تشکل‌های معلولان استان یک نفر را به‌عنوان مشاور در حوزه معلولان منصوب کرد. اکنون این معلول جسمی – حرکتی در دفتر استانداری اتاقی تحت عنوان مشاور امور معلولان را در اختیار دارد این اتفاق گام مهمی در هویت بخشی به معلولان و مهم‌تر از همه ورود به عرصه تصمیم‌گیری در امور مربوط به معلولان است.»
وی ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر این انتصاب سبب شده تا معلولان دلگرم شوند که بالاترین مقام اجرایی دولت در استان ضرورت حضور یک فرد دارای معلولیت و آگاه به مسائل و مشکلات این قشر را احساس کرده و با این اقدام می‌توانند اقدامات تخصصی تری را برای افراد‌ دارای معلولیت انجام دهند.
با الگو قرار دادن این اقدام مهم و سازنده در حوزه معلولان فرمانداری‌هایی که در بخش های بزرگ استان قرار دارند هم یک مشاور از میان معلولان انتخاب کردند تا بتوانند نسبت به موضوعات مهم این شهروندان آگاهی‌های لازم را کسب کنند.»
 استان اصفهان بیش از 50 تشکل فعال در حوزه معلولان دارد؛ در این میان اتفاق خوبی که روی داده است تشکیل انجمن معلولان با حضور نمایندگان NGOهای مختلف در سازمان بهزیستی است.
وی با اشاره به ارتباط خوب بهزیستی با انجمن‌های حامی معلولان می‌گوید: «ارتباط با این قشر از جامعه سبب شده است تا مدیران بهزیستی به مسائل و مشکلات این قشر بیش از پیش آگاهی پیدا کنند و باعث شده مشاوره های خوبی در زمینه‌های مختلف همچون مناسب‌سازی، توانبخشی و... در اختیار مدیران بهزیستی استان اصفهان قرار گیرد.
آنچه  برای افراد دارای معلولیت اهمیت بسیاری دارد رعایت حقوق شهروندی است تا آنها نیز مانند دیگران بتوانند از امکانات مختلف که دسترسی‌شان برای مردم عادی آسان است برای آنها نیز امکان پذیر باشد.
یکی از این حقوق دسترسی به نیروهای ویژه همانند اورژانس، آتش نشانی و نیروهای انتظامی است که افراد دارای مشکل شنوایی نمی‌توانستند همانند دیگر معلولان از شماره‌های معمول 115، 110 و... استفاده کنند.
با توجه به آمار 13 هزار و 500 نفری از افراد‌ دارای مشکل کم‌شنوایی و ناشنوایی این ضرورت را احساس کردیم که اقداماتی را دراین زمینه انجام دهیم.»
صادقی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان بیان می‌کند: «پلیس استان اصفهان برای برقراری ارتباط میان خود و ناشنوایان ایده سامانه پیامکی را ارائه کرد و با همکاری نیروی انتظامی، شرکت ایرانسل و سازمان بهزیستی این سامانه پیامکی را ایجاد کردیم تا ناشنوایان هم بتوانند از طریق یک سامانه پیامکی مشخص با نیروهای انتظامی ارتباط برقرار کنند.
جرقه این طرح در استان اصفهان زده شد و امیدواریم بتوانیم با توجه به بازخوردهای مثبت این طرح آن را در استان‌های دیگر کشور هم گسترش دهیم.
ناشنوایان می‌توانند هنگامی که نیاز به برقراری ارتباط با مأموران امنیتی و انتظامی  دارند یا احساس خطر می‌کنند از طریق شماره پیامکی 09011010110 مشکل خود را عنوان کنند مأموران هم با سرعت پیگیر کار این افراد می‌شوند.»
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در پایان با بیان آنکه باید مشکلات معلولان در همه زمینه‌ها با همکاری نهادهای مربوطه پیگیری شوند می‌گوید: «مقرر شده است بعد از ماه مبارک رمضان جلسه‌ای با انجمن‌های معلولان و فرماندهان نیروی انتظامی داشته باشیم تا با همفکری هم مشکلاتی را که معلولان در حوزه انتظامی دارند ، مطرح و برای آن راه حل‌هایی را ارائه دهیم. امیدواریم بتوانیم خدمات مناسبی را به افراد‌ دارای معلولیت ارائه دهیم.»


 ناشنوایان هم نیاز به امنیت دارند
در ادامه این گزارش سری به فرماندهی انتظامی استان اصفهان زدیم و با سرهنگ حسین حسین‌زاده، جانشین فرمانده انتظامی این استان به گفت‌و‌گو پرداختیم.
وی در خصوص راه‌اندازی و ایده این سامانه که از سوی نیروهای پلیس ارائه شد می‌گوید: «نیروهای امنیتی باید خدمات شان  شامل حال همه آحاد جامعه باشد فرقی نمی‌کند یک فرد دارای معلولیت نیاز به امداد‌رسانی از سوی نیروهای انتظامی دارد یا یک فرد عادی ما همه را تحت پوشش امنیتی که ایجاد می‌کنیم قرار می‌دهیم.
احساس ما این بود که اگر ناشنوایان در برخی مواقع وضعیت امدادخواهی داشته باشند و از پلیس کمک بخواهند نمی‌توانند در تماس با شماره 110 با پلیس ارتباط برقرار کنند. جرقه این ایده در نیروهای پلیس به واسطه‌ یک حادثه ایجاد شد و موجب شد این نو‌آوری در پلیس اصفهان شکل بگیرد.»
این سرهنگ نیروی انتظامی در تشریح اتفاقی که موجب این ایده شد بیان می‌کند:«در یک مأموریت پلیسی با یکی از دوستان که مشکل شنوایی و تکلم داشت به طور اتفاقی برخورد کردم این دوست ناشنوا برای برقراری ارتباط با حرکات دست یا همان زبان اشاره با من صحبت می‌کرد اما متأسفانه من با این نوع زبان آشنایی نداشتم و متوجه حرف‌هایش نمی‌شدم. این فرد ناشنوا از طریق تلفن همراه خود برای من نوشت سلام و گوشی را به من داد تا جواب را برایش تایپ کنم دراین لحظه که با این معلول ناشنوا صحبت نوشتاری می‌کردم این موضوع که اگر یک فرد ناشنوا نیاز به فوریت‌های پلیسی داشته باشد چگونه موضوع را با نیروهای امنیتی درمیان می‌گذارد جرقه ایده ارتباط پیامکی برای ناشنوایان از اینجا در ذهنم ایجاد شد.»
وی ادامه می‌دهد:«طی تفاهمی که میان سازمان بهزیستی، شرکت ایرانسل و فرمانده‌ نیروی انتظامی منعقد شد در روز میلاد امام حسن مجتبی(ع) سامانه پیامکی فوریت‌های پلیس 110 ویژه ناشنوایان را افتتاح کردیم و شماره تلفنی را جهت برقراری ارتباط برای این گروه از معلولان نظر گرفتیم. این سامانه معرف همان شماره 110 برای فوریت‌های پلیسی است اما ویژه ناشنوایان.
افراد دارای مشکل ناشنوایی می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز برای مشاوره، امدادخواهی و برقراری ارتباط مستقیم با فرماندهی انتظامی استان اصفهان از این سامانه استفاده کنند.»
سرهنگ حسین‌زاده در خصوص استفاده دیگر معلولان از این سامانه عنوان می‌کند:«از دیدگاه ما محدودیتی برای استفاده معلولان از این سامانه وجود ندارد و همه می‌توانند با ارسال پیامک با نیروی انتظامی استان اصفهان ارتباط برقرار کنند اما ناشنوایان به خاطر محدودیت در برقراری ارتباط کلامی واجد شرایط‌‌تر هستند و دیگر معلولان می‌توانند از شماره 110 برای تماس با فوریت‌های پلیس استفاده کنند.
مأموران نیروی انتظامی ظرف کمتر از 10 دقیقه اگر نیاز به حضور پلیس به مکان خاصی باشد به محل اعزام می‌شوند. در صورتی که این افراد مورد اعمال سوء از قبیل سرقت منزل، خودرو یا هر چیزی که به نیروهای پلیس مرتبط شود قرارگیرند می‌توانند با ارسال پیامک به شماره 09011010110 موضوع را به ما اطلاع دهند تا مأموران آگاهی برای بررسی موضوع به محل اعزام شوند.»
از آنجایی که استان اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی محسوب می‌شود مدیران در اصفهان بنا به شرایط موجود در مسیر خلاقیت و نوآوری قرار می‌گیرند. این استان به‌عنوان شهر خلاق در میان همه شهرهای دنیا وضعیت خودش را ثبت کرده است؛ راه‌اندازی این سامانه هم به نوعی از همین نوآوری‌ها سرچشمه می‌گیرد.
وی در پایان این گفت‌و‌گو می‌گوید: «در حال برنامه‌ریزی هستیم تا تعدادی از افسران نیروی انتظامی که ارتباط بیشتری با جامعه ناشنوایان خواهند داشت را با زبان اشاره در حد متعارف آشنا کرده تا هنگامی که سر صحنه حادثه با فرد ناشنوا برخورد می‌کنیم بتوانیم تا حدودی با وی ارتباط برقرار کنیم.»
«همان‌طور که می‌دانید اصفهان شهر توریستی است و میهمان‌های بسیاری از سرتاسر دنیا برای گردش به این شهر سفرمی کنند و ممکن است فرد ناشنوایی هم میان این توریست‌ها حضور داشته باشد که بخواهد با نیروی پلیس صحبت کرده و مشکلش را بیان کند دراین هنگام نیروهای آموزش دیده ما برای کمک به این افراد اعزام می‌شوند.
رایزنی‌ها با سازمان بهزیستی صورت گرفته تا بعد از ماه مبارک رمضان تعدادی از افسران پلیس زبان اشاره را فرا بگیرند. امیدوارم بزودی این سامانه در دیگر استان‌ها هم مورد استقبال قرار بگیرد و مسئولان برای رفع نیاز ناشنوایان این سامانه‌ها را در همه شهر‌ها راه‌اندازی کنند.»
آنچه  در صحبت‌های هر دو مسئول خواندید ایجاد شهری هموار و امن برای همه آحاد جامعه است اما نکته‌ حائز اهمیت این است که آیا دیگر ارگان‌های امدادی همچون سازمان آتش‌نشانی و اورژانس کشور هم این نیاز را برای معلولان دارای مشکل شنوایی احساس می‌کنند تا خدمات‌شان را بسرعت به همه مردم از جمله معلولان ارائه دهند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
mehdi marei 1397/8/27 - 03:00
rateup1
ratedown0
پاسخ
comment سلام من کمشنوا هستمتورو مارو از دست این فراری نجات بدین امشب حلومو گرفته میگه میخوام با چاقو بزنمت این خانواده منو اذیت کرده
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *