شناسه خبر: 9932 منتشر شده در مورخ: 1395/6/6 ساعت: 08:18 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 6 شهریور 1395

روزنامه شنبه 6 شهریور 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 6 شهریور 1395،

 24 ذی القعده 1437،

27 آگوست 2016

سال بیستم شماره 5367

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

تورهای گردشگری نابینایان نیازمند ساماندهی 2

پیآورد اندیشه چندصدایی، رهآوردی سازنده/ منتظر پیشنهادها و راهکارهای شما هستیم 4

تازه های نشر 6

راه حلی ساده برای یافتن تورهای مسافرتی داخلی و خارجی 9

جدول اعداد و حروف/ 5 جانور عجیب که به پیشرفت علم و تکنولوژی کمک کردند/ معما با پاسخ 12

 

 

صئ........سخن هفته

* تورهای گردشگری نابینایان نیازمند ساماندهی

ایام تابستان است و فصل گردشگری و این امر شامل نابینایان نیز میشود. سالهاست تورهای گردشگری و عمدتاً زیارتی برای نابینایان از سوی منابع گوناگون برگزار میشود. انجمنهای نابینایان، مؤسسات تخصصی زیارتی-سیاحتی برای نابینایان، مدارس نابینایی و افراد خیر و همچنین سازمانهای دولتی مانند بهزیستی. اما واقعیت آن است که اکثریت تورها از سوی تشکلهای مردم نهاد نابینایان و با حمایت سازمان بهزیستی یا افراد خیر صورت میپذیرد. مشکل اکثر این تورها فقدان استانداردهای لازم گردشگری ایمن برای افراد دارای معلولیت، فقدان نظارت فنی و فرهنگی بر این تورها و کیفیت بسیار پایین خدمات در آنهاست. از آنجا که اکثریت استفاده کنندگان از این تورها فاقد بضاعت مالی هستند، در عمل مجبورند به تورهایی تن دهند که پایینترین سطح خدمات مانند غذا، وسایل نقلیه و اماکن اقامتی را به آنان ارائه میدهند. کیفیت بد محتوای فرهنگی این تورها بحث دیگری است. با توجه به توسعه نیاز گردشگری در کشور که حق مسلم افراد نابینا نیز محسوب میشود، ضرورت آن شکل گرفته است که در این امر نظارت کافی صورت پذیرد و از سوی دیگر سازمانهای تخصصی مانند میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز سازمانهای حمایتی مانند بهزیستی برنامه جامعی را برای حمایت از برگزاری تورهای استاندارد گردشگری برای نابینایان را تدوین و اجرا کنند. برگزاری تور برای افراد دارای معلولیت سه نیاز عمده دارد. کمک به پایین آمدن هزینه ها با حفظ کیفیت، تربیت راهنماهای متخصص تورهای معلولین و پیشبینی زیرساختهای فنی مانند وسایل نقلیه یا هتلهای قابل دسترس برای معلولین -منظور معلولین حرکتی است-. در این خصوص نابینایان مشکلات کمتری دارند. نبود راهنماهای متخصص، اقامت در خوابگاهها و حسینیه ها به جای هتل و میهمانسرا و فقدان محتوای فرهنگی، مشکلاتی است که چشم به راه ساماندهی تورهای نابینایان است.

صئ........تجربه هایمان را قسمت کنیم

* تولد صفحه «تجربه هایمان را قسمت کنیم»، یکی از اتفاقاتی بود که قبلاً نظیر آن، در مقاطع مختلف عمر ایران سپید، به انحاء مختلف و با رویکردهای متفاوت، بسته به نوع اندیشه نویسندگان و بر اساس نظرهای مخاطبان رخ داده بود. در واقع، این صفحه در ادامه یکی از اهداف روزنامه مبنی بر ایجاد آشنایی نابینایان با تجارب هم در زمینه های گوناگون، به منظور توسعه تجربه ها و همچنین بهره مندی از آن تجارب متولد شد و تمام تلاش خود را در گردآوری مجموعه ای از دریافته های زندگی کسانی معطوف ساخت که در زمینه های مختلف، صاحب تجربه شده اند. با این چشم انداز، صفحه تجربه ها سعی کرد از بدو تولد تا امروز، با تغییر رویکردهای خود، ابعاد مختلف زندگی را از نگاه تجربی نابینایان بررسی کند و به رهآوردی برسد که پیآورد آن، افزایش دانش همنوعان در زمینه مهارتهای مختلف زندگیست؛ فرق نمیکند آنکه میآموزد یا آموزش میدهد، مهم بالا بردن سطح معلوماتیست که بیان میشود. بنابر این، وجود این صفحه همچنان ضروری به نظر میرسد. اما برای ارتقاء سطح کیفی آن، قطعاً اندیشه ای که تکصدا باشد، نمیتواند تأثیر لازم را بگذارد و محتاج اندیشه ای چندصداییست. این اتفاق نمی افتد، مگر با همفکری گسترده و ارائه نظرهای سازنده مخاطبان. بر همین مبنا و با در نظر گرفتن این نکته که هر چند وقت یک بار، باید رویکردها را تغییر داد و از دریچه های مختلف نگریست، این شماره را فقط به اعلام فراخوان نظرسنجی شما مخاطبان عزیز در زمینه تغییر نگرش صفحه تجربه ها اختصاص دادیم. شماره های بعدی این صفحه با رویکرد فعلی منتشر خواهند شد تا آن زمان که مجموعه ای از پیشنهادها، انتقادها و راهکارهای شما را دریافت کنیم. منتظرتان هستیم: تلفن: 02184711371 ایمیل: iransepid@icpi.ir

صئ........تازه های نشر

* کتاب «ضبط و پخش صدا» تألیف گلین آلکین با ترجمه محمدمهدی چرخنده بعد از گذشت 19 سال از چاپ نخست آن، به دلیل تقاضای بالای مخاطبان از سوی انتشارات سروش برای دومین بار وارد بازار نشر شد. ضبط کردن صدا کار بسیار پیچیده ای است و گلین آلکین که خود تجربه دهها سال تدریس علم صدا و سرپرستی استودیوهای صدا را داشته، کوشیده است نکات مفید این فن را بدون مقدمه چینی طولانی، فقط با توضیح مقداری اطلاعات نظری فنی که تا حد امکان غیر ریاضی است، عرضه کند، به طوری که دسترسی مخاطب به مرور مطالب آن آسان باشد. نویسنده روند ضبط صدا را از شرایط آکوستیکی محیط تا شکلهای مختلف پخش دنبال میکند، به هر موضوع از دیدگاه علمی میپردازد و به مواردی میپردازد که هنوز برای دست اندرکاران هنر و دانش ضبط صدا با وجود تغییر در فناوری ضبط و پخش، از جنبه علمی مهم است، از قبیل آکوستیک، میکروفنها، شیوه های کنترل ضبط و غیره. در حقیقت این کتاب در صدد است پلی بر شکاف بین صدابردار حرفه ای و علاقمند غیر حرفه ای بزند؛ علاقمندی که میخواهد دانش فنی خود را ارتقا دهد و به درک کلی بهتری از رسانه ضبط و کیفیت صدا دست یابد. از جمله فصلهایی که در این اثر مورد نقد و بررسی قرار میگیرد میتوان به ماهیت صوت، ویژگیهای صوت، کیفیت صدا، فرایند شنوایی، صوت شناسی، پسآوا، گزینش آکوستیک مناسب، پرداخت آکوستیکی، پسآوایی مصنوعی، میکروفنها، کنترل صدا، مخلوط کردن خودکار صدا، کاهش نوفه دینامیک، سیستم دالبی نوع A، ویژگی مغناطیس شوندگی، فرایند ضبط، استانداردهای ضبط، جعبه های بلندگو، تنظیم الکتریکی ضبط صوت نواری و غیره اشاره کرد که هر فصل به زبان ساده زوایا و ابعاد ضبط و پخش صدا را موشکافی کرده و اطلاعات مفیدی را به خواننده انتقال میدهد. چاپ دوم کتاب «ضبط و پخش صدا» در 167 صفحه مصور به همراه جدول و نمودار با قیمت 9500 تومان از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

* چاپ سوم کتاب «واژگان فنی سینما و تلویزیون» منتشر شد

کتاب «واژگان فنی سینما و تلویزیون» نسخه بازنگری شده چاپ اول این کتاب است که با اصلاحات و اضافاتی شامل واژه های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حوزه سینما و تلویزیون همراه شده است. این فرهنگ تخصصی حاصل تلاش گروهی از متخصصان امر واژه گزینی و متخصصان سینما و تلویزیون است و هشت هزار واژه را در بر دارد. مدخلها بر اساس الفبای لاتینی تنظیم شده اند و واژه معادل آنها رو به روی هر یک آمده است. این دست فرهنگها، کار متخصصان و مترجمان حوزه های تخصصی (در اینجا سینما و تلویزیون) را بسیار سهل میکند و بالطبع نتیجه کار آنها از یکدستی و روانی بیشتری برخوردار خواهد بود. چاپ سوم کتاب «واژگان فنی سینما و تلویزیون» در 371 صفحه از سوی انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به آشنایی با واژگان لاتین در حوزه سینما و تلویزیون قرار گرفته است.

صئ........فناوریهای امیدبخش

* راه حلی ساده برای یافتن تورهای مسافرتی داخلی و خارجی

پیشرفت روز افزون تکنولوژی، گره گشای بسیاری از دغدغه های روزمره بوده است. این روزها کمتر کسی را میتوان یافت که برای برطرف نمودن نیازهای خود راهی جز جستجوی اینترنتی را برگزیند. محصولات و خدمات متنوعی هستند که کاربر می تواند با یک جستجوی ساده مشخصات و قیمت آنها را بیابد، با هم مقایسه کرده و نهایتاً بهترین را انتخاب کند. یکی از پر جستجوترین آنها تورهای مسافرتی هستند. اما برای شما نیز شاید پیش آمده باشد که جستجوی عباراتی نظیر تور کیش، تور دبی یا تور استانبول در گوگل باعث سردرگمی تان شده باشد.

وبسایت NextHoliday.ir راه حل ساده ایست برای انتخاب تور ارزان و با کیفیت برای سفرهای پیش رویتان. سایت پرتال جامعی است از تورهای مسافرتی در مسیرهای محبوب، بررسی کامل هتلهای شهرهای داخلی و خارجی و دانستنیهای جذاب گردشگری.

برای یافتن تور مد نظر خود میتوانید نام شهر، کشور یا هتل مورد نظرتان را در اولین editbox تعبیه شده بر روی صفحه وارد کنید و با کلیدهای جهتی یا به کمک کلید tab، از میان دو radio button موجود، مشخص کنید که نتایج جستجو، قرار است بر اساس قیمتها برایتان نمایش داده شود یا تعداد ستاره هتلها. با تعیین این گزینه و زدن دکمه جستجو، نتایج برای شما به نمایش در خواهند آمد و شما قادر خواهید بود از میان تورهای ارائه شده توسط آژانسهای برگزیده سایت، ارزانترین و مناسبترین تور را انتخاب و ضمن تماس با آژانس، خرید خود را انجام دهید. در طراحی این وبسایت، نکات اولیه دسترس پذیری کاربران نابینا هم لحاظ شده. به طوری که کاربرانی که از صفحه خوانها استفاده میکنند خواهند توانست با به کارگیری کلیدهای میانبر، به میزان قابل قبولی، از امکانات این وبسایت، استفاده کنند.

همچنین در اولین مراجعه شما به سایت، پنجره ای باز میشود که با ثبت اطلاعاتی مانند نام، شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل خود، امکان دریافت خبرنامه های روزانه سایت شامل جدیدترین آفرها و تورهای لحظه آخری برای شما مهیا میشود. مطمئن باشید تا هر زمان که مایل هستید خبرنامه برایتان ارسال میشود و اطلاعات شخصی شما نیز فقط برای ارسال خبرنامه های ایمیلی و پیامکی استفاده خواهد شد.

کانال تلگرام نکست هالیدی گزینه دیگری است برای اطلاع از جدیدترین تورهای لحظه آخری و آفرهای مسافرتی. برای یافتن کانال تلگرام این وبسایت، کافی است عبارت @nextholiday.ir را در کادر جست و جوی صفحه تلگرامتان وارد کنید و با زدن گزینه Join، به این کانال بپیوندید تا اطلاعات مربوط به آخرین تورها از آژانسهای مختلف مسافرتی و دانستنیهای جذابی در باره سفر، به شکل روزانه در اختیارتان قرار گیرد.

صئ........کشکول

* جدول اعداد و حروف

برای بدست آوردن رمز جدول کافیست به سؤالات چهارده گانه پاسخ دهید. به همراه هر سؤال اعدادی به تعداد حروف هر پاسخ داده شده، به طوری که هر حرف پاسخ شما یک عدد دارد که انتهای هر سؤال به ترتیب جایگیری حرف، در پاسخ آمده است که در انتها با مرتب کردن اعداد، رمز جدول که سخنی پندآموز است بدست میآید. برای تفهیم بهتر این جدول، 60 خانه خالی را از شماره 1 تا 60 در نظر بگیرید که قرار است با پاسخ دادن به هر سؤال، شماره مربوط به هر حرف پاسخ را داخل خانه های جدول جای دهید که در آخر خانه های جدول، به ترتیب رمز را تشکیل میدهند. سؤالات: 1. پوششی برای خانمها (54-1-18-23) 2. وسیله برای روشنایی (35-46-50-32) 3. قسمتی از جمله که به همراه فعل ربطی به نهاد نسبت داده میشود (2-42-13-12-49) 4. رنگ خاکستری تیره (56-53-60-51) 5. بالا بودن دمای بدن (7-34) 6. شلوغ انگلیسی (27-6-30-36) 7. پوشاک تن (16-17-3-39-25-21) 8. توجه به امور کوچک و ظریف (43-15-37-38-52-57-58-11) 9. پراکندن و رواج دادن (29-45-31-48-14) 10. بندر و تیمی در "فرانسه" (10-40-28) 11. ملخ دریایی و روبیان (5-26-44-47) 12. مخزن بنزین خودرو (41-19-20) 13. مدرن و امروزی (4-8-22-59) 14. متاع (55-9-33-24). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: هیچ ثروتی سودمندتر از دانایی نیست. برنده این هفته آقای قدرت ا... رحمتی از کرج است.

* جدی نگیرید

چرا وقتی مجبورتون میکنیم هدفون رو در بیارید و جواب سؤالمون رو بدید، یه جوری برخورد میکنید انگار وسط جراحی مغز یا نخاع بودید؟ - المپیک با تمام غم و شادیاش تموم شد و من بالاخره به این حرف بابام رسیدم که روز افتتاحیه بهم گفت: پسر جان این المپیک واست نون و آب نمیشه. - اینستاگرام شده مثه مترو، هرکی یه چیزی گرفته دستش میفروشه. - یه بار به مأمور شهردارى گفتم درسته میگن هر آشغالى که زمین میریزیم قامت شما رو خم میکنه؟ یه نگاه به دسته جاروش کرد، گفت نه. – همسایه مون رفته 30 میلیون خرج عمل زیبایی کرده که خواستگار براش بیاد. من حاضرم با نصف اون پول باهاش ازدواج کنم، نهایت بهش با دقت نگاه نمیکنم هیچ وقت.

* حرفهای تکان دهنده

در بازی زندگی، انسان بره به دنیا میآید و روباه از دنیا میرود. فرانسوا ولتر - زر اندوزانی که برای مال دنیا کیسه دوخته اند، بدانند که لباس آخرت جیب ندارد. فرانسوا ولتر - تاریخ، سیر خود را بر زندگی مردان بزرگ بنا نموده است. توماس کارلایل - اگر ندانید که به کجا میروید، هر راهی شما را با خود خواهد برد. توماس کارلایل

* پاراگراف کتاب

گفت: دیوانگی شاخ و دم ندارد. وقتی آدم با آدمهای دیگر شباهت نداشته باشد دیوانه محسوب میگردد. گفتم: اگر همه مردم دیوانه بودند، تا حالا همدیگر رو خورده بودند. گفت: نکته همینجاست که آفت عالم و بلای جان بنی آدم همیشه نیم عقلا و نیم دیوانگان بوده اند. و الا از آدم تمام عاقل و تمام دیوانه –اگر فرضاً پیدا شود– هرگز سر سوزنی آزار نمیرسد. دار المجانین | محمدعلی جمالزاده

* معما با جواب: 1. چوپانی یک گرگ و یک گوسفند و مقداری علف دارد و میخواهد از پلی بگذرد که این پل ظرفیت تحمل دو چیز را دارد. چگونه این چوپان گرگ و گوسفند و علف  را به آن طرف پل ببرد بدون اینکه هیچ کدامشان خورده شوند؟ 2. پس از آن که شمعی روشن بود، سر دیگر آن را نیز روشن کردیم و یک سوم ساعت دیگر طول کشید تا شمع سوخت... اگر شمع در آغاز از دو طرف روشن شده بود و یک سر آن تنها زمانی که یک سوم میانی آن باقی مانده بود، خاموش میشد، سوختن شمع چه مدت طول میکشید؟

پاسخ 1. باید ابتدا گوسفند را به آن طرف پل ببرد، سپس برگردد و این بار گرگ را به آن طرف ببرد، ولی باید گوسفند را برگرداند و علف را به آن طرف پیش گرگ ببرد و در آخر برگشته و گوسفند را به آن طرف ببرد. پاسخ 2. طریق دوم در واقع عکس طریق اول است. در این طریق نیز سوختن دو سوم ساعت طول میکشد!  

* 5 جانور عجیب که به پیشرفت علم و تکنولوژی کمک کردند

نام: میگو آخوندکی، طول: تا ۴۰ سانتی متر، عادتهای رفتاری: شکار کرم، خرچنگ، ماهی، میگو و یکدیگر. نکته ی اعجاب انگیز: میگو آخوندکی هر چیزی را در آکواریم شما میخورد. میگوهای بزرگتر حتی ممکن است شیشه آکواریم را بشکنند. الهام بخشی: میگوهای آخوندکی شاید شکارچیان ماهری باشند، اما آنها به دانشمندان در زمینه های مختلفی الهام داده اند. چشمان تکامل یافته آنها ۱۶ گیرنده رنگ دارد (چشم ما ۳ گیرنده رنگ دارد) و میگوی آخوندکی آنها را میچرخاند تا نور قطبیده را ببیند. این ترفندی است که میتواند برای رباتهای زیرآبی، بهبود عینکهای آفتابی یا شاید حتی تشخیص سرطان مفید باشد. از طرف دیگر، انگشت ضد گلوله آنها کمک میکند تا هر چیزی را از زره گرفته تا بدنه هواپیماها مستحکم کرد. این اسلحه سرسخت میتواند در مقابل ضربات سنگین و قوی دوام بیاورد و هیچ آسیبی نمیبیند؛ چون روی سطحش ضربه گیرهای بسیار کوچکی دارد. - نام: پولک پوست، طول: تا یک متر، عادتهای رفتاری: به تنهایی هنگام شب پرسه میزند و به دنبال مورچه میگردد. نکته اعجاب انگیز: پولک پوست تنها جانور شناخته شده ای است که فلسهای کراتینی دارد؛ همان ماده ای که ناخنهای ما از آن تشکیل شده. الهام بخشی: فلسهای این جانور مثل کاشیهای روی یک سقف همپوشانی دارند، در عین حال میتواند با انعطاف پذیری کامل به شکل توپ در بیاید و بچرخد. این رفتار میتواند به ساخت سطوح ایمن از بسته بندی گرفته تا سقفها کمک کند. این جانور قبلاً ایده ساخت محصولاتی مثل «کوله پشتی پولک پوست» را داده است. این کوله پشتی سطوح همپوشانی دار مشابهی دارد و به جای زیپ با آهنربا بسته میشود. - نام: گیره ماهی: طول: اکثر گونه ها زیر ۷ سانتی متر هستند، عادت رفتاری: به شدت به سنگها، برگها، جلبکها و حتی دیگر ماهیان میچسبد. نکته اعجاب انگیز: گیره ماهی آمریکای شمالی آن قدر محکم میچسبد که میتواند ۱۵۰ برابر وزنش را بلند کند. الهام بخشی: باله های به شدت تکامل یافته گیره ماهی خاصیت چسبندگی را به این جانور میدهد، طوری که حتی میتواند به سطوح لغزنده و ناهموار هم بچسبد. این به خاطر لایه هایی از ساختارهای مومانند بسیار ریز است که میتوانند به کنجهای غیر قابل دسترسی هم نفوذ کنند. گیره ماهی میتواند هر وقت که بخواهد از این قابلیتش استفاده کند، یعنی روی آن اختیار دارد. دانشمندان امیدوارند که با درک بهتر گیره ماهی، بتوانند به پیشرفتهایی در جراحیهای لاپاروسکوپی برسند. همچنین با الهام گیری از این جانور میتوانیم جاصابونیهایی بسازیم که محکم به دیوار کاشی شده میچسبند. حتی میتوان ردیاب نهنگها را محکمتر کرد. - نام: سوسک بمباردیه، طول: کمتر از ۲ سانتی متر، عادتهای رفتاری: از انتهای بدنش نوعی اسپری سمی میفشاند تا حشره های مهاجم را دفع کند یا حتی بکشد. نکته اعجاب انگیز: حتی لارو این حشره هم میتواند گوشتخوار باشد. الهام بخشی: این اسپری نتیجه واکنش شیمیایی بین دو ترکیب هیدروکینون و هیدروژن پراکسید است. این دو ماده  شیمیایی به طور جدا از هم در شکم این سوسک ذخیره شده اند. با اینکه ترکیب این دو، دما را تقریباً به نقطه جوش میرساند، اما ظاهراً هیچ تأثیری بر سوسک بمباردیه ندارد. دانشمندان از تصویربرداری پرتو ایکس استفاده کردند تا این نکته را درباره این سوسک بفهمند. این رفتار سوسک بمباردیه میتواند اطلاعات بیشتری در زمینه سیستمهای پیشران دهد. - نام: خفاش نعل بینی: طول: تا ۱۴ سانتیمتر، عادتهای رفتاری: گرفتن حشرات هنگام پرواز با پیدا کردن منشأ پژواک و پرواز به شدت فرز، نکته اعجاب انگیز: گروهی معتقدند خفاشهای نعل بینی چینی منشأ شیوع بیماری سارس بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ بودند. الهام بخشی: خفاشهای نعل بینی به دلیل دماغ به شدت تکامل یافته شان استاد پیدا کردن منشأ صدا در دنیای خفاشان هستند. برگهای بینی آنها این امکان را میدهد تا در فرکانسهایی که ساطع میکنند تغییرات کوچکی ایجاد کنند. این خفاشها با این کار میتوانند با تخصص و مهارت بالایی مکانیابی کنند که شامل تشخیص حرکات بال شب پره هم میشود. گوشهای آنها هم به همین شکل قابل تطبیق هستند. تحقیقات در زمینه خفاشهای نعل بینی میتواند به پیشرفتهایی در ردیابهای آوایی منجر شود.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. هموگلبین 2. یوری گاگارین 3. چوب پنبه 4. ثعلب 5. رسید 6. ویلیام هرشل 7. تلویزیون 8. یا کریم 9. سوسمار 10. واترپلو 11. دریابد 12. سرامیک 13. نیشکر 14. دوشنبه 15. تاجیکستان 16. رخت کن 17. اپرا 18. زاپاتا 19. دنباله دار 20. استشهاد نامه 21. نشاسته 22. آبکش 23. یاقوتی 24. یانی 25. نوترون 26. یونسکو 27. سه گام 28. تیشه

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *