شناسه خبر: 20900 منتشر شده در مورخ: 1399/3/7 ساعت: 23:59 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 8 خرداد 1399

روزنامه پنجشنبه 8 خرداد 1399

به کارگیری ۶۹۱ نیروی استخدامی و ۵۰۰ نیروی طرحی برای اول مهر در آموزش و پرورش استثنایی کشور - تجارت ایران و یک دولت، اصلا به آمریکایی ها ارتباطی ندارد - تجهیز مدارس در برابر کرونا - از اکراین تا لهستان، به دنبال مناسب‌سازی شهری - انتخاب مجدد رئیس هیأت نابینایان هرمزگان - اعترافات مردی که بعد از خفه کردن همسرش، اعضای بدن او را مثله کرد - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 8 خرداد 1399

5 شوال 1441

28  می 2020

سال بیست و چهارم شماره 6425

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

به کارگیری ۶۹۱ نیروی استخدامی و ۵۰۰ نیروی طرحی برای اول مهر در آموزش و پرورش استثنایی کشور

تجارت ایران و یک دولت، اصلا به آمریکایی ها ارتباطی ندارد

تجهیز مدارس در برابر کرونا

از اکراین تا لهستان، به دنبال مناسب‌سازی شهری

انتخاب مجدد رئیس هیأت نابینایان هرمزگان

اعترافات مردی که بعد از خفه کردن همسرش، اعضای بدن او را مثله کرد

چاردیواری

 

 

 

 

.........ویژه

* به کار گیری ۶۹۱ نیروی استخدامی و ۵۰۰ نیروی طرحی برای اول مهر در آموزش و پرورش استثنایی کشور: معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ساماندهی نیروی انسانی از مهمترین موضوعات آموزش و پرورش استثنایی است و یکی از راه های جبران کمبود نیرو در آموزش و پرورش استثنایی بکارگیری ۶۹۱ نیروی پذیرفته شده در آزمون استخدامی ماده ۲۸ و ۵۰۰ نیروی طرحی است.

دکتر  سید جواد حسینی در نشست با مدیر کل و رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران از دکتر فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش تهران و سرکار خانم کریمی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی تهران  و همکاران ایشان، اظهار  داشت:  در سال جدید ۵۰۵ دانشجو معلم در رشته های مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته خواهند شد.

وی افزود: طرح خرید خدمات، استمرار کار بازنشستگان، طرح معلم تمام وقت، حق التدریس نیروی شاغل  و سرباز معلم راهکارهای دیگر حل مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی است. معاون وزیر با اشاره به کمبود ۱۲ هزار نفری نیروی انسانی در گروه های هفتگانه  آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: در آخرین جلسه شورای سازمان که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد پیگیری استخدام این دوازده هزار نیرو  از طریق سازمان امور استخدامی و معاونت برنامه ریزی و توسعه و منابع به تصویب رسید. وی افزود: تامین نیروی متخصص در آموزش و پرورش استثنایی در مقایسه با آموزش و پرورش عادی بسیار  سخت تر است  و امید است با مساعدت سازمان امور استخدامی تامین نیروی مورد نیاز در دستور کار قرار گیرد. حسینی همچنین در خصوص طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز گفت: تلاش خواهد شد  در مناطقی از کشور و شهر تهران که امکان سنجش در نوبت صبح با رعایت پروتکل های بهداشتی امکان پذیر نباشد از طریق شیفت عصر موضوع تمهید و برنامه ریزی گردد تا خللی در جریان برنامه سنجش پیش نیاید. ‏شایان ذکر است در این دیدار فولادوند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با ابراز نگرانی از بازنشستگی تعداد زیادی از نیروهای آموزش و پرورش استثنایی تهران اظهار داشت: به دلیل تخصصی بودن امر آموزش و توانبخشی درعمل امکان جایگزین این نیروها به میزانی که در آموزش و پرورش عادی میسر است ، وجود ندارد.

وی افزود: در شهر تهران ۷۳ پایگاه عهده دار طرح سنجش خواهند بود و با توجه به محدودیت پذیرش گذاشته شده برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی ممکن است در طرح سنجش با مشکل مواجه شویم.

.........اخبار روز

* رییس جمهور: تجارت ایران و یک دولت، اصلا به آمریکایی ها ارتباطی ندارد. رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:

وظیفه دولت و مجلس در شرایط سخت و ویژه کنونی، تلاش مشترک برای حل مشکلات است.

می‌خواهیم با مجلس پیوند بسیار مستحکم و تعامل و تعاون با هم داشته باشیم.

تجارت ایران و یک دولت، اصلا به آمریکایی ها ارتباطی ندارد و با هیچ قانونی سازگار نیست.

بدون استقراض از بانک مرکزی بودجه امسال را به خوبی اجرا خواهیم کرد. تمام بخش‌های دولتی باید سهام خود را در بازار بورس به فروش برسانند.

اقدام بانک مرکزی نسبت به پیش‌بینی و هدف‌گذاری نسبت به تورم بسیار حائز اهمیت است

بانک مرکزی در کنترل تورم و ایجاد انضباط مالی در کشور نقشی اساسی ایفا می‌کند.

اگر در داخل کشور میان دولت، سایر قوا و نیروهای مسلح، وحدت نبود، ممکن بود آمریکایی‌ها در تجاوز خود موفق بوده و یک جبل‌الطارق دیگری را در دریای کارائیب شاهد باشیم اما وحدت و اتحاد، مانع از وقوع چنین اتفاقی شد./پاد

* موسوی: مجلس دانا و توانا پشتوانه دیپلماسی است: سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین روز شروع به کار مجلس یازدهم در حساب توییتری خود نوشت: مجلس دانا و توانا پشتوانه دیپلماسی است.

پشت گرمی ما به ارتباط دو سویه با این نهاد مردم سالارِ در راس امور است. وزارت امور خارجه در روز شروع مجلس یازدهم ضمن استقبال از دیپلماسی پارلمانی، خبر تشکیل «فراکسیون دیپلماسی» را فتح بابی برای تعامل دلسوزانه و مسئولانه در دوره جدید می داند./ ایرنا

* هشدار درباره افزایش جمعیت زیر خط فقر در ایران در پی شیوع کرونا: رئیس مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی از افزایش جمعیت زیر خط فقر در ایران در پی شیوع کرونا در آینده خبرداد.

براساس محاسبات این مؤسسه بین المللی، جمعیت زیر خط فقر در ایران، ۶۰.۶ درصد رشد خواهند کرد و بیش از ۱.۵ برابر خواهد شد؛ براساس این گزارش، کشورهای سوریه و عراق نیز از منظر میزان افزایش، وضعیتی مشابه ایران خواهند داشت. بنابراین درحالی که سیاست‌های فقرزدایی تا سال ۲۰۱۸ در مناطق مختلف جهان موفق به کاهش فقر شده بود، برآوردها حاکی از آن است که همه گیری ویروس باعث افزایش ناگهانی مجدد فقر خواهد شد؛ و خبر بدتر برای خاورمیانه آن است که براساس سناریوی سوم، نسبت فقرای دچارشده به فقر شدید از میزان آن در دهه ۱۹۹۰ نیز بیشتر خواهد شد

.........بهداشت و سلامت

* تجهیز مدارس در برابر کرونا: رئیس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت گفت: از آن جایی که ممکن است کودکان مبتلا به عفونت شوند ولی علائم بالینی بیماری در آنها کمتر از سایرین باشد و برای جلوگیری از بیمار شدن خود دانش‌آموزان و انتقال بیماری به سایرین، به اصل فاصله‌گذاری اجتماعی توجه ویژه‌ای کردیم.

به نقل از ایسنا، دکتر گلایل اردلان با بیان اینکه حداقل باید میزان استفاده دو هفته‌ای از مواد گندزدا در مدرسه فراهم باشد، ادامه داد: مدارس باید دپوی دو هفته‌ای داشته باشند و برنامه گندزدایی سطوح دارای امکان تماس زیاد با دست‌ها را بر اساس پروتکل ابلاغی اجرا کنند. مدارس باید دارای آب آشامیدنی سالم،‌ صابون مایع و لوله‌کشی مناسب آن، محلول‌های مناسب گندزدایی،‌ امکانات مدیریتی زباله، سطل زباله درب دار و... باشند.

اردلان با تاکید بر اینکه ثبت دوره‌ای وضعیت سلامت دانش‌آموزان، کارکنان و معلمان با استفاده از امکانات غربالگری عمومی و سایت www.salamat.gov.ir ضروری است،‌ تصریح کرد: این کار باعث می‌شود کارکنان و دانش‌آموزان از سلامتی خود مطلع باشند. برخی تصمیم‌گیری‌های کلان و عمده در این حوزه که بر عهده ستاد ملی مقابله باکرونا است و ستادهای استانی زیر مجموعه این ستاد می‌توانند جهت فراهم کردن امکانات مورد نیاز با هماهنگی استانداری و اداره آموزش و پرورش به منظور بررسی شرایط فضاها و امکانات مدارس این بازگشایی را انجام دهند که خوشبختانه مدتی است صورت گرفته است. ستاد استانی نیز همکاری لازم درخصوص تدارک و پشتیبانی ملزومات بهداشتی مورد نیاز مدارس را عهده‌دار است.

وی در خصوص غربالگری و بیماریابی کرونا، ادامه داد: دانش‌آموزان، والدین، معلمان و کارکنان مدارس عمدتا با روش خوداظهاری در سایت www.salamat.gov.ir ثبت نام می‌کنند و هر سه روز یکبار یعنی دو بار در طول هفته مجددا نرم‌افزار را تکمیل می‌کنند تا غربالگری‌ سلامت بروز رسانی شود. اگر دانش‌آموزی حال عمومی مناسبی نداشته باشد یا با علائمی همچون تب به طور ناگهانی در مدرسه مواجه شود، در اتاقی مجزا ایزولاسیون موقت شود و در اسرع وقت به مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع داده شود. در صورتی که دانش‌آموز یا معلم به بیماری کووید19 مبتلا شود حداقل تا 14 روز پس از بهبود علائم نباید در مدارس حاضر شوند.

اردلان تاکید کرد: برنامه‌هایی مانند مراسم صبحگاه، اردو، گردهمایی‌ها و...که منجر به تجمع دانش‌آموزان شوند تا زمان اعلام رسمی انتهای اپیدمی کرونا لغو می‌شود و استراحت بین کلاس‌های دانش‌اموزان در حداقل زمان ممکن صورت می‌گیرد.

* تغذیه مناسب برای افزایش ایمنی بدن: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه شیوع کرونا، یکسری تبعات اقتصادی نیز در همه جوامع به دنبال داشته که می‌تواند امنیت غذایی مردم را هم به خطر اندازد؛ گفت: کاهش درآمد و افزایش قیمت مواد غذایی به‌ویژه در دهک‌های پایین، ممکن است باعثث مشکلاتی در حوزه امنیت غذایی شود و این ناامنی غذایی خودش را به صورت سوءتغذیه نشان دهد.

به نقل از ایسنا، ‌ دکتر زهرا عبداللهی افزود: یک توصیه و نکته کلی این است که وقتی مصرف زیاد مواد قندی، شیرینی، پرچرب، شور و پرنمک و سرخ شده و به طور خلاصه وقتی مصرف قند، نمک و چربی بیش از حد معمول باشد، ‌ عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را از نظر تغذیه افزایش می‌دهد. وی افزود: بنابراین توصیه کلی این است که همیشه و به‌ ویژه در شرایط فعلی مصرف مواد قندی، ‌ شیرینی، پرنمک، ‌ پرچرب و سرخ شده و پرروغن را بسیار محدود کنید تا سیستم ایمنی بدن عملکرد طبیعی خود را داشته باشد و بتواند در برابر ابتلا به کرونا مقابله کند. یک توصیه دیگر این است که در تغذیه روزانه استفاده از مواد آنتی‌اکسیدانی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند را مورد توجه قرار دهیم.

عبداللهی ادامه داد: بنابراین مصرف روزانه و کافی سبزی و میوه حتما توصیه می‌شود.

 

........از شش نقطه جهان

* از اکراین تا لهستان، به دنبال مناسب‌سازی شهری:

بعضی افراد بینا تصور می‌کنند برای اینکه بتوانند شرایط نابینایان را درک کنند، باید چشم‌هایشان را ببندند. خیلی‌ها هم این کار را انجام می‌دهند. چشم‌ها را به مدت چند ثانیه می‌بندند و خود را بی‌دفاع، در جهانی تاریک و وحشتناک احساس می‌کنند. آنها بعد از چند ثانیه با وحشت چشم‌ها را باز می‌کنند و نتیجه می‌گیرند که دنیای نابینایان بی‌اندازه ترسناک است. این در حالی است که قصه اصلاً آنطور که این افراد تصور می‌کنند نیست. این‌ها را «پاول گرونسکی» می‌گوید. مهندسی که خود و همکارانش با تأسیس یک شرکت کوچک، شروع به فعالیت در زمینه مناسب‌سازی محیط شهری برای نابینایان کرده‌اند.

آنطور که از حرف‌های پاول بر‌می‌آید، گویا با دنیای نابینایان آشنایی کامل دارد. او در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «نابینایان، در حالت عادی پایانی برای نابیناییشان تصور نمی‌کنند. از همین رو سعی می‌کنند خود را با شرایط وفق دهند. مثل بقیه شهروندان خرید می‌کنند، به مراکز تفریحی می‌روند و توی خیابان‌های مختلف قدم می‌زنند.» این مهندس اکراینی معتقد است مسؤولین شهری در اروپا آنقدر که به معلولین نشسته بر روی صندلی چرخدار اهمیت می‌دهند، به نابینایان توجه ندارند. او در توضیح این نکته می‌گوید: «مدیران شهری خوب می‌دانند که می‌توانند با حذف موانع فیزیکی نظیر پله‌ها و جایگزین کردنشان با رمپ، راه را برای ویلچر نشین‌ها هموار کنند. در باره نابینایان اما کار کمی برایشان دشوار می‌شود. نابینایان خودشان به کمک عصای سفید رفت و آمد می‌کنند و مسیر‌ها را یاد می‌گیرند. به همین دلیل، مدیران درست نمی‌دانند برای نابینایان چه باید بکنند.»

پاول، مشکل نابینایان را این می‌داند که نمی‌توانند مکان دقیق بعضی نقاط شهری را پیدا کنند. او معتقد است نابینایان مشکلی با پیدا کردن ساختمان‌ها ندارند اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که بخواهند ورودی یک ساختمان را پیدا کنند. آنها مسیر‌های همیشگیشان را به راحتی پیدا می‌کنند اما اگر قرار باشد از مسیر جدیدی رفت و آمد کنند یا اتوبوس تازه‌ای را سوار شوند، کار برایشان سخت می‌شود. همیشه هم نمی‌توانند روی کمک عابران پیاده حساب کنند. همه این دغدغه‌های ذهنی بود که پاول و رفقایش را به فکر طراحی یک ابزار برای حل این مشکل انداخت. آنها ابتدا شرکتی را با نام «Mobilis» در اکراین راه انداختند و به کمک یک دستگاه کوچکِ هشدار دهنده صوتی که بر روی سر‌در ساختمان‌ها یا برخی دیگر از مکان‌های خاص در شهر نصب می‌شد، امکانی را برای نابینایان به وجود آوردند که بتوانند ورودی‌ها و مکان‌هایی نظیر آن را به راحتی پیدا کنند.

این هشدار دهنده صوتی به شکلی طراحی شده که در تمام اوقات ساکت است و به محض اینکه یک نابینا به آن نزدیک می‌شود، هشدار صوتی فعال می‌شود و نابینا را راهنمایی می‌کند. آنها این ایده را در شهر کراکوف لهستان هم پیاده‌سازی کرده‌اند و بازخورد‌های خوبی هم از نابینایان این شهر دریافت کرده‌اند. آنها توانسته‌اند شهرداری کراکوف را نسبت به استفاده از این امکانات در سطح شهر، مجاب کنند. جوانان شرکت «Mobilis» امیدوار‌اند بتوانند این طرح را در سر تا سر اروپا عملیاتی کنند.

 

.........ورزشی

* انتخاب مجدد رئیس هیأت نابینایان هرمزگان.

مجمع انتخاباتی رئیس هیات ورزش های نابینایان و کم بینایان استان هرمزگان با حضور محمودرضا امیاری  ،خادمی  و اعضای مجمع برگزار شد.

پس از رأیگیری، محمدجاودان با کسب ۱۴ رأی از ۱۵ رای ماخوذه توانست به مدت چهار سال دیگر به عنوان رئیس هیأت ورزش نابینایان استان هرمزگان انتخاب شود.

محمد جاودان متولد 1363 ؛ کارمند استانداری هرمزگان ؛ دانشجوی دکتری رشته فلسفه اسلامی ؛ رییس انجمن نابینایان و رییس هیات ورزش های نابینایان و کم بینایان استان هرمزگان است.

او از سال 74 وارد رشته گلبال شد و در رشته های دو و میدانی و شطرنج نیز فعالیت داشته است.

جاودان پس از انتخاب به عنوان رئیس جدید هیأت هرمزگان گفت: زمانی که ریاست این هیات را بر عهده گرفتم، هیات امکانات و تجهیزات ورزشی و اداری را در اختیار نداشت و تنها عده انگشت شماری از نابینایان استان پیگیر فعال سازی رشته های ورزشی بودند. البته ناگفته نماند قبل از حضور اینجانب در هیات مدت کوتاهی دکتر مهرداد نظری مسوولیت را بر عهده داشت و گام های خوبی را در جهت فعال سازی هیات برداشته بود . از سال 94 وارد هیات هرمزگان شدم. سال 1396 تیم فوتبال 5 نفره نابینایان استان هرمزگان توانست مقام سوم مسابقات باشگاه های کشور را کسب کند.

وی بیان کرد: ایجاد زیر ساخت های ورزشی در هرمزگان و کشف استعداد ها در تمامی نقاط استان و همکاری با سایر هیات های مربوطه جهت رشد و شکوفایی این استعداد ها و همچنین تعلیم و آموزش مربیان و رشته های مختلف ورزشی از سیاست های این هیأت بوده است.

او در پاسخ به این سؤال که فعالیت بانوان نابینا و کم بینا در این رشته ها چگونه است ، آیا  توانسته اند مقامی را کسب کنند؟ گفت: بانوان نا بینا و کم بینا در رشته های دو و میدانی ، شطرنج ، شنا و گلبال فعالیت دارند و از سال 1394 تا کنون همه ساله در رشته دو و میدانی عناوین مختلف قهرمانی را کسب کرده اند. او در پاسخ به اینکه از مراکز اقتصادی استان حمایت شده اند یا خیر گفت: خیر، زیرا اولا ورزش نابینایان بسیار ناشناخته است و ثانیا مراکز اقتصادی به دنبال تبلیغات خود می باشند لذا ترجیح می دهند از رشته های پر طرفدار و پر بیننده ای مانند فوتبال حمایت کنند .

جاودان ادامه داد: ورزش نابینایان و کم بینایان در شهرستان های بندر عباس ، میناب ، رودان و قشم فعال است. البته امکانات موجود جوابگوی نیاز های ورزشکاران نابینا و کم بینا نیست . کما اینکه در سال گذشته در هیچ رشته ورزشی میزبانی نداشته ایم. به دلیل آن که امکانات و زیر ساخت های لازم جهت برگزاری منظم مسابقات  در استان وجود ندارد.

او در پایان اظهار کرد: مهم ترین خواسته هیات ورزش های نابینایان و کم بینایان  این است که مسوولین استان به ورزش نابینایان و کم بینایان  که سرشار از استعداد می باشد نگاه ویژه ای داشته باشند و این عزیزان را از داشتن حداقل حقوق خود یعنی سرانه ی فضای ورزشی محروم نسازند و تلاش شود که یک مجموعه ی ورزشی مناسب و در خور شان شان ساخته و در اختیار نابینایان و کم بینایان استان قرار گیرد و همان طور که بار ها در جلسات گوناگون عنوان نموده ام بنده به عنوان رییس  هیات به شرط اختصاص زمین مناسب آمادگی خود جهت ساخت مجموعه فوق ذکر را اعلام می دارم و تمام تلاش خود را به منظور تحقق این هدف در طبقه اخلاص می گذارم ؛ امید است که مسوولین نیز ما را در این راه یاری نمایند.

...........حوادث

* اعترافات مردی که بعد از خفه کردن همسرش، اعضای بدن او را مثله کرد

شرق نوشت: زنی روز 26 اردیبهشت به دادسرای جنایی تهران رفت و خبر داد خواهرش به نام مینا ناپدید شده. او گفت خواهرم با اینکه متأهل بود و یک پسر نوجوان داشت، تنها زندگی می‌کرد. دلیل این موضوع هم اختلافاتی بود که با شوهرش داشت. من روز حادثه با او تماس گرفتم و قرار شد به دیدنش بروم، اما وقتی به خانه‌اش رفتم، در را باز نکرد و از آن زمان تلفنش نیز در دسترس نیست و احتمال می‌دهم اتفاقی برای او رخ داده باشد.

بعد از شکایت این زن، تحقیقات برای یافتن ردی از مینا آغاز شد تا اینکه خواهر او نیز نزد پلیس رفت و خبری تازه داد. او گفت: از گوشی مینا برای همکارانش پیامکی فرستاده شده مبنی‌بر اینکه او به سفر خارج از کشور می‌رود. من به این پیامک‌ها مشکوک هستم، چون خواهرم در بیمارستان کار می‌کرد و امکان ندارد در این شرایط کرونایی به سفر خارج از کشور برود.

این زن همچنین گفت: من در جست‌وجوی خواهرم به خانه شوهر او به نام یاسر رفتم، اما این مرد گفت از مینا خبری ندارد. این در حالی است که خودروی مینا در خانه او پارک است. کارآگاهان که به یاسر مظنون شده بودند، به تحقیقات خود ادامه دادند و فهمیدند پس از ناپدیدشدن مینا، از یکی از حساب‌های او در سه مرحله 15 میلیون تومان برداشت و به حساب فرزندش واریز شده است. کارآگاهان به شعبه‌ای که از دستگاه عابربانک آن استفاده شده بودند رفتند و با تماشای فیلم دوربین‌های مداربسته فهمیدند فردی که از کارت مینا پول برداشت کرده، شوهر اوست. به‌این‌ترتیب سوء‌ظن نسبت به یاسر بیشتر شد. مأموران این‌بار به سراغ پسر این زوج رفتند. او گفت از سرنوشت مادرش اطلاعی ندارد. این پسر توضیح داد: روز حادثه مادرم برای سرزدن به من به خانه پدرم آمده بود. او هرازگاهی این کار را می‌کرد. من بعد از دقایقی از خانه خارج شدم. آن زمان مادرم مشغول تماشای تلویزیون بود. بعد که برگشتم، پدرم گفت او رفته است.

کارآگاهان در نهایت یاسر را بازداشت کردند. این مرد که ابتدا قصد داشت واقعیت را پنهان کند، در نهایت به قتل همسرش اعتراف کرد و گفت: من و مینا سال 80 ازدواج کردیم و پسرمان پنج سال بعد به دنیا آمد. ما از مدت‌ها قبل دچار اختلاف شدیم و این اختلافات تا آنجا ادامه پیدا کرد که ما خانه‌مان را از هم جدا کردیم و پسرم با من زندگی می‌کرد. نگهداری از پسرمان برایم سخت بود، برای همین دوباره ازدواج کردم، اما بعد از مدتی مینا دوباره به من رجوع کرد و با مسائلی که پیش آورد باعث شد زن دومم را طلاق بدهم. مهریه او 284 سکه بود که 80 سکه را نقد پرداخت کردم و هنوز در حال پرداخت مابقی مهریه هستم. این مرد در ادامه اعترافاتش گفت: من و مینا بعد از مدتی دوباره با هم دچار اختلاف شدیم. زنم می‌گفت چون خانواده‌اش ساکن شمال کشور هستند، ما هم باید به آنجا برویم، ولی من مخالف بودم. اختلافات ما ادامه داشت تا اینکه پدرزنم فوت کرد. بعد از آن مادرزنم به تهران نقل‌مکان کرد. مینا از آن به‌بعد اصرار داشت در خانه‌ای نزدیک منزل مادرش زندگی کنیم، ولی من باز هم مخالفت کردم. این کشمکش‌ها ادامه داشت.

یاسر اعترافاتش را این‌گونه ادامه داد: من و زنم جدا از هم زندگی می‌کردیم، اما چون خانه او پارکینگ نداشت، معمولا ماشینش را در خانه من می‌گذاشت. مینا هرازگاهی به دیدار پسرمان می‌آمد. بعد از مدتی مادرزنم فوت کرد و این اتفاق درگیری‌های من و زنم را بیشتر کرد تا اینکه او روز حادثه به خانه من آمد. پسرم گوشی او را برای بازی‌کردن گرفت. همان‌موقع بود که فهمیدم زنم با افراد زیادی چت و صحبت کرده است. به مینا گفتم گفت‌وگو با همین افراد است که مانع می‌شود تو به زندگی ما برگردی. سر این موضوع با زنم مشاجره کردم. همان‌موقع پسرم از خانه خارج شد. بعد از رفتن او بحث میان من و مینا ادامه داشت تا اینکه او دو تکه سنگ کوچک را که برای خردکردن گردو کناری گذاشته بودم برداشت و به پایم پرت کرد. من هم عصبانی شدم و او را با سیم تلویزیون خفه کردم.

متهم در ادامه افزود: بعد از قتل به دنبال راهی برای بیرون‌بردن جنازه گشتم. در نهایت جسد را تکه‌تکه کردم و در چند کیسه گذاشتم. سپس آن را از خانه بیرون بردم و در صندوق عقب خودروام جا دادم و به بیابان‌های شهریار رفتم و جسد را در آنجا دفن کردم. قصد داشتم خودکشی کنم، اما جرئت این کار را پیدا نکردم. در همین اوضاع‌واحوال فکر کردم اگر من بمیرم یا بازداشت شوم، پسرم تنها می‌ماند، برای همین 15 میلیون تومان از کارت همسرم که رمزش را داشتم به حساب پسرم واریز کردم تا او بعد از من بتواند به زندگی ادامه بدهد. در نهایت به خانه برگشتم.

بنا بر این گزارش، متهم بعد از اعتراف به جرمش بازداشت شد و کارآگاهان مأموریت یافتند جسد مقتول را پیدا کنند.

 

.........چاردیواری

* با سلام و درود به خوانندگان گرامی ایران سپید با کمی تأخیر عیدتان مبارک و طاعاتتان قبول پیشاپیش سالروز 15 خرداد را گرامی میداریم و با یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی به روح پرفتوح او درود می فرستیم. در آغاز این شماره از چاردیواری می خواهم مژده انتشار دوباره  روزنامه بریل ایران سپید و بازگشت مجدد آن را به گرمی دستان جویای دانش و دانستن شما اعلام کنم. ایران سپید بریل از 17 خرداد مجدداً منتشر خواهد شد با این توضیح که روزنامه 17 خرداد ویژه نامه پس از نوروز  سال 99 ماست که به دلیل عدم توزیع و مشکلات ناشی از کرونا در روز 17 خرداد منتشر خواهد شد و عملاً از روز 18 خرداد شاهد انتشار نخستین  شماره روزنامه بریل ایران سپید در سال 99 خواهیم بود. با این توضیح به پاسخ پرسش ها و طرح نقطه نظرات شما عزیزان می پردازم.  همانطور که خبر انتشار مجدد روزنامه بریل را دادم در واقع پاسخی بود به آقای مظلومی که خواهان انتشار روزنامه بریل شدند و همچنین اشاره ای بود به آقای محمود حضوری خواننده قدیمی ما از شهر شاهرود که همچنان خواهان انتشار روزنامه بریل و صد البته توزیع به موقع و درست و روزانه آن شدند که امیدوارم که در سال جدید با برنامه ریزی هایی که از قبل شده و پیگیری اقدامات هماهنگی که در دستور کار قرار داشته بتوانیم سرو سامانی به توزیع روزنامه بریل ایران سپید نیز بدهیم. همین جا جا دارد که به آقای ستوده نیز که اظهار نظر کرده اند در مورد مسائل مختلف ایران سپید مژده بدهم که ایران سپید بریل مجدد منتشر خواهد شد و شاید تا حدی بتواند جبران کند کمبود دسترسی عزیزان را به منابع بریل. آقای ستوده از کمبود منابع بریل به شدت گله کرده اند بویژه کمبود دسترسی به انتشار  کتب بریل همین جا جا دارد که اشاره ای کنم به درخواست آقای فرزندی در مورد توزیع مجدد کتب بریل از سوی کتابخانه های نابینایان که در این خصوص قطعاً در هفته پیش رو گزارشی را منتشر خواهیم کرد و گفتگویی خواهیم داشت با مسئولان بخش های نابینایان کتابخانه های عمومی در مورد توزیع کتب بریل در شرایط ویژه کرونا. خانم سعادتی از نیشابور در مورد سهام عدالت پرسش کرده اند که البته ما در هفته های اخیر گزارش های متعددی در این خصوص منتشر کرده ایم و به اختصارمیگویم دوستان دارای سهام عدالت می توانند با آزاد سازی آن کنترل عملی سهام را در دست بگیرند و یا سهامشان را در بورس مستقیماً به فروش برسانند یا آن را نگه دارند تا از ارزش افزوده سهام خودشان در بورس را استفاده کنند راه دیگر عدم آزادسازی آن است که عملاً موجب می شود که  فقط آن ها بتوانند سودی را که صندوق های سرمایه گذاری استانی که سهام عدالت عزیزان در اختیار این صندوق ها قرار میگیرد توزیع کنند و از سود این صندوق ها استفاده کنند. به هر حال توجه شما را مجدداً به گزارش های تخصصی منتشر شده در ایران سپید بویژه بسته صوتی ایران سپید جلب می کنم. آقای مرادی از بهبهان در مورد افزایش مستمری ها پیگیر شدند که خبرهای جدید متعاقباً اعلام خواهد شد. آقای علی نجفی خواهان لحاظ و انتشار بخش حوادث  در بسته صوتی ما شدند که با توجه به محدودیت زمان بسته صوتی و اولویت های موجود شاید انجام این درخواست در شرایط فعلی میسر نباشد. با تشکر از دوستانی که در مورد بسته صوتی و همچنین روزنامه آنلاین ما اظهار نظر کردند امیدوارم در شماره بعدی چاردیواری از طریق سرانگشتان شما با شما ارتباط بگیریم و این افزون بر روزنامه آنلاین و پادکست ایران سپید هست که به عنوان مجرای جدید اطلاع رسانی از سال 99 به مجموعه ایران سپید اضافه شده است. ایام به کامتان با امید توسعه مجراهای اطلاع رسانی به نابینایان عزیز.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *