شناسه خبر: 11009 منتشر شده در مورخ: 1395/12/15 ساعت: 09:40 گروه: دانش و فن آوری  
"میکروسکوپ لمسی" برای افراد نابینا ساخته شد

"میکروسکوپ لمسی" برای افراد نابینا ساخته شد

اگر یک سلول خونی را نبینید چگونه می‌توانید آن را مطالعه کنید ولی می‌توانید با استفاده از دستگاهی که داده‌های علمی را به اطلاعات لمسی تبدیل می‌کند آن را لمس و حس کنید.

به گزارش ایران سپید این دستگاه پیچیده با اتصال به کامپیوتری که به میکروسکوپ متصل است کار می کند. شما دسته را حرکت می‌دهید تا به بررسی تصاویر میکروسکوپی بپردازید. وقتی به دیواره سلول خونی می‌رسید دسته فشاری به دست شما وارد کرده و آن را عقب می‌زند و برای شبیه سازی بافت‌های مختلف شروع به لرزیدن می‌کند.

این سیستم از الگوریتم بصری کامپیوتری برای استخراج خصوصیات مهم یک تصویر همچون موقعیت دیواره سلولی استفاده می‌کند. سپس تصاویر را به طور بصری بازسازی می‌کند لذا کاربر می‌تواند از طریق دستگاه لمسی با آن تعامل برقرار کند.

تینگ زانگ از دانشگاه پوردو در هند می‌گوید: هدف ما این است که به افراد نابینا یا کم‌بینا کمک کنیم که به مطالعه علم بپردازند.

وی و تیم تحقیقاتی‌اش سیستمی ساخته‌اند که با استفاده از یک دستگاه لامسه‌ای به افراد کمک می‌کند اطلاعات بصری را با کمک دستانشان درک و تفسیر کنند. این دستگاه قابل لمس است و به عنوان یک رابط به شما بازخورد می‌دهد.

در آزمایش بر روی افراد نابینا یا افرادی که از چشم‌بند استفاده کرده بودند مشخص شد شرکت کنندگان قادرند با کمک فیدبک‌های حسی دستگاه، گلبول‌های قرمز و سفید زیر میکروسکوپ را از هم تشخیص دهند. آن‌ها می‌توانستند اطلاعات معناداری درباره بافت، شکل و رنگ اجسام موجود در تصاویر میکروسکوپی به دست آورند بدون این که این تصاویر را ببینند.

تفسیر داده‌های علمی برای افرادی که نقص بینایی دارند بسیار دشوار است. لذا کمک به حل این مشکل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *