شناسه خبر: 11195 منتشر شده در مورخ: 1396/2/11 ساعت: 09:53 گروه: بهداشت و سلامت  
پزشکی بازساختی به کمک نابینایان می آید

پزشکی بازساختی به کمک نابینایان می آید

یک فوق تخصص قرنیه از درمان برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج یا درمان‌ناپذیر چشمی به کمک پروتزهای زیستی پیشرفته خبر داد.

به گزارش ایران سپید به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان سید فرزاد محمدی فوق تخصص قرنیه در خصوص چشم پزشکی ترجمانی بیان کرد: جنبشی از ۱۰ سال گذشته در سراسر دنیا شکل گرفته است که هدف از این جنبش ایجاد ارتباط نزدیک‌تر بین پژوهش‌های پایه با تحقیقات بالینی است؛ بنابراین وقت و سرمایه مالی که در راستای پژوهش صرف می‌شود، با طی مسیرهای روشن و راهبردی‌تر به کاربردهای بالینی در بستر بیمار خاتمه پیدا می‌کند.

 
وی اظهار داشت: این جنبش در حوزه چشم پزشکی باعث شده که در سال‌های اخیر فناوری‌های جدید در حوزه هایی فنی، مهندسی، سلولی و مولکولی بتوانند راهکارهای جدیدی را در جهت رفع مشکل نابینایی و برخی بیماری‌های دیگر ارائه دهند؛ از این رو می‌توان امیدوار بود که طی پنج تا ۱۰ سال آینده برخی از بیماری‌هایی که صعب العلاج یا درمان‌ناپذیر بوده از قبیل شب کوری ارثی یا اختلال سلول‌های بنیادی سطح قرنیه در اثر آسیب‌های شیمیایی را بتوانیم به کمک پزشکی بازساختی یا پروتزهای زیستی پیشرفته درمان کنیم.
 
این فوق تخصص قرنیه افزود: ما اکنون توانسته ایم با کار گذاشتن پروتزهایی در فردی که درکی از نور ندارد، سبب شویم که وی بتواند یک درک سیاه و سفید از جامعه اطراف خود پیدا کند.
 
وی در این خصوص توضیح داد: پروتز آرگوس ۲ که به شکل بی‌سیم است به یک عینک اتصال پیدا می‌کند، در نتیجه با حرکت کردن فرد عینک پیام‌ها را به مجاور شبکیه چشم فرد منتقل کرده و با بای‌پس آن لایه‌ای از شبکیه که نقص دارد، پیام‌ها را به عصب بینایی انتقال می‌دهد. 
 
وی ابراز داشت: البته این روش درمانی بسیار گران قیمت و تجربی بوده، ولی باعث می‌شود که فردی که به طور کامل نابینا است به صورت خیلی جزیی به درکی از عالم روشنایی دست یابد.
 
محمدی با بیان اینکه به وسیله سلول‌های بنیادی و بازساختی آن‌ها می‌توانیم بافت‌های انسانی را به صورت تقلید شده بسازیم، عنوان کرد: در این خصوص هم اقدامات محدودی انجام شده هر چند این امر خطراتی را نیز به همراه دارد. ما در مناطقی از کشور آمریکا با انتقال سلول‌های بنیادی برای افرادی که شب کوری یا کاستی عصب بینایی داشته، موفق شدیم این گروه از اشخاص را درمان کنیم.
 
وی تاکید کرد: البته افراد باید توجه داشته باشند که وقتی می‌گوییم توانسته ایم نابینایی را درمان کنیم، منظور این است که تنها موارد محدودی از این بیماری را در حالت هایی خاص درمان می‌کنیم. ایران در زمینه کاربرد سلول‌های بنیادی در مقایسه با حوزه‌های دیگر جایگاه بالایی داشته، اما برای پیشبرد هر چه بهتر این علم زنجیره‌های متعددی در اقتصاد دخیل هستند.
 
این فوق تخصص قرنیه تصریح کرد: در حوزه اقتصاد، کار‌آفرینی، سرمایه گذاری داخلی و سیاست‌های گوناگونی در کشور وجود دارند که باید بتوانیم تمامی این زمینه‌ها را کنار هم گرد آوریم.
 
محمدی یادآور شد: تسهیل ارتباطات بین المللی، تاسیس و گسترش شرکت‌های فراملی در حوزه علم و فناوری سبب می‌شود که بتوانیم محصولات زیستی درمانی ایرانی را در عرصه جامعه عرضه و حتی آن‌ها را صادر کنیم؛ بنابراین استفاده کردن از این تولیدات رونق صنعت توریسم درمانی کشور را به همراه دارد.
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *