شناسه خبر: 9869 منتشر شده در مورخ: 1395/5/26 ساعت: 08:51 گروه: فرهنگی  
آلبوم «بیات ترک» با صدای مهدی شهسوار
ماهور منتشر کرد

آلبوم «بیات ترک» با صدای مهدی شهسوار

مؤسسه انتشاراتی ماهور، به تازگی آلبومی را با نام «بیات ترک» و با آواز مهدی شهسوار و آهنگسازی رکن الدین مختاری، به بازار عرضه کرده است.

به گزارش ایران سپید در این آلبوم، به ترتیب قطعات «پیش درآمد بیات ترک»، «درآمد و کرشمه»، «چهارمضراب بیات ترک»، «ساز و آواز»، «تصنیف گر رقیب آید»، «ساز و آواز ۲»، «تصنیف صبحگاهان»، «ساز و آواز (مثنوی)» و «رنگ» را میشنویم. در بخش نوازندگی، محمدباقر زینالی (کمانچه)، علی اکبر داداشزاده (عود)، سعید جلالیان (تنبک) و خشایار پارسا (سنتور) آثار رکن الدین مختاری را نواخته اند. شهسوار، خواننده این آلبوم، از شاگردان حمیدرضا نوربخش، خواننده و ردیفدان نامآشنای موسیقی ایرانی است. نوربخش، در یادداشتی که به امضای او در اینسرت آلبوم منتشر شده، چنین مینویسد: «بسیار خوشحالم که آقای مهدی مشهدی (شهسوار) یکی از رهروان سختکوش این وادی پر پیچ و خم، از سالها پیش آموزش آواز را نزد من آغاز و با پشتکار و همت والای خود مدارج ترقی را طی کردند و در دوره های عالی آواز و شیوه های مختلف آوازی رنج آموزش را بر خود هموار کردند و با صبوری و متانتی که لازمه کار خوانندگان موسیقی ایرانی است، آهسته و پیوسته به سوی نور و روشنایی گام برداشته اند. حامد جوکار، نوازندهی تار (و سرپرست گروه) این آلبوم نیز یکی دیگر از جوانان خوشفکر و با آتیه ای است که در مکتب استاد علی اکبرخان شهنازی پرورش یافته و از برکشیدگان استادش، جناب داریوش پیرنیاکان است. او نوازنده ای قبراق و چابک است که بر مدار اصالت و اندیشه کوشیده و در کنار خوانندهی اثر به زیبایی تمام در پدید آوردن اثری اصیل و ارزشمند سهمی بسزا ارائه داده است. در زمانه ای که اغلب جوانان و هنرجویان در صدد پیمایش ره صد ساله در یک شب هستند و تعجیل و سرعت در سبقت گرفتن از دیگران، آن هم در عرصه هنر موجبات پدید آمدن ناهنجاریهای متعدد شده است، حضور و فعالیت هنرمندان جوانی چون آقایان مهدی مشهدی و حامد جوکار مغتنم و قابل ستایش است. برایشان آرزوی موفقیت روز افزون و آینده ای روشن دارم.» آلبوم «بیات ترک»، علاوه بر فروشگاههای معتبر، از طریق سایت beeptunes هم قابل خریداری است. آواز بیات ترک یا به بیانی صحیحتر، بیات زند، از جمله آوازهای محبوب در دستگاه شور است و البته، همسایگی دیوار به دیوارش با ماهور، باعث شده گوشه های متعددی از این دستگاه هم در این آواز قابل اجرا باشد. نمونه های اجرای استادانه این آواز را میتوانید در آلبومهای آستان جانان استاد محمدرضا شجریان، گل صد برگ شهرام ناظری و ناز نگاه علیرضا افتخاری بشنوید. در فایل صوتی منتشر شده در ذیل این مطلب در سایت ایران سپید، آواز استاد شجریان را با همراهی سنتور روانشاد استاد مشکاتیان بشنوید که بر روی غزلی از حافظ، گوشه های درآمد، گشایش، داد، شکسته و فرود را به زیباترین شکل ممکن، اجرا میکنند.

مهدی شهسوار
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
دیده بان 1399/5/10 - 02:49
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment بیان صحیح ترش همان بیات ترک است نه بیات زند!!
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *