شناسه خبر: 10392 منتشر شده در مورخ: 1395/8/22 ساعت: 11:23 گروه: اجتماعی  
مشاوره تخصصی، کلید اشتغال پایدار نابینایان + فایل صوتی
سخن هفته

مشاوره تخصصی، کلید اشتغال پایدار نابینایان + فایل صوتی

در میان محافل نابینایان متقاضی کار که گل مجلس به قول معروف، بحث در مورد وضعیت اشتغال نابینایان و مشکلات آن است، عباراتی از این دست بسیار شنیده میشود؛ «سهمیه استخدام سه درصدی معلولان فقط حرف است و اجرایی نمیشود» «تا میفهمند نابینایم برای مصاحبه دعوتمان نمیکنند» «سازمان بهزیستی باید کاری بکند که نمیکند» «جامعه اصلاً توانایی نابینایان را باور ندارد»

به گزارش ایران سپید در این عبارات قطعاً رگه هایی از حقیقت وجود دارد، اما فقط بخشهایی از حقیقت و نه تمام آن. در این که بسیاری از کارفرمایان نسبت به توانمندی نابینایان برای کار، به ویژه کار مؤثر و با راندمان تردید دارند، شکی نیست یا ممکن است سازمان بهزیستی فعالیت کافی و مؤثر برای ایجاد اشتغال پایدار برای نابینایان انجام ندهد یا این که سهمیه سه درصدی استخدام معلولان که شامل نابینایان نیز میشود، به طور کامل اجرایی نمیشود؛ اما هیچ یک از این حقایق به معنی مطلق بودن آنها نیست. بسیاری از نابینایان با استفاده از سهمیه سه درصد استخدامی جذب شده اند، پس نمیتوان گفت این سهمیه اصلاً اجرایی نشده است. کارفرمایان روز افزونی نیز دیده میشوند که نابینایان را برای کار جذب کرده اند، آن هم مشاغلی پایدار با حقوق و مزایای کامل قانون کار. اما این حقایق نه به معنای آن است که همه نابینایان توسط بخش خصوصی یا با استفاده از سهمیه سه درصد توسط دولت جذب میشوند و نه به معنای عکس ان است؛ یعنی هیچ نابینایی جذب نشده است. واقعیت آن است که اشتغال معلولان از جمله نابینایان آن هم نابینایان به طور دائمی و متناسب با توانمندیهای خاص آنان در همه جای جهان مشکل است، زیرا از یک طرف به نوع تخصص و توانمندیهای فنی و حرفه ای نابینایان بستگی دارد که در بسیاری از موارد تناسبی با تخصصهای مورد نیاز بازار ندارند، از طرف دیگر به نگرش بخش خصوصی نسبت به مفهوم معلولیت و اثار واقعی آن بستگی دارد که در بسیاری از اوقات نگرشی منفی یا حد اقل مردد نسبت به توانمندیهای نابینایان است. در این میان ارائه مشاوره های تخصصی هم به نابینایان در مورد انتخاب رشته های تحصیلی یا مهارتهای فنی و حرفه ای و نیز آشنایی آنان با چگونگی فن مصاحبه و مذاکره و به ویژه چگونگی اجرای قوانین استخدامی نقشی کلیدی در اشتغال پایدار آنان بازی میکند. از طرف دیگر مشاوره به بخش خصوصی در خصوص آشنایی آنان با توانمندیهای تخصصی و حرفه ای نابینایان، چگونگی برخورداری کارفرمایان از مشوقهای مالی و حقوقی برای جذب نابینایان توسط کارشناسان متخصص کاریابی معلولان یا تشکلهای فعال نابینایان میتواند روی دیگر سکه را که استقبال بخش خصوصی از استخدام نیروی کار نابیناست، سامان دهد تأسیس و فعالیت مؤسسات تخصصی کاریابی معلولان، ابزار حرفه ای مؤثر دیگری است که باید توسط تشکلها پیگیری شود.

 

سخن هفته 4
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *