شناسه خبر: 11326 منتشر شده در مورخ: 1396/3/16 ساعت: 09:41 گروه: سیاسی  
رایگان شدن آزمایش ژنتیک برای خانواده‌های دارای دو معلول

رایگان شدن آزمایش ژنتیک برای خانواده‌های دارای دو معلول

رئیس سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح اجباری مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در برخی شهرها به صورت آزمایشی خبر داد و گفت: آمار سقط جنین‌های معلول با تأیید مقامات شرعی و قانونی در دو سال اخیر افزایش یافته است.

به گزارش ایران سپید انوشیروان محسنی بندپی گفت:  آیین‌نامه‌ اجرایی اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج تدوین شده و هم‌اکنون در برخی استان‌ها به صورت پایلوت در حال اجرا است و مقرر شده افراد قبل از ازدواج، حداقل 20 ساعت، مشاوره‌‌ ژنتیک بگذرانند و چانچه نیاز به بررسی‌های بیشتر و آزمایش داشتند، به مراکزی که در آیین‌نامه‌ اجرایی، مشخص شده فرستاده شوند.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه 50 درصد معلولان به دلیل مشکلات ژنتیکی دچار معلولیت می شوند افزود: نگهداری هر معلول در یک مرکز توانبخشی حدود 1.5 میلیون تومان هزینه دارد که بخشی توسط دولت و بخشی توسط خیرین تأمین می‌شود.

وی از افزایش آمار سقط جنین‌های معلول با تأیید مقامات شرعی و قانونی در دو سال اخیر خبر داد و گفت: نباید سالانه 30 هزار معلول در کشور متولد شود.

محسنی‌بندپی گفت: همچنین قرار است مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک برای خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر در زایمان‌های بعدی‌ رایگان شود چراکه احتمال تولد فرزندان معلول در این خانواده‌ها بیشتر است.

وی ادامه داد: در سال 94 از میان 40 هزار زوجی که در 30 شهرستان کشور مورد غربالگری ژنتیک قرار گرفتند، 25 درصد نیازمند مشاوره‌ تخصصی تشخیص داده شدند. از این تعداد 20 درصدشان نیاز به آزمایشات ژنتیک داشته و 10 درصد آنان احتیاج به آزمایش گران‌قیمت داشتند که با کمک بهزیستی انجام گرفت.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: هنوز نتایج 90 هزار زوجی که در سال 95 مورد غربال قرار گرفتند استخراج نشده اما اطمینان داریم که نتایج بدست آمده، لزوم اجرای برنامه‌ای با وسعت بیشتر و در سراسر کشور را روشن خواهد ساخت.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *