شناسه خبر: 1038 منتشر شده در مورخ: 1392/9/5 ساعت: 12:28 گروه: بهداشت و سلامت  
از ضعیف شدن نطفه بر اثر گرمای لپ‌تاب و ظروف نسوز تا افزایش سرطان در جامعه پزشکی

از ضعیف شدن نطفه بر اثر گرمای لپ‌تاب و ظروف نسوز تا افزایش سرطان در جامعه پزشکی

دبیر انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران در تشریح مضرات امواج، تشعشعات و عوامل آسیب پذیر تکنولوژی‌های جدید بر سلامتی به ضعیف شدن نطفه بر اثر گرمای لپ‌تاب و ظروف نسوز و همچنین افزایش شیوع سرطان در جامعه پزشکی خبر داد.

محمدرضا نوروزی در تشریح علمی درباره سئوالات مردم در زمینه خطرات تشعشعات موبایل و یا موارد دیگر که عنوان می‌شود باعث ناباروری و مشکلات کلیوی خواهد شد، اظهار داشت: در بحث‌های مثل باروری و مسائل جنسی عوامل متعدد و گوناگونی‌ وجود دارد، مثلا در مورد آلاینده‌های شیمیایی می‌دانیم که تاثیر می‌گذارد ولی چقدر تاثیر می‌گذارد هنوز مشخص نیست.

تاثیر منفی ظروف غذایی نسوز بر نطفه

وی افزود: حتی در مورد برخی از ظروف غذایی برای اینکه نسوز باشند، موادی در آن بکار می‌رود که وقتی با غذا مخلوط می‌شوند و می‌چسبد در نطفه افراد تاثیر منفی می‌گذارد. حال در بحث‌های آلودگی صوتی نیز موضوع همین است. مثلاً ما شیوع سرطان را زیاد در جامعه می‌بینیم ولی هنوز در حال بررسی است که چرا این شیوع زیاد است یا واقعاً چنین مسئله ای در حال رخ دادن است.

افزایش سرطان در جامعه پزشکی

این جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری ادامه داد: به طور مثال در همین جامعه پزشکی شاهد آن هستیم که شیوع سرطان افزایش پیدا کرده است و شیوع بیماری قلبی و عروقی نیز رشد داشته است، درحالیکه جامعه پزشکی خودشان حافظان سلامت هستند. چرا چنین مسئله ای رخ داده است؟ آیا مواد داروی جدیدی که در اتاق‌های عمل استفاده می‌شود عامل است؟ آیا آلودگی که در هوا وجود دارد عامل است؟ آیا این استرس‌هایی که در شغلشان دارند عامل می تواند باشد؟

اختلال نطفه بر اثر گرمای لپ‌تاب

نوروزی تصریح کرد: این آمارهای بیماری‌ها بیشتر از حد معمول و براساس نرم آسیب‌های سلامت در جمعیت گروه پزشکی بالاست، حال این موارد بررسی می‌خواهد، بنابراین تکنولوژی‌های جدید هم در همین راستا به عنوان عامل بیماری‌ها مطرح است. اگرچه ممکن است هنوز ثابت شده نباشد ولی در بیماری‌ها باید هر عامل مطرحی را بررسی کرد، مثلاً ما می‌بینیم گرما اختلال نطفه ایجاد می‌کند و اگر لپ‌تاب شما دائم روی پا خود بگذارید و فن آن که کار می‌کند می‌تواند باعث ضعیف‌ شدن نطفه افراد شود.

 

آلودگی‌هایی ناشی از تکنولوژی‌های جدید/فردنابارور موبایل به کمرشان نبندد

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: آلودگی صوتی هم همین طور است و امواج نیز شامل این موارد می‌شود، مثلاً امواجی که در محیط است و همیشه بوده و حالا هم بیشتر شده است، در بعضی از جوامع با افزایش سقط‌ها مواجه هستیم، آیا این مربوط به امواج است، شاید بتوان ربط داد ولی نمی‌شود ثابت کرد. آلودگی ناشی از امواج موبایل هم به همین صورت است. بنابراین افراد بهتر است احتیاط کند. مثلاً زوج‌های نابارور بهتر است موبایل در کمرشان نبندد حال حتی اگر این احتیاط‌ها ثابت شده نیز نباشد، یا اینکه زن باردار در معرض امواج‌های محیطی قرار نگیرد، بنابراین آلودگی‌هایی ناشی از تکنولوژی‌های جدید مطرح هستند،گرچه هنوز ثابت نشده‌اند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *