شناسه خبر: 10198 منتشر شده در مورخ: 1395/7/25 ساعت: 10:17 گروه: اجتماعی  
راه‌اندازی مراکز تربیت مربی شغلی و اشتغال نابینایان

راه‌اندازی مراکز تربیت مربی شغلی و اشتغال نابینایان

معاون توابخشی بهزیستی کل کشور از راه‌اندازی مراکز تربیت مربی شغلی و اشتغال حمایت شده برای نابینایان و ناشنوایان کشور خبر داد و گفت: 10 مرکز در استان‌های تهران مازندران خراسان رضوی فارس و آذربایجان شرقی راه‌اندازی خواهد شد و در سال‌های آینده با جذب اعتبار تعداد این مراکز را در کل کشور گسترش خواهیم داد.

به گزارش ایران سپید ‪ معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در مورد آمار نابینایان و کم بینایان کشور به خبرنگار گفت: 10.5 درصد از جمعیت معلولان شناسایی شده در کشور را کم بینایان و نابینایان تشکیل می‌دهند که 70 درصد نابینایی در کشور ناشی از بروز بیماری‌های مزمن از جمله ابتلا به آب مروارید دیابت و فشار خون بالا و یا حوادث رانندگی به وجود می‌آید همچنین 30 درصد نابینایی‌ها ناشی از مسایل ژنتیکی مادرزادی و وراثتی است که می‌توان با انجام آزمایش‌های ژنتیک از بروز آن پیشگیری کرد.

وی افزود: هر سال با اجرای طرح بینایی سنجی کودکان 3 تا 6 سال سلامت بینایی حدود 80 درصد از کودکان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد به طوری که کودکان از نظر تنبلی چشم مورد غربال سنجش می‌شوند زیرا تنبلی چشم در کودکی یکی از علل بروز کم بینایی و نابینایی در بزرگسالی می‌شود.

نحوی نژاد در مورد مراکز ارائه دهنده خدمات بینایی سنجی به مبتلایان تصریح کرد: هم‌اکنون حدود 600 کلینیک در کشور به صورت دولتی ارائه دهنده خدمات بینایی‌سنجی هستند که در صورت معاینه و غربال کودک مبتلا به تنبلی چشم به مراکز درمانی ارجاع می دهند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در مورد مشکلات نابینایان اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از معابر و اماکن شهری برای نابینایان و معلولان مناسب‌سازی نشده است و روزانه شاهد بروز حوادث و سوانحی از قبیل افتادن در چاله و جوی آب هستیم. 
همچنین بسیاری از نابینایان امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را ندارند و موضوع اشتغال نیز یکی دیگر از دغدغه‌های گروه نابینایان است زیرا علی رغم وجود قانون جامع حمایت از معلولان این موضوع از سوی نهادهای مختلف مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی از راه‌اندازی مراکز تربیت مربی شغلی و اشتغال حمایت شده برای نابینایان و ناشنوایان کشور خبر داد و گفت: 10 مرکز در استان‌های تهران مازندران خراسان رضوی فارس و آذربایجان شرقی راه‌اندازی خواهد شد و در سال‌های آینده با جذب اعتبار تعداد این مراکز را در کل کشور گسترش خواهیم داد همچنین با راه‌اندازی این مراکز و اشتغال نابینایان ن استعداد سنجی شده و شغل مناسب به ن آموزش داده می‌شود.

نحوی نژاد در مورد اختصاص لوازم کمک توانبخشی به نابینایان تصریح کرد: سازمان بهزیستی در اختصاص برخی لوازم ساده مانند لوازم ضبط صدا عصای سفید عینک ذره‌بین‌های درشت بین مشکلی ندارد اما متاسفانه در برخی از لوازم و تجهیزات مرتبط با فناوری نوین که به صورت نرم افزاری و گران هستند با مشکلاتی مواجه هستیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: برای حل بخشی از مشکلات گروه معلولان و نابینایان کشور نیازمند همکاری‌های بین بخشی هستیم تا در امر آموزش پیشگیری سلامت و مسایل فرهنگی اجتماعی به کمک سازمان بهزیستی آیند و از بروز مشکلات بیشتر و ابتلا افراد به بیماری‌های ژنتیکی جلوگیری کنیم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *