شناسه خبر: 11097 منتشر شده در مورخ: 1396/1/16 ساعت: 14:03 گروه: بهداشت و سلامت  
توصیه های مهم برای تزریق اصولی انسولین در بیماران دیابتی

توصیه های مهم برای تزریق اصولی انسولین در بیماران دیابتی

یک کارشناس سازمان غذا و دارو گفت: انسولین را باید برای کنترل قند خون در اشخاص با دیابت نوع یک و دو که قند خون آنها با داروهای خوراکی به تنهایی کنترل نمی شود، تزریق کرد که البته باید برای تزریق اصولی این دارو، به برخی نکات مهم توجه داشت.

به گزارش ایران سپید به نقل از سلامت آنلاین، دکتر پریسا اعتصام، کارشناس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: تزریق انسولین برای کنترل قند خون در اشخاص با دیابت نوع

یک (شرایطی که بدن انسولین نمی سازد و نمی تواند مقدار قند خون را کنترل کند) یا در افراد با دیابت نوع دو  (در شرایطی که قند خون خیلی بالاست، طوری که قند خون با داروهای خوراکی به تنهایی کنترل نمی شود) استفاده می شود.

وی ادامه داد: انسولین قند خون بالا را کنترل می کند، اما دیابت را درمان نمی کند بنابراین استفاده از آن باید حتی در صورت احساس بهبودی، ادامه یابد.

کارشناس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، عنوان کرد: انسولین ها به شکل محلول مایع یا سوسپانسیون وجود دارند که به جز انسولین رگولار که به شکل وریدی و عضلانی نیز قابل استفاده است، به شکل زیر جلدی تزریق می شوند.

دکتر اعتصام افزود: تزریق انسولین در نواحی مختلف شکم، قسمت بالایی بازو، قسمت بالایی پا یا باسن می تواند انجام شود.

وی اظهار کرد: برای هر بار تزریق از نواحی مختلف برای تزریق استفاده شود، به طوریکه هر تزریق در فاصله ۳ سانتیمتر از محل تزریق قبل اما در همان ناحیه (برای مثال، ران) انجام شود و از همه نواحی موجود در آن بخش استفاده و بعد تزریق به یک قسمت متفاوت تغییر داده شود(برای مثال بازو).

این داروساز تصریح کرد: از تکان دادن شدید ویال های انسولین خودداری شود زیرا این کار می تواند باعث از دست رفتن قدرت دارو شود.

وی ادامه داد: انسولین ها را نباید در معرض درجه حرارت های بالا، تماس مستقیم با نور آفتاب و یا یخ زدن قرار داد، زیرا اثر بخشی خود را ازدست می دهند.

دکتر اعتصام گفت: ویال ها و قلم های انسولین باز نشده باید در یخچال و در دمای ۲ تا ۸ درجه نگهداری شوند، اما پس از باز شدن نیازی به نگهداری دریخچال نیست.

وی افزود: دمای اتاق زیر ۲۵ درجه، دمای مناسب برای نگهداری آنهاست، اما در صورت نیاز به حمل و نقل در فصل گرما یا در شریط دمایی بالاتر، از کیف های خنک کننده استفاده کنید.

دکتر اعتصام بیان کرد: اگر انسولین در معرض نور خورشید قرار گرفته باشد گاه تغییر رنگ قهوه ای نشان می دهد که در این موارد نباید از آن استفاده کنند، همچنین انسولین در اثر یخ زدن صدمه می بیند و به همین علت نباید انسولین در قسمت جایخی یخچال قرار داده شود.

کارشناس دفترتحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اظهار کرد: در صورت فاسد شدن انسولین، نوع شفاف آن کدر و نوع شیری آن یکنواختی خود را ازدست می دهد و به صورت دانه دانه به دیواره شیشه می چسبد، همچنین ویال های انسولین پس از یک ماه باید دور ریخته شوند چون قدرت انسولین بعد از یک ماه کاهش پیدا می کند.

دکتر اعتصام تاکید کرد: در مسافرت بهتر است انسولین را در کیف دستی خود حمل و به قسمت بار نسپارید. این نکته به ویژه در مسافرت با هواپیما اهمیت دارد زیرا در ارتفاع بالا ممکن است انسولین در قسمت بار هواپیما یخ بزند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *