شناسه خبر: 11389 منتشر شده در مورخ: 1396/4/3 ساعت: 10:50 گروه: اجتماعی  
استان یزد پیشتاز در مناسب سازی

استان یزد پیشتاز در مناسب سازی

رییس ستاد مناسب سازی عنوان کرد: بر اساس شاخصهای 13 گانه ستاد، استان یزد با ۶۰ درصد امتیاز بالاترین میزان مشارکت در زمینه مناسب سازی و تهران با 24 درصد امتیاز کمترین مشارکت در بخش دستگاههای دولتی را دارد. همچنین سازمان بهزیستی با ۷۰ درصد مشارکت و بعد از آن به ترتیب شرکت گاز و بنیاد شهید بیشترین مشارکت در مناسبسازی و سازمان نظام پزشکی و صدا و سیما پایین ترین درصد مشارکت دراین خصوص را دارند.

به گزارش ایران سپید هوشنگ خندان دل، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در چهارمین جلسه ستاد مناسبسازی کشور گفت: « صدور پایان کار ساختمانها منوط به اجرای چک لیستهای مربوط به مناسبسازی است و امید است که در سالهای آینده با این اقدامات، شاهد مناسب سازی ساختمان های عمومی و دولتی و مسکونی باشیم.»

وی با اشاره به صحبتهای صورت گرفته در جلسه ستاد مناسب سازی که در وزارت کشور برگزار شد بیان کرد: «تصمیماتی که در جلسات گذشته گرفته شده اتخاذ شده بود مورد بررسی قرار گرفت که مهمترین موضوعی که دراین جلسه به ان رسیدگی کردیم تهیه چک لیست برای کنترل پروانه های ساختمانی است  تا ساختمانی های ساخته شوند که  معلولان به راحتی بتوانند در آن تردد کنند.»

رییس ستاد مناسب سازی با اشاره به لازم الاجرا بودن  ضوابطی که برای پروانه های ساختمانی  ارائه شود گفت: « طبق گزارش های که از سوی کمیته مناسب سازی سازمان بهزیستی در جلسه عنوان شد از 1200ساختمان عمومی که در 31 استان کشور مورد بررسی قرار گرفت. طبق اعلام کاظمی مومن سرایی رئیس دبیر خانه ستاد پیگیری مناسبسازی بهزیستی بر اساس شاخصهای 13 گانه ستاد، استان یزد با ۶۰ درصد امتیاز بالاترین میزان مشارکت در زمینه مناسبسازی و تهران با 24 درصد امتیاز کمترین مشارکت در بخش دستگاه های دولتی را دارد. همچنین سازمان بهزیستی  با ۷۰ درصد مشارکت و بعد از آن به ترتیب شرکت گاز و بنیاد شهید بیشترین مشارکت در مناسبسازی و سازمان نظام پزشکی و صدا و سیما پایین ترین درصد مشارکت دراین خصوص را دارند. »

خندان ده در پایان صحیتهایش عنوان کرد: « مقرر شد با اطلاعرسانی به استانداری ها و نهادهای ذیربط آن دسته از استانهایی که در شرایط بهتری هستند تقدیر شود و آن دسته از شهرهایی که همچون پایتخت از مشارکت کمتری در بخش مناسبسازی برخودار هستند تذکر را دریافت کرده تا نسبت به رفع این محدودیتها اقدامات لازم را انجام دهند.»

محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی و دبیر ستاد مناسب سازی درجمع خبرنگاران  درخصوص ماحصل این جلسه گفت: « ماحصل این جلسه 7 مصوبه در خصوص ساخت و ساز و پروانه های ساختمانی به شرط رعایت دسترسی های مناسب برای افراد دارای محدودیت حرکتی.» وی ادامه داد: « برای رسیدن به شعار شهر دسترس پذیر باید گفت ما تازه اول راه هستیم و علیرغم قانونی که در سال 83 مصوب شد مبنی بر تحرک پذیری بیشتر معلولان در جامعه و دسترسی اسان برای افرادی که دارای محدودیت حرکتی هستند مانند معلولان، جانبازان، سالمندان، زنان باردار و... هنوز نتوانستیم به آنچه مد نظر مان است نزدیک شویم. طبق امار بهزیستی یک میلیون و سیصد هزار معلول در جامعه زندگی میکنند و افرادی هم درجامعه هستند که به طور موقت دچار آسیب شدند و همچنین حدود 9/3  دهم درصد هم سالمند در جامعه داریم که در مجموعه این افراد ما شاهد اقلیت بزرگی هستیم که درجامعه نیاز به دسترسی آسان به معابر ساختمان های و مراکز خرید و... را دارند.

گزارش جلسات و بررسی های که از سوی سازمان صورت می گیرد به صورت مستند به هیئت دولت، وزارتخانه ها و همه دستگاه ها ارائه میشود ارائه این گزارشات باعث حساسیت و آگاه سازی در دستگاه های مختلف خواهد شد.» محسنی بندپی درخصوص سامانه معبر که سال گذشته رونمایی شد بیان کرد: « سامانه معبر با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ را راه اندازی کرده است تا شهروندان با مشاهده معضل در تردد و عدم مناسبسازی محل و خیابان ها با برقراری ارتباط با این سامانه  مشکلات را به سازمان اطلاع دهند.

دبیرخانه ستاد هم این شکایتها را به بخشهای مختلف اطلاع رسانی میکند تا هرچه سریعتر پیگیری شوند. بیش از 1300 مورد  از طریق سامانه معبر از سوی شهروندان به ما انعکاس داده شده است که دبیرخانه ستاد مناسبسازی پیگیر این موضوعات است. یک نگاه مدیریتی با هزینه اندک هم میتواند شرایط را برای تردد آسان شهروندان در جامعه ایجاد کند. بیشترین مشکلاتی که از طریق سامانه  معبر به دبیرخانه ستاد مناسب سازی گزارش شده است در خصوص رمپ ها، ورودی ها، توقفگاه ها، سرویسهای بهداشتی، معابر عمومی  و ...  است. »وی در پایان بیان کرد: «اقدامات انجام شده در حوزه مناسب سازی کافی نیست و باید تلاشهای بیشتری در این زمینه صورت گیرد.»

(جعفری)

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *