شناسه خبر: 19914 منتشر شده در مورخ: 1398/10/23 ساعت: 10:45 گروه: اجتماعی  
مازندران ۶۰ هزار جمعیت با معلولیت حاد دارد

مازندران ۶۰ هزار جمعیت با معلولیت حاد دارد

مدیرکل بهزیستی مازندران از شناسایی ۶۰ هزار معلول در این استان خبر داد و گفت که این آمار تنها مربوط به معلولیت‌های حاد است.

به گزارش ایران سپید جمال باقری در نشست با کارشناسان پیشگیری سراسر استان در ساری آمار موجودرا " غیرقابل پذیرش " توصیف کرد و افزود : بر اساس میانگین ۱۰ درصد جامعه مازندران دارای معلولیت هستند که فقط ۲ درصد آنها توسط بهزیستی شناسایی و خدمات رسانی می شوند.

وی بیشترین میزان معلولیت را مربوط به بدو تولد و مشکلات در غربالگری دانست و از کارشناسان خواست تا در این زمینه ورود کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با تاکید بر این که معلولیت هزینه سنگینی را بر خانواده ها و جامعه تحمیل می کند، گفت : این در حالی است که بیشتر معلولیت ها با مشاوره های پزشکی و بهداشتی به راحتی قابل درمان و یا مدیریت است که در این زمینه لازم است بهزیستی و خانواده ها به صورت جدی ورود کنند.

درمان محوری و حفظ مشکل 

 مدیرکل بهزیستی مازندران نگاه درمان محوری را مهم ترین مشکل جامعه در بخش های مختلف دانست و گفت : در حوزه بهزیستی هم برنامه ریزی درمان محور برای آسیب های اجتماعی دردی از جامعه هدف بهزیستی درمان نمی کند و لازم است پیشگیری مستمر ، فراگیر به یک عادت تبدیل شود. 

وی افزود : متاسفانه همواره عملکرد بهزیستی برای پیشگیری مقطعی بوده و عملکرد و رفتار درمان محوری برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی هم با نتیجه ای جز ارائه آمارهای خالی همراه نبوده و عملا تاثیری بر جامعه نداشته است .  

 باقری با اشاره به اینکه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با آمار و ارقام امکان پذیر نیست ، گفت: باید متولیان پیشگیری در شهرستان ها از تکیه به آمار رها شده و وارد آسیب های اجتماعی شوند و بر روی مشکلات و راه حل ها متمرکز شوند.

وی از مسئولان و کارشناسان پیشگیری شهرستانی مازندران خواست از آمارسازی ها پرهیز کرده و مشکلات را همانگونه که هست برای مردم ، مسئولان مربوطه و تشکل های مردم نهاد بازگو کنند.

باقری گفت : مشکلات و آمارهای حوزه آسیب های اجتماعی اقناع کننده نیست و نباید کارشناسان بهزیستی شهرستان ها به بهانه مدارا با مدیران ارشد مسائل را پنهان کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه نباید فقط بهزیستی نگران آسیب‌های اجتماعی باشد ، گفت: خانواده ها و تشکل های اجتماعی باید برای پیشگیری قدم جلو بگذارند و این مسئله به یک عادت تبدیل شود.

وی افزود : متاسفانه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فقط برگردن بهزیستی واگذار شده است و به عنوان یک وظیفه سازمانی و اداری تعریف می شود.

باقری تاکید کرد که باید بهزیستی شهرستان ها خانواده ها و تشکل های مردم نهاد را با آسیب های اجتماعی درگیر کرده و پیشگیری از این آسیب ها را به یک عادت تبدیل کنند.

بهزیتسی مازندران ۲۵۰ هزار جامعه هدف دارد که از این تعداد حدود ۶۰ هزار نفر دارای معلولیت جسمی و حرکتی هستند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *