شناسه خبر: 1133 منتشر شده در مورخ: 1392/9/10 ساعت: 11:16 گروه: اجتماعی  
پایان طراحی مفهومی پروژه قطار پرسرعت ایران/ نقشه خطوط تندروی جهان

پایان طراحی مفهومی پروژه قطار پرسرعت ایران/ نقشه خطوط تندروی جهان

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران از پایان مرحله طراحی مفهومی سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت خبر داد و گفت: گزارش این مرحله آماده ارائه به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است و در صورت تایید نهایی وارد فاز مطالعات پایه و ساخت قطعات خواهیم شد.

سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت را سامانه‌ای دانست که سرعت قطار در آن به 350 کیلومتر در ساعت برسد و افزود: طرح کلان پیاده سازی فناوری ملی سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت از سوی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مصوب و اجرای آن به دانشگاه علم و صنعت ایران واگذار شده است که با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مرکز تحقیقات و آموزش راه آهن در حال اجرا است.معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به مراحل اجرای این پروژه اظهار داشت: فرآیند طراحی این سامانه شامل طراحی مفهومی، طراحی پایه، طراحی جزئیات، نمونه سازی، آزمایش، بهینه سازی و نهایی سازی می‌شود که در حال حاضر فاز طراحی مفهومی این سامانه نهایی شده و آماده ارائه گزارش به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) هستیم که در صورت تایید نهایی وارد فاز طراحی پایه و جزئیات و ساخت قطعات خواهیم شد.وی فاز طراحی مفهومی را شامل طراحی سیستم‌های راه و ابنیه، سیستم انتقال انرژی، سیستم سیگنالینگ، سیستم مدیریت حمل و نقل و سیستم ناوگان دانست و یادآور شد: مدت زمان صرف شده برای این فاز 9 ماه بوده و برای فاز مطالعات پایه نیز یک سال در نظر گرفته شده است.بازیار با اشاره به زیر ساخت‌های لازم برای اجرای این طرح ادامه داد: ایجاد ارتباط با این سامانه از طریق الکترونیکی و کامپیوتری انجام می‌شود از این رو یکی از وظایف دانشگاه برای اجرا و پیاده سازی این پروژه مطالعه در زمینه زیر ساخت‌های این قطار است.وی فناوری‌های مورد نیاز قطارهای سریع السیر را از جمله فناوری‌های پیچیده و پیشرفته دانست و اضافه کرد: زیر ساخت‌های کاربردی کردن چنین قطارهایی شامل مواردی چون ایجاد خطوط ریل، پل، تونل، ایستگاه، ناوگان و کارخانه‌ای که این ناوگان را تولید کند، تامین برق مورد نیاز و سیگنالینگ قطار است.معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت، اولویت ایجاد خطوط قطارهای سریع السیر را شهرهای پر تردد دانست و یادآور شد: بر اساس نتایج مطالعات اقتصادی انجام شده به نظر می‌رسد که اولین مسیری که کاملا اقتصادی است مسیر تهران- مشهد به دلیل تعداد زیاد زوار خواهد بود. ایجاد این خط در مسیر تهران- مشهد می‌تواند ظرف 2 سال هزینه‌های انجام شده را جبران کند.

وی با اقتصادی دانستن اجرای این پروژه اقتصادی، تاکید کرد: فناوری قطارهای سریع السیر از جمله فناوری‌هایی است که بسیاری از کشورها به آن دست ندارند و در صورت دست یافتن ایران به این فناوری جز 10 تا 15 کشوری خواهیم بود که به این فناوری دست یافته است.

وضعیت کشورهای آسیایی در زمینه ایجاد خطوط پرسرعت ریلی ژاپن اولین کشوری در دنیا است که در سال 1963 اقدام به ایجاد و توسعه خطوط سریع السیر ریلی کرد و پس از آن فرانسه در سال 1967 در این زمینه وارد شد و در حال حاضر چین دارای سریع‌ترین قطار جهان و رکورد ثبت شده از این قطار سرعتی بالغ بر 501 کیلومتر در ساعت است. بر اساس آمارهای موجود در میان کشورهای آسیایی بیشترین خط موجود مربوط به کشور ژاپن و بیشترین میزان سرمایه گذاری مربوط به کشور چین و در میان کشورهای اروپایی بیشترین خطوط پرسرعت ریلی از آن کشور فرانسه و بیشترین سرمایه گذاری از آن کشور اسپانیا است. با توجه به مزایای خطوط تندرو ریلی در کشورهای آسیایی و اروپایی برنامه‌هایی برای توسعه خطوط ریلی پرسرعت تا سال 2025 تدوین شده است به گونه‌ای که عربستان که در حال حاضر فاقد خطوط پرسرعت ریلی است تا سال 2025، 550 کیلومتر ایجاد کند و ژاپن با بیشترین خطوط پرسرعت ریلی قرار است 583 کیلومتر به این خطوط اضافه کند. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که ایجاد خطوط تندرو تا سال 2024 روند افزایشی خواهد داشت.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *