شناسه خبر: 10729 منتشر شده در مورخ: 1395/10/18 ساعت: 08:48 گروه: اجتماعی  
بریل معجزه ای برای دیروز، امروز و فردای نابینایان

بریل معجزه ای برای دیروز، امروز و فردای نابینایان

روز چهارشنبه گذشته مصادف بود با تولد لوئی بریل مخترع خط بریل که او را به همین مناسبت ناجی جامعه آسیب دیدگان بینایی جهان مینامند.

سهیل معینی: دستاورد لوئی به تاریکی اذهان نابینایان پایان داد و سرآغاز عصر روشنگری برای تمام انسانهایی شد که چون نمیدیدند و نمی توانستند بخوانند و بنویسند از تمام حقوق اجتماعی خود محروم بودند. اما با شکفتن دانش زیر سرانگشتان نابینایان و کمبینایان این گروه توانستند باسواد شوند، با کسب تخصص وارد چرخه اشتغال شوند. کرامت و احترام اجتماعی کسب کنند و بتوانند علیرغم ندیدن شهروندانی سازنده برای جوامع خود شوند. در یک کلام بدون بریل نابینایان و کمبینایان هیچ دستاوردی نداشتند و کسی محسوب نمیشدند. اما متأسفانه گروهی از نابینایان به غلط فکر میکنند به دلیل امکانات الکترونیکی و ابزارهای نوین ضبط و پخش صدا، دیگر نیازی به بریل ندارند. این یک اشتباه استراتژیک است. که به همین دلیل اتحادیه جهانی نابینایان و مهمترین تشکلهای نابینایی برای ترویج بریل اقداماتی را در دستور کار نهاده اند. زیر خط بریل تضمین کننده استقلال فرد نابینا در مطالعه و نگارش است. البته باید از انقلابهای نوین فناوری بهره گرفت و به همین دلیل امروز دستگاه های نگارش بریل مانند یادداشت بردارها یا لپ تاپ مجهز به نرم افزارها و سخت افزارهای ویژه شدند و به خصوص دستگاه های نمایشگر بریل میتوانند امکان مطالعه به خط بریل را بدون ضرورت حمل کتب سنگین میسر کنند. اما مطالعه به خط بریل امکان میدهد فرد بتواند در محیط کار جمعی بدون قطع ارتباط با همکاران کار کند. دیکته صحیح لغات را دریابد. که امروزه یکی از بزرگترین ضعفهای نابینایان تحصیلکرده ای است که به دلیل تکیه بر مطالعه شنیداری دیکته لغات را خوب نمیدانند. پس بریل معجزه ای برای امروز و فردای ما نیز هست. فقط باید آن را با فناوریهای نوین در هم آمیخت. تا بتوان سریعتر، ارزانتر به انبوهی از منابع دست یافت.

 

 

سخن هفته 7
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *