شناسه خبر: 1095 منتشر شده در مورخ: 1392/9/9 ساعت: 09:36 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 9 آذر 1392

روزنامه شنبه 9 آذر 1392

«ایران سپید» شنبه 9 آذر 1392 روزنامه ویژه نابینایان سال هجدهم شماره 4593

«ایران سپید»

شنبه 9 آذر 1392

26 محرم 1435

روزنامه ویژه نابینایان

فرهنگی، اجتماعی،

 سیاسی، اقتصادی

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی

مدیر مسئول: سهیل معینی

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

سال هجدهم شماره 4593

* سخن هفته 2

* در مورد واژه گفتمان چه میدانیم؟ 5

* تمرینی برای مهرپویی 7

* به زودی رایانه ها به عقل سلیم میرسند 10

* دانستنیهایی در مورد طلا  12

تولیدات ما راهگشای ایجاد اشتغال برای نابینایان است 14

 

صئ...................سخن هفته به نام توانبخش توانبخشان عالم  با سلامی دوباره در آغاز روز 12 آذر روز جهانی افراد دارای معلولیت را به شما عزیزان نابینا و کمبینا تبریک گفته و این مناسبت را گرامی میدارم. به همین مناسبت شماره روز سه شنبه این هفته به شکل ویژه به این مناسبت اثرگذار در زندگی افراد دارای معلولیت اختصاص خواهد یافت و در طول هفته نیز گزارشهای متعدد از رویدادهای مبتنی بر این مناسبت منتشر خواهیم کرد. در نخستین یادداشتهایی که در ماه گذشته در توضیح ضرورت تحول در روزنامه نوشتم و به ویژه سخنانم در نشست با گروهی از اهل قلم با سابقه در ایران سپید به برخی جزئیات این تحول اشاره کردم برخی تماسها مؤید آن بود که سوء تفاهمهایی در این خصوص بروز کرده است مثل آن که قرار است در آینده نزدیک روزنامه بریل جمع شود یا آن که قرار است مطالب روزنامه تنها در وبسایت ایران سپید منعکس باشد حتی برخی از دوستان برای کمک به استفاده بهینه از ظرفیت چاپ بریل میپرسیدند حال که آنان به متن روزنامه در وبسایت دسترسی دارند اشتراک بریل خود را لغو کنند تا این ظرفیت به آنانی که دسترسی به وبسایت ندارند اختصاص یابد. در پاسخ باید بگویم هنوز هیچ تصمیم مشخصی در این خصوص اتخاذ نشده است زیرا باید بر اساس نیازسنجی از شما مخاطبان و برخی شاخصهای تخصصی در اطلاعرسانی در مورد این تحولات تصمیم بگیریم تا اطلاع بعدی نه قرار است روزنامه بریل جمع شود زیرا بسیاری از شما تنها مفر دریافت اطلاعاتتان همین امر است و نه قرار است الزاماً متن روزنامه برای همیشه در وب­سایت قابل دسترس باشد. اجازه دهید براساس نیازسنجی و جمعبندی اطلاعات از شما تصمیمگیری کنیم. بحث دیگر که قبل از این تحولات در دستور کار است طراحی جدید محتوای روزنامه و نیز وبسایت ایران سپید است. در این خصوص نیز خواهان نظرات و ابراز نیازهای شماییم چه ستونهایی را در محتوای امروز روزنامه و چه پنجره هایی را در سایت غایب میبینید؟ آیا طراحی ستونهای روزنامه به شکل فعلی مطلوب است؟ در موضوعات تخصصی حوزه نابینایان و کمبینایان چه مسائلی را جهت انعکاس در روزنامه مفید میبینید در این خصوص با ما در ارتباط باشید و به ویژه در چند ماه پیش رو جهت برنامه ریزی مجدد محتوای روزنامه و سایت به اطلاعات و اظهار نظرهای شما نیاز مبرم داریم پس ضمن تماس با تحریریه در این زمینه ها اظهار نظر کنید یا از طریق ارسال پست الکترونیک یا مفرهایی که در سایت برای این امر باز میکنیم. در پایان این یادداشت ضمن قدردانی صمیمانه از تماسهای شما در تبریک بازگشت اینجانب به روزنامه که هم چنان ادامه دارد خود را منتبار شما عزیزان میدانم و امانتدار این مسئولیت برای بهبود کیفیت روزنامه و سایت آن که سرمایه های جامعه نابینایان هستند، جهت پاسخگویی به این محبتها و نیز تشریح دقیق تحولات مورد بحث در این یادداشت گفتگویی را با وبسایت ایران سپید انجام میدهم که مجال بیشتری برای ارتباط ماست.

صئ.......................سیاسی

- مفاهیم آموزشی: در بیان کلى و مورد اجماع نظریه پردازان گفتمان به تمامى آنچه که گفته و نوشته میشود اطلاق میگردد. اعم از مقولات، موضوعات و مطالب گفتارى و نوشتارى و هر آنچه که گفتگو، همه پرسه ( دیالوگ )، تبادل آرا و مذاکره فرا میخواند. در گفتمان به معناى روش، با یک شیوه نوین تحلیل در علوم اجتماعى و سیاسى مواجهیم که در صدد بازگو کردن و نشان دادن معانى نهفته و پنهان متن و زمینه متن است. تحلیل گفتمان روشى نو درتحلیل پدیده ها و روابط اجتماعى است که دردهه هاى اخیر مورد توجه ویژه محققان قرارگرفته است. این نظریه براى فهم پدیده ها و روابط اجتماعى و چگونگى تحول آنها، براى فرایندهاى سیاسى- تضادها وکشمکشهاى بین نیروهاى غیریتساز بر سر تشکیل معناى اجتماعى- نقش محورى قائل است. میشل فوکو متفکر و فیلسوف فرانسوى در دهه ۱۹۶۰ براى اولینبار نظریه تحلیل گفتمان را وارد حوزه فلسفه سیاسى کرد که بسیار متفاوت ازنگرشهاى رایج در زبانشناسى بود. فوکو در تعریف گفتمان میگوید: مامجموعه اى ازاحکام را، تا زمانى که متعلق به صورتبندى گفتمانى مشترکى باشند، گفتمان مینامیم. گفتمان متشکل از تعداد محدودى از احکام است که میتوان براى آنها مجموعه اى ازشرایط وجودى را تعریف کرد. بنابر این بر اساس نظریه تحلیل گفتمان، هر جامعه متشکل از مجموعه اى ازگفتمانها و حد اقل دو گفتمان است. هیچ پدیده اى و هیچ کردار اجتماعى بیرون از حوزه گفتمانى معنا ندارد. گفتمانها خود ازمجموعه اى ازگزاره ها و یا نشانه ها تشکیل شده است. در میان این گزاره ها، یک گزاره به عنوان دال مرکزى، در هسته و مرکز قرار دارد و گزاره هاى دیگر که ازآنها به دالهاى شناورتعبیر میشود در پیرامون و اطراف دال مرکزى حلقه زده اند. بنابر این هرگفتمان یک نظام معنایى است. گفتمانهاى مختلف در جامعه بر سر خلق معنا، همواره در نزاع وکشمکش به سر میبرند.

صئ.................... اجتماعی

- گزارش ویژه:  شاید برای شما نام «موسسه توانبخشی مهرپویان» چندان آشنا نباشد اما بسیاری از نابینایان نام خسرو نخجوانی را شنیده اند یا سر کلاسهای درس او در سالیان قبل نشسته اند. نخجوانی امروز با کوله باری از تجربه این موسسه را برای یاری رساندن به معلولان و افراد کم درآمدی که نیازمند توجه و کمک هستند تأسیس کرده است. او میگوید: سالهایی که در آموزش و پرورش بودم توانستیم با کمک سایر اعضای انجمن اولیا و مربیان و البته همیاری خیرین برای 2000 نفر از دانشآموزان و اولیا خدمات درمانی ارائه دهیم  این انگیزه تا امروز با من بوده است و به همین دلیل سعی کردم موسسه مهرپویان را هم با همین رویکرد تاسیس کنم اکنون بعد از حدود دو سال که از ثبت موسسه میگذرد هیئت امنای موسسه، 9 نفر عضو دارد که با همیاری خیرین افراد نیازمند را تحت پوشش قرار میدهیم. نحوه کار موسسه اینگونه است که بعد از معرفی شدن فرد برای گرفتن خدمات حمایتی بازرسان موسسه شرایط او را ارزیابی میکنند. بر این اساس مددجویان را در سه طبقه قرار میدهیم و افراد را بر اساس نیاز خود به مراکزی که با آنها تفاهمنامه داریم معرفی میکنیم. ما در حال حاضر با مرکز توانبخشی یاس ویژه توانبخشی سالمندان همکاری داریم این مرکز زیر نظر بهزیستی فعالیت میکند. در این مرکز، خدماتی مانند فیزیوتراپی ویزیت پزشکی، خنده درمانی، ورزش و آموزش موسیقی ارائه میشود.فیزیوتراپی هفته ای یکبار بصورت رایگان انجام میشود و در صورت نیاز فیزیوتراپ به منزل فرد معلولی که قادر به حرکت نیست فرستاده میشود. مرکز دیگری که با ما همکاری داردسرای محله جنت آباد است کلاسهای آموزشی آن برای مددجویان ما رایگان میباشد. ما در حال گسترش خدمات خود به مراکز دیگر نیز هستیم بعنوان مثال تفاهم نامه ای با مرکز خیریه دندانپزشکی الغدیر که ویژه معلولان حسی حرکتی  است امضا کردیم و قرار شد نابینایان هم از این خدمات  استفاده کنند. یکی از نیازهای مددجویان ما اشتغال است. ما این افراد را برای حرفه آموزی به این مراکز معرفی میکنیم تا بعد از آموختن حرفه ای خاص بتوانند برای خود ممر درآمدی فراهم سازند. نخجوانی از خیرینی که صدای او را میشنوند میخواهد که به این کار خیر که باقیات صالحات است بپیوندند و با کمکهای خود موسسه را در راستای انجام اهدافش یاری رسانند . شماره تماس موسسه : 44950015-16 (کباری)

*  کتب ضبط شده در آبانماه سال جاری: مبانی روانشناسی ازدواج در بستر فرهنگ و ورزشهای اسلامی، کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامتی جنسی کودکان، هدایایی از آیکیس و مشاوره روانپویایی مختصر و مفید. این کتب در موسسه اجتماعی افراد نابینای البرز "مانا" آماده ارائه به علاقمندان است. 02637309432 و 09193371781.

* یک دستگاه ماشین پرکینز به قیمت یک میلیون و هفتصد هزار تومان به فروش میرسد.تلفن تماس: 09366010171 (کارگر)

صئ .............دانش و فناوری

پژوهشگران برنامه جدیدی عرضه کرده اند که به رایانه ها کمک میکند با جستجو در اینترنت و مشاهده تصاویر، خودشان شعور و عقل سلیم را بیاموزند. این برنامه رایانه ای میتواند برای کسب اطلاعات شعوری بین اشیا ارتباط برقرار کند.  این برنامه رایانه ای که "هرگز تصویرآموزی را پایان نده " (NEIL) نام دارد، 24 ساعت در روز در دانشگاه کارنگی ملون در حال اجرا است و وب سایتها را به دنبال تصاویر میگرداند. این برنامه نهایت تلاش خود را برای فهم تصاویر میکند و زمانی که پایگاه داده بصری رو به رشد خود را ایجاد کرد در مقیاس انبوه به شعور میرسد. برنامه NEIL اخیراً موجب پیشرفتهایی در دید رایانه شده است به طوریکه برنامه های رایانه ای را به شناسایی و برچسب زدن اشیاء در تصاویر قادر میسازد، به احساسات شخصیت میدهد و میتواند حالتهایی مانند رنگها، نور و مواد را تشخیص دهد و تمامی این کارها را با کمترین نظارت انسانی انجام میدهد.

* عرضه اولین کیف چرمی ضد سرقت در دنیا

یک شرکت طراحی لباس و مد با بهره گیری از فناوری روز دنیا اقدام به عرضه نخستین کیف پول چرمی دنیا کرده که مجهز به فناوری ردگیری «جی پی اس» و فناوری تشخیص فرکانس رادیو است. شرکت طراحی رویس اولین کیف پول چرمی مجهز به جی پی اس را از چند روز آینده وارد بازارهای فروش بریتانیا، کانادا و آمریکا خواهد کرد. اندرو رویس بائر مدیر عامل شرکت طراحی رویس اظهار داشت: با وجود میلیونها نفر قربانی کلاهبرداری در سراسر دنیا این کیف پول میتواند نه تنها یک هدیه تجملاتی بلکه یک راه حل تجملاتی نیز در نظر گرفته شود. مهمتر از همه همراه داشتن این کیف پول به نوعی کاهش دهنده استرس است و کاربر آن میداند که هرگز محتویات ارزشمند آن را گم نمیکند.

صئ .....................اقتصادی

هفته گذشته در مورد طلا در رنگهای مختلف و عیار آن صحبت شد که در این شماره به ادامه این بحث میپردازیم.

* طلاهای خارجی: برندهایی مثل بولگاری یا تیفانی جزو برترین برندهای طلا و جواهر در دنیا هستند اما قیمت بالا و تولید محدود بازارشان محدود به قشر خاصی از جامعه است. در ایران به دلیل حمایت از تولیدکنندگان داخلی هیچکدام از این برندها به طور رسمی نمایندگی ندارند. در حال حاضر صنعت طلا و جواهر در کشورهایی مثل ترکیه، ایتالیا و تایلند به دلیل حمایت دولت این کشورها از این صنعت و طراحانش تنوع زیادی پیدا کرده است. هرچند ایتالیا یکی از مطرحترین کشورهای در حال ساخت طلا و جواهر است ولی در حال حاضر از نظر تنوع طراحی، تیراژ تولید، کیفیت کار و در مجموع همه این موارد کشور هنگ کنگ حرف اول را در دنیا میزند. *  بهترین راه برای خرید جواهرات: به طور کلی ۴نوع سنگ قیمتی (الماس، زمرد، یاقوت کبود و یاقوت قرمز) داریم و تعداد زیادی سنگهای نیمه قیمتی مانند آمیتیس، سیترین، توپاز و... که پیاده شدن این سنگها روی طلا آن را به جواهر تبدیل میکند. این که هنگام خرید جواهر چه سنگی را در اولویت قرار دهید یا تشخیص مرغوب بودن سنگ، دغدغه بسیاری از خریداران جواهر است؛ به طور کلی سنگ جواهر به ۳ دلیل ارزش پیدا میکند. زیبایی و درخشندگی، کمیابی و با دوام بودن؛ سنگ برلیان که گونه ای از الماس است از نظر درخشش و دوام بالاتر از دیگر سنگهاست و از آنجایی که مدیریت خوبی از ابتدای اکتشاف روی آن انجام شده بازار عرضه و تقاضای خوبی هم دارد اما سنگهای زمرد و یاقوت کبود کمیابتر هستند و کیفیت بالای آنها ارزش زیادی دارد و باعث گرانبها شدن روزافزون آنها میشود اما تشخیص مرغوب بودن تمامی سنگها از عهده افراد عادی خارج است. (ادامه دارد)

صئ ...............گفتگوی ویژه

گفتگو با نصر ا... رضایی، مسؤول بخش نابینایان انجمن موج نور اصفهان: دهه هشتاد خورشیدی، یکی از مقاطع شلوغ، از نظر ثبت رسمی ان جی اوهای نابینایی محسوب میشود؛ چه، در این مقطع، تشکلهای زیادی با محوریت فعالیتهای نابینایان تشکیل و در بانک تشکلهای وزارت کشور و سازمان بهزیستی ثبت شد. صرف نظر از اینکه اغلب این تشکلها محور فعالیتهای خود را در ابعاد محدود مثل آموزشهای مقطعی و برگزاری تورهای سیاحتی محدود کرده اند، برخی از این ان جی اوها فعالیتهای خود را در سطوح گسترده ای متمرکز ساختند و بر آن شدند تا منشأ اثر و اتفاقات مثبت برای اعضای خود شوند. انجمن «موج نور» اصفهان، یکی از این موارد است. این تشکل به طور رسمی عنوان خود را در سال 1384 ثبت کرد، اما آغاز فعالیتهای «موج نور» به سالها قبل از آن تاریخ باز میگردد. با وجودی که مسؤولان این انجمن عمده فعالیتهای خود را معطوف به حوزه آموزش –خاصه آموزش رایانه- و ضبط کتب ساخته اند، اما سعی کرده اند در این دو حوزه به شکل وسیع فعالیت کنند. ضبط کتب آموزشی با موضوع رایانه، مثل آموزش مقدماتی ویندوز و همچنین تولید کتب درسی، بخشی از این فعالیتهاست. یکی از پروژه های اخیر این تشکل، بهینه سازی نرم افزار کاربردی اتحادیه تاکسی تلفنیها، وانت تلفنیها و موتور تلفنیهاست. نصر ا... رضایی، مسؤول انجمن موج نور اصفهان در گفتگو با ایران سپید، درباره این پروژه اظهار کرد: یکی از فعالیتهای اصلی ما، بهینه سازی نرم افزارهاییست که جنبه کاربردی دارند و به کاربران نابینا این امکان را میدهند که با استفاده از این نرم افزارها، امکان اشتغال در شرکتها یا مؤسساتی که از این نرم افزارها استفاده میکنند، پیدا کنند. بر همین اساس، اقدام به مذاکره با اتحادیه های صنفی کردیم. در نخستین گام، با اتحادیه صاحبان تاکسی تلفنی، وانت تلفنی و موتور تلفنی رایزنی کردیم و به نتایج مثبتی رسیدیم. بر اساس این نتایج، اتحادیه مذکور نرم افزار مخصوصی که مسؤولان پذیرش تاکسی تلفنیها از آن استفاده میکنند را در اختیار ما قرار داد و ما توانستیم این نرم افزار را برای نابینایان متناسب کنیم. رضایی در ادامه، در توضیح این نرم افزار اظهار کرد: در نرم افزار مذکور، منوهایی طراحی شده است که کاربر میتواند با استفاده از این منوها، زمان و نوبت سرویس هر راننده را ثبت و منظور کند و در جریان موقعیت هر راننده قرار بگیرد. کاربران بینا با استفاده از موس میتوانند از این منوها استفاده کنند؛ ما با استفاده از دوستان برنامه نویس انجمن، موفق به نوشتن اسکریپتهای مخصوص جاوز و نرم افزارهای فارسیخوان شدیم. بر همین مبنا، از این پس نابینایان هم میتوانند از این نرم افزار استفاده کنند و از همین طریق، در آژانسهای تاکسی تلفنی مشغول به کار شوند. مسؤول بخش نابینایان انجمن موج نور اصفهان با اشاره به تولیدات این تشکل بیان کرد: چنانچه قبلاً اشاره کردم، تمرکز اصلی ما بر طراحی و بهینه سازی نرم افزارهاییست که فرد نابینا به وسیله آن نرم افزارها، قادر باشد در مراکز مختلف برای خود ایجاد اشتغال کند. اما در کنار این تولیدات، اقدام به ضبط کتب آموزشی در حوزه رایانه کرده ایم؛ در حال حاضر هم دامنه ضبط کتابها را گسترده تر کرده ایم و مشغول تولید کتابهای درسی و همچنین کتابهای ویژه با موضوعاتی مثل تحرک و جهتیابی هستیم. این نکته را هم لازم میدانم بیان کنم که کتابهای ما در استودیوی مجهزی ضبط میشود و بدنبال بالا بردن سطح کیفی این استودیو در سطوح کاملاً حرفه ای هستیم. نصر ا... رضایی با اشاره به طراحی روشهای آسان مطالعه، اظهار کرد: یکی از مهمترین آرزوهای ما، ایجاد اشتغال برای نابینایان و فراهم کردن روشهای آسان برای مطالعه است. بر همین مبنا، تمهیداتی فنی اندیشیدیم تا کاربر نابینا با استفاده از کلیدهای مکان نما یا حرکت در صفحات به آسانی بتواند به مطالب مورد نظر خود در کتابهای صوتی دست یابد. ما این مدل را به مراکزی مثل رودکی هم ارائه کردیم و قرار شد این مدل از سوی دوستان بررسی شود، ولی تا کنون هیچ عکس العمل و بازخوردی از آن دوستان مشاهده نکرده ایم. رضایی در پایان با اشاره به ساعت تماس متقاضیان برای تهیه محصولات انجمن اظهار نمود: متقاضیان خرید محصولات ما میتوانند طی روزهای هفته (به جز تعطیلات)، صبحها از ساعت ده الی یازده و بعد از ظهرها از ساعت شانزده الی هجده با شماره تلفن: -6687033 0311 تماس حاصل نمایند. (سرایی)

* لیست موضوعی کتب گویا«مهر1392» مرکز نابینایان رودکی: روش تحقیق آمیخته: علی دلاور، جنبش پدیدارشناسی درآمدی تاریخی ج2: هربرت اسپیگلبرگ، از بدبینی به خوشبینی: چگونه ذهن و زندگی خود را متحول سازیم: مارتین سلیگمن، کاربرد قانون جذب: هومن گلپرور، عادت هشتم: از تأثیرگذاری تا عظمت ادامه هفت دولت مردمان مؤثر: استفان کاوی، ترجمه اسفار: ملاصدرا، مجموعه مصنفات شیخ اشراق ج4: سهروردی، معرفت و معنویت: حسین نصر، عشق راهی برای زندگی: گری چیمن، متن و ترجمه کمال الدین و تمتم النعمه ج1: شیخ صدوق، معنویت از نگاه معصومین(ع): عباس خاک، محمد(ص) بر پایه کهنترین منابع: مارتین لینگر، تمایز: پیر بوردیو، چگونه مرد زندگی ام را درک کنم: جان گری، چگونه زن زندگی ام را درک کنم: جان گری، هشیاری مالی: مارک برایان، درسنامه های آموزشی دوره توجیهی بدو خدمت: دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزشی، حقوق تجارت: ربیعا اسکینی، سنگینی الماس: حمیدرضا حسینی، مبانی کاربردی روشهای مطالعه و یادگیری: میترا امینی، مبانی کاربردی روشهای مطالعه و یادگیری: میترا امینی، فلسفه: حمید طالب زاده، متلها و کنایه ها، اصطلاحات و شاعران: حسین خدیش، آثار الباقیه: ابوریحان بیرونی، گفتگوی مستقیم اعضای بدن با شما:-، رژیمدرمانی: ایلین مگی، توانبخشی مبتنی بر جامعه: سازمان بهداشت جهانی.

 

 

 

صئ......................مناسبتها

* شمسی

تصویب تاسیس بانک ملی توسط مجلس شورای ملی (1285)

برقراری مجدد حاکمیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک (1350 )

روز بزرگداشت «شیخ مفید»

* قمری

تولد «میرزا محمدحسین ادیب آزاد» شاعر ایرانی (1298)

* میلادی

درگذشت «ژوزف کونیو» صنعتگر فرانسوی و پدر اتومبیل (1804)

مرگ «ادوارد جِنِر» پزشک انگلیسی و کاشف واکسن آبله (1822)

رحلت استاد «عبدالباسط محمد عبدالصّمد» استاد برجسته قرآن (1988)

«Iran sepid»

Newspaper for the Blind

Cultural, Social, Political, Economical

Licence Holder:

Islamic Republic News Agency

Date 30 November 2013

www. Iransepid.ir

iransepid@icpi.ir

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *