شناسه خبر: 10397 منتشر شده در مورخ: 1395/8/23 ساعت: 08:18 گروه: اجتماعی  
تلاش مجلس برای انجام اصلاحات در قانون حمایت از حقوق معلولان

تلاش مجلس برای انجام اصلاحات در قانون حمایت از حقوق معلولان

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: مجلس، برای انجام اصلاحات در قانون حمایت از حقوق معلولان، اهتمام دارد.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر جلسه هم اندیشی به منظور بررسی و رفع موانع پیش روی قانون جامعه حمایت از حقوق معلولین در تصویب و اجرا صبح شنبه، در محل شهدای هفت تیر و زیر نظر انجمن روشن بین اصفهان برگزار شد.

این نشست که با حضور حجت الاسلام احمد سالک نماینده مجلس شورای اسلامی، سید محمد منصوری مشاور استاندار اصفهان در امور معلولین، سید عارف صابری پژوهشگر و جامعه شناس در امور نابینایان و مدیران عامل تشکل های معلولین برگزار شد.

در ابتدای جلسه، محمد جواد خادمی، رئیس هیئت مدیره انجمن روشن بین اصفهان ضمن خوش آمد گویی به حضار خواهان توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پژوهش ها، طرح ها و اصلاحاتی شد که از طرف حقوقدانان و نخبگان معلول ارائه می شود.

وی گفت: عدم توجه به درخواست ها و اصلاحات معلولین موجب تصویب قوانین ناکارآمد و در نتیجه عدم اجرا و بی اثر ماندن آن خواهد شد.

در ادامه سید عارف صابری نیز در این جلسه، ضمن اشاره به قوانین توانبخشی در سایر کشورهای در حال توسعه گفت: این کشورها توجه و تمرکز بر حقوق معلولین را در قوانین اساسی خود مد نظر قرار داده اند. بر همین اساس سایر قوانین نیز به شکلی تدوین می شود که مسائل و امورات معلولین و افراد نیازمند جامعه را مدنظر قرار می دهد.

وی ادامه داد: در پژوهش ها مشخص شده است که کشورهای توسعه یافته بر خلاف کشور ما قوانین را بر اساس نیازهای معلولین تصویب و تدوین می کنند در حالی که در کشور ما هرم تصویب وارونه است و معلولین بایستی خود را با قوانین تصویب شده، تطابق دهند.

پس از آن علیرضا حیدری به نمایندگی از طرف مدیران عامل تشکل های معلولین ضمن تأکید بر این نکته که قانون جامعه حمایت از حقوق معلولین ضمانت اجرایی ندارد، گفت: طرح شورای عالی معلولین در راستای برطرف کردن این مشکل پیشنهاد شد. سازمان بهزیستی، توانایی مدیریت و حل و فصل امور معلولین را ندارد چه برسد به اینکه بخواهد ضامن اجرایی قوانین مصوبه مجلس باشد.

وی ادامه داد: واژگانی همچون معلول نیازمند، معلولیت شدید، معلول محروم و از این قبیل اصطلاحات را مفاهیمی مبهم در مواد قانون دانست که موجب ایجاد فضایی برای شانه خالی کردن سازمان ها و نهادها از زیر بار مسئولیت ها در قبال معلولین می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس، پس از سخنان نمایندگان تشکل های معلولین ضمن جمع بندی نکات مهم جلسه، گفت: ما سعی می کنیم درتمامی قوانین، معلولین را مد نظر قرار داده و نسبت به آنها تعهد لازم را داشته باشیم. من بارها خارج از مسائل مرتبط با مجلس به حوزه بهزیستی سر زده و از نزدیک با تعارضات معلولین آشنا شده ام.

سالک، اضافه کرد: من تمامی تلاشم را برای انجام اصلاحات در قانون حمایت از حقوق معلولین خواهم کرد و همچنین تعهد می دهم در هرجا و هر زمانی که برایم امکان پذیر باشد برای پیشبرد امور معلولین تلاش کنم با این حال از مشاور استاندار در امور معلولین خواهش می کنم تا آن زمان از بودجه های مصوبه که در اختیار استانداری قرار می گیرد مبالغی را برای حل مشکلات معلولین تعیین و اختصاص دهند.

مشاور استاندار در امور معلولین در پاسخ به نماینده مجلس گفت: عجیب است که شما به جای اینکه به اصلاح و تصویب قوانین بپردازید از من می خواهید کاری که قابلیت اجرا ندارد را انجام دهم. بودجه ای که در دست من نیست و امکان دخالت در آن را ندارم چگونه باید برای معلولین خرج کنم.

وی افزود: ما شعاری داریم که فکر می کنم اگر به گوش تمامی نمایندگان مجلس برسد حق این نشست ادا شده است و آن شعار این است؛ «امروز برای ما، فردا برای شما».

منصوری، ادامه داد: اگر ما امروز معلول و نیازمند توانبخشی و توانخواهی هستیم و شما در رده بالای قانون گذاری قرار دارید دیری نیست که شما هم در معرض معلولیت و سالمندی باشید پس تصویب قوانین و حمایت از ما فردای خودتان را ضمانت می کند.

در پایان این نشست مقرر شد یک بار دیگر، بسته فرهنگی معلولین به همراه اصلاحات انجام گرفته از طرف تشکل های نابینایان بر قانون حمایت از حقوق معلولین در اختیار نماینده مردم اصفهان در مجلس، قرار گیرد. همچنین وی قول مساعد در جهت برگزاری جلسه ای با تمامی نمایندگان استان اصفهان را به معلولان داد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *