شناسه خبر: 1010 منتشر شده در مورخ: 1392/9/4 ساعت: 13:16 گروه: بهداشت و سلامت  
چاقی عصب های چشایی را تغییر می‌دهد/ تفاوت مزه غذا در دهان افراد چاق

چاقی عصب های چشایی را تغییر می‌دهد/ تفاوت مزه غذا در دهان افراد چاق

محققان به این نتیجه رسیده اند که افراد دارای اضافه وزن مزه غذا را به شکل متفاوتی احساس می کنند و نسبت به طعمهای شیرین حساسیت کمتری دارند.

 محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که چاقی موجب تغییر مزه غذاهای روی زبان ما می شود.

تحقیقات این محققان روی موشها نشان می دهد که حیواناتی که دارای چاقی بیش از حد هستند کمتر می توانند مزه غذاهای شیرین را احساس کنند.

این تحقیق همچنین می تواند به حل معمای چگونگی تأثیر چاقی بر رابطه ما با غذا کمک کرده و همچنین به پزشکان کمک می کند درمانهای جدیدی را برای چاقی پیدا کنند. موشهای چاق در مقایسه با موشهای لاغر دارای سلولهای چشایی کمتری هستند از این رو پاسخ آنها نسبت به محرک شیرینی ضعیفتر باشد.

دکتر کاترین مدلر از دانشگاه بوفالو اظهار داشت که تحقیقات نشان می دهد چاقی می تواند موجب تغییراتی در مغز و عصبهایی که سیستم چشایی را کنترل می کنند شود، اما تاکنون محققان به سلولهای چشایی روی زبان که با غذا ارتباط برقرار می کنند توجه نکرده بودند.

وی گفت: در این مرحله گیرنده های سلولهای چشایی خود نیز تحت تأثیر چاقی قرار گرفته اند. موشهای چاق دارای سلولهای چشایی کمتری هستند و به خوبی نمی توانند به محرکهای شیرین پاسخ دهند.

این که چگونه ناتوانی در تشخیص مزه شیرینی می تواند موجب اضافه وزن شود  مشخص نیست اما تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد چاق همچنین مشتاق خوردن غذاهای شیرین هستند.

دکتر مدلر اظهار داشت که ممکن است این ناتوانی در تشخیص مزه شیرینی خود عاملی برای خوردن بیشتر باشد تا این افراد بتوانند ولع خود را راضی نگاه دارند. اگر چگونگی تأثیرگرفتن این سلولها را درک کنیم و بفهمیم که ما چگونه می توانیم این سلولها را به حالت عادی برگردانیم می توانیم درمان تازه ای ارائه کنیم.

وی یادآور شد: این سلولها روی زبان ما بیشتر از سلولهای سایر بدنمان در دسترس هستند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *