شناسه خبر: 10281 منتشر شده در مورخ: 1395/8/4 ساعت: 08:34 گروه: اجتماعی  
چگونگی روند دسترس پذیری شهر برای شهروندان معلول و سالمند
در نشست معاونین عمرانی مناطق 22 گانه شهرداری تهران بررسی شد

چگونگی روند دسترس پذیری شهر برای شهروندان معلول و سالمند

بامداد روز دوشنبه نشست ویژه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران با ریاست مهندس جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران و با حضور معاونین عمران مناطق 22 گانه شهرداری تهران و با شرکت آقایان عین القضات، عضو شورای مشورتی شهر دسترس پذیر شهردار تهران و سهیل معینی، مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان با دستور العمل بررسی چگونگی تحقق مناسب سازی پایتخت برای شهروندان معلول و سالمند برگزار شد.

به گزارش ایران سپید در این نشست ابتدا گزارشی از روند دسترس پذیری شهر تهران در طول دهه گذشته ارائه شد و از جمله به مناسب سازی بیش از دوازده هزار نقطه در پایتخت و نیز مناسب سازی چند معبر بزرگ شهری مانند خیابان ولیعصر، شریعتی، سهروردی و چند نقطه اشاره شد. عین القضات عضو دارای معلولیت شورای مشورتی سه نفره شهردار تهران در امر تحقق شهر دسترس پذیر طی سخنان خود ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته، مناسب سازی دوازده هزار نقطه از شهر تهران را به هیچ عنوان کارنامه ای قابل قبول از سوی شهرداری تهران ندانست و با اشاره به نواقص فنی موجود در اماکن و نقاط مناسب سازی شده، به ویژه بر عدم رعایت ضوابط مناسب سازی در معابر، پیاده روها و پیاده راههای جدید الاحداث تأکید کرد. عین القضات خبرهای خوبی هم داد؛ از جمله مناسب سازی 22 پارک در مناطق 22 گانه شهر تهران و تجهیز برخی از این پارکها به وسایل بازی کودکان دارای معلولیت. وی خواهان اضافه شدن فرم پیوست دسترس پذیری به فرم کفالت اسناد صادره از معاونت عمرانی شهرداری برای پروژه های زیر نظر این معاونت شد که میتواند تضمینی برای رعایت استانداردهای مناسب سازی برای افراد معلول باشد. سهیل معینی، نماینده دیگر شهروندان دارای معلولیت در این نشست با کافی دانستن دستور العملها و آیین نامه های فنی امر مناسب سازی، نقص عمده در کندی روند دسترس پذیری پایتخت را فقدان یکپارچگی در نظام اجرای مناسب سازی شهر و فقدان امر نظارت توصیف کرد که موجب میشود با وجود هزینه صدها میلیارد تومان در پروژه های مناسب سازی شهری طرحهای اجرا شده فاقد برخورداری از استاندارد واحد، عدم حفظ محیطهای مناسب سازی شده در طول زمان و عدم رعایت این استانداردها توسط سازمانهای مختلف دخیل در عمران شهری توصیف کرد. معینی به ویژه در خصوص مناسب سازی برای نابینایان و کمبینایان از مسئولین طراح و مجری درخواست کرد به جای تمرکز بر ضوابطی مانند مسیر عبور نابینایان، به ایمنی سازی همه معابر و پیاده روها از طریق حذف موانع، همسطح کردن پیاده روها، نصب چراغهای صوتی راهنما در تقاطعها و پوشش کانالهای آبهای سطحی در سطح شهر توجه شود. در پایان این نشست مهندس جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با توصیف کردن عملکرد مدیریت شهری در امر مناسب سازی به عنوان اراده ای که خوب آغاز شد، اما تداوم نداشت، ضمن درخواست از معاونین عمران شهرداری تهران به نظارت بر رعایت استانداردهای مناسب سازی در پروژه های جدید شهری که نیازی به بودجه خاص ندارند خواهان اجرای حد اقل یک پروژه مناسب سازی در هر منطقه در آستانه روز جهانی معلولین و نیز رفع نیازهای حدود هشت هزار خانواده بیش از دو معلول در نواحی 123 گانه شهر تهران از سوی معاونین عمرانی مناطق و نواحی شهر تهران شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *