شناسه خبر: 11317 منتشر شده در مورخ: 1396/3/8 ساعت: 14:05 گروه: فرهنگی  
اپرای ایرانی از آغاز تا امروز: موسیقی در ایران از گذشته ایی غنی برخوردار است + صوت

اپرای ایرانی از آغاز تا امروز: موسیقی در ایران از گذشته ایی غنی برخوردار است + صوت

موسیقیهای بسیاری با پیشینه ایی به بلندای تاریخ. اما آواز کلاسیک از آن دسته هنرهایی است که در ابتدای قرن گذشته به ایران وارد شد و با عمری بیش از 120 سال واقعاْ تاریخساز شد.

به گزارش ایران سپید  دلیل بوجود آمدن آواز   کلاسیک خصوصا شاخه اپرا را میتوان در زمانی که شاهان قاجاری برای گردش و خوشگذرانی به اروپا میرفتند جستجو کرد.

همین حضور شاهان قجری در کشورهای مختلف اروپایی باعث رسوخ فرهنگ غربی یا به اصطلاح فرنگی به ایران شد و همین فرهنگ بستری مهم برای به وجود آمدن فرهنگی نوین در زمینه موسیقی ایران شد.

بعد از  قجرها، رضاخان در پی تجدد خواهیش در ایران و سفرش به ترکیه در  دیدار با  مصطفی کمال آتا تورک پیشوای دوران پیشرفت ترکیه دریافت که ایران  باید

 از لحاظ فرهنگی و هنری، خصوصاْ موسیقی نیز پیشرفت کند. به دنبال همین   اعتقادات و نگرش صفحات دیگری در زمینه ورود موسیقی نوین و علمی به ایران   باز شد.

رضا خان به دنبال اقداماتش در جهت پیشرفت ایران در همه جوانب در پی احداث   خانه اپرا هم بود که متأسفانه نتوانست به این مهم دست یابد.

این کار عملاْ تا دهه 40 شمسی با افتتاح تالار رودکی که با اقتباس از تالار اپرای وین ساخته شد، ناکام ماند.

اما قبل  از افتتاح تالار رودکی در دهه 10 و 20 شمسی تلاشهایی در جهت به وجود  آمدن  اجراهای اپرایی به صورت مستمر در ایران توسط بزرگانی نظیر بانوان  اپرای  ایران منیره وکیلی،

 فاخره صبا و اِولین باغچه بان صورت گرفت.این  تلاشها تا زمان انقلاب شکوهمند سال  1357 شمسی در ایران همچنان ادامه داشت اما با  شروع انقلاب و بعد از آن  شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران عملا آواز به دست فراموشی سپرده شد.

اما در سالهای اخیر تلاشهای بسیار خوبی برای احیای این هنر زیبا و مردمی صورت گرفته است. گواه این تلاشها هم اپراهایی است از بهروز قریبپور با موضوع تاریخ ادبیات ایران و اسلام که بهزاد عبدی آهنگسازیشان را بر عهده داشته است. اپرای شمس و مولانا از جمله این آثار هستند که با استقبال خوبی هم از سوی مخاطبان مواجه شد. همچنین در سالهای اخیر گروهی هم با نام «ارکستر اپرای تهران» شکل گرفته که هر از چند گاهی یکی از اپراهای مشهور دنیا را در تهران به نمایش میگذارد. آنچه در این شماره به عنوان نمونه صوتی از اپرای ایرانی در نظر گرفته ایم قسمتی کوتاه از اپرای مولوی است که همانطور که گفتیم بهروز قریبپور آن را کارگردانی کرده و بهزاد عبدی ساخت موسیقیش را بر عهده داشته است. در این اثر همایون شجریان در نقش شمس و محمد معتمدی هم در نقش مولوی ایفای نقش کرده اند و خوانندگانی همچون محمدرضا صادقی، علی خدایی و حسین علیشاهپور هم در نقش دیگر شخصیتها آواز خوانده اند. قطعه در نظر گرفته شده صحنه قتل شمس است و شما میتوانید توانمندی خوانندگان را در اجرای نقشهایشان به وضوح مشاهده کنید. قطعه قتل شمس از اپرای مولوی را از سایت دانلود و گوش کنید.

قتل شمس
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *