شناسه خبر: 10255 منتشر شده در مورخ: 1395/8/1 ساعت: 13:18 گروه: دانش و فن آوری  
پیشرفت های تازه در notetaker شرکت پکتوس

پیشرفت های تازه در notetaker شرکت پکتوس

چند ماهی میشود که این طرف و آن طرف، در محافل نابینایان صحبت از طراحی و تولید NoteTaker در شرکت پکتوس میشود. پیشتر هم به این موضوع پرداخته بودیم اما از آنجا که خبردار شدیم اخیراً پیشرفتهای قابل توجهی در این پروژه اتفاق افتاده، به سراغ سرمدی، مسئول روابط عمومی پکتوس رفتیم تا از جزئیات این پیشرفتها بیشتر بدانیم.

به گزارش ایران سپید محض اطلاع کسانی که نمیدانند، NoteTaker، نوعی از نمایشگر بریل است که علاوه بر عهده دار بودن نمایش حروف بریل در زمان اتصال به رایانه، بدون اتکا به رایانه هم به طور مستقل کار میکند. این به آن معنا است که کاربر نابینا میتواند تنها از NoteTaker برای خواندن و نوشتن و انجام برخی امور دیگر استفاده کند.

سرمدی، مسئول روابط عمومی پکتوس در باره این پیشرفتها به ایران سپید گفت: «برای نخستین بار در تاریخ بیست تیر امسال در جلسه ای با حضور کارشناسان نابینای حوزه رایانه به طور رسمی خبر طراحی این دستگاه را اعلام کردیم و نمونه اولیه ای از این محصول را برای مشاهده در اختیار این کارشناسان قرار دادیم. با توجه به استقبال کاربران نابینا و نیازی که در کشور برای طراحی چنین محصولی حس میشد، به طور تمام وقت روی تکمیل آن متمرکز شدیم و در ادامه راه، توانستیم فاز جدیدی از امکاناتی که به دستگاه اضافه شده را به مناسبت روز جهانی عصای سفید و در مراسمی که به همین مناسبت به میزبانی انجمن نابینایان ایران برگزار میشد، در معرض دید و بررسی عموم کاربران قرار دهیم.» سرمدی از اضافه شدنِ یک پخش کننده برای فایلهای صوتی به عنوان یکی از تغییرات اعمال شده یاد کرد و گفت: «به کمک این Music Player، کاربران قادر خواهند بود فایلهای صوتی خود را به شکل دسترسپذیر، اجرا و گوش کنند. همچنین، از دیگر تغییراتی که انجام شده، امکان اتصال فلش به NoteTaker و امکان انتقال فایل از فلش به دستگاه و بالعکس است. به علاوه، کاربران این امکان را خواهند داشت که فایلهای مختلف را از روی فلش اجرا کنند. افزون بر اینها، به کمک تغییرات جدید کاربران این امکان را خواهند داشت که دستگاه را به کمک قابلیت بلوتوث، به لپتاپ یا رایانه شخصیشان متصل کنند و با استفاده از صفحه خوان NVDA، به عنوان یک نمایشگر بریل از دستگاه استفاده کنند. افزون بر همه اینها، دیکشنری، ماشین حساب و قرآن کریم هم به شکلی دسترسپذیر، در این دستگاه گنجانده شده است.»

سرمدی همچنین از طراحی نرم افزاری برای باز کردن و خواندن فایلهای متنی با پسوندهای doc و docx در NoteTaker خبر داد و افزود: «به کمک این برنامه، فایلهای متنی با هر حجم و ویژگی، با سرعت بسیار قابل قبولی در NoteTaker برای خواندن در اختیار کاربران نابینا قرار میگیرد.» سرمدی در خصوص برنامه های آینده ای که برای NoteTaker در نظر گرفته شده است، گفت: «در حال حاضر تلاش میکنیم امکان اتصال بیسیمِ این دستگاه به سیستم عامل AnDroid را برقرار کنیم. به این ترتیب، کاربران خواهند توانست متون و صفحات موجود در تبلتها و گوشیهایشان را هم به صورت بریل در دسترس داشته باشند. همچنین، قرار است امکان اتصال دستگاه به مودم از طریق وایفای هم برقرار شود تا کاربران بتوانند بدون کمک لپتاپ یا گوشی و فقط با استفاده از NoteTaker، به اینترنت متصل شوند. البته این امر نیازمند نوشتن مرورگرهای دسترسپذیر ویژه افراد نابینا هم هست که برنامه نویسهای ما در حال انجام آن هستند.»

کارشناس روابط عمومی پکتوس، از آماده سازی و عرضه این دستگاه تا پیش از پایان سال جاری خبر داد و گفت: «از آنجا که NoteTaker پکتوس مجهز به سیستم عامل است، برای ما این امکان وجود دارد که آن را برای نیازهای خاص مناسبسازی کنیم. به طور مثال، میتوان دستگاه را به صورت اختصاصی برای نیازهای اقشاری چون دانشآموزان، دانشجویان یا پژوهشگران نابینا، شخصیسازی کرد.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *