شناسه خبر: 9782 منتشر شده در مورخ: 1395/5/13 ساعت: 09:24 گروه: اجتماعی  
وب سایت کتابخانه ای ویژه نابینایان و کمبینایان راه اندازی شد

وب سایت کتابخانه ای ویژه نابینایان و کمبینایان راه اندازی شد

وب سایت ارائه خدمات کتابخانه ای به نابینایان و کمبینایان با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علی صابری، عضو نابینای شورای شهر تهران و سهیل معینی مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینابان و کمبینایان رونمایی شد.

به گزارش ایران سپید وب سایت ارائه خدمات کتابخانه ای به نابینایان و کمبینایان با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علی صابری، عضو نابینای شورای شهر تهران و سهیل معینی مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینابان و کمبینایان  رونمایی شد. همچنین در  این مراسم رونمایی شماری از کتابداران نابینا و کمبینا از سراسر کشور و مدیران نهاد کتابخانه های عمومی  حضور داشتند و به تشریح ویژگیهای این وب سایت پرداختند.

مختار پور، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به ویژگیهای این وب سایت گفت:« مشاهده اطلاعات و اخبار سایتهای مختلف، امکان بارگذاری جزوات و مطالب مرتبط با حوزه نابینایان و کمبینایان و همچنین امکان انجام جستجو در کتابخانه و فهرست منابع موجود در کتابخانه های عمومی کشور از جمله امکانات این وب سایت است.  

وب سایت تخصصی نابینایان و کمبینایان  نهاد کتابخانه عمومی کشور با آدرس sepid.samanpl.ir قابل دسترس است.»

در ادامه این رو نمایی محمد اله یاری، معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی با بیان اینکه حدود پنج هزار نفر در بخش نابینایان کتابخانه های عمومی کشور عضو هستند، افزود:« این تعداد یک درصد نابینایان و کمبینایان کل کشور را تشکیل میدهند و استانهای خوزستان با چهار بخش نابینایان در مقایسه با دیگر استانهای کشور به لحاظ فراوانی بخشها پیشتاز است.

وی با اشاره به خدمات این نهاد به نابینایان و کمبینایان طی سال گذشته تاکنون ادامه داد: ارسال سه بسته کتب به خط بریل در 56 عنوان برای کتابخانه های سراسر کشور، برگزاری شش دوره آموزش ضمن خدمت برای کتابداران بخش نابینایان و کمبینایان، تولید نرم افزار کتاب سفید، برگزاری نشستهای کتابخوان ویژه این قشر از جامعه از جمله این فعالیت هاست.

اله یاری با اشاره به اهداف و ضرورتهای راه اندازی وب سایت ارائه خدمات کتابخانه ای به کمبینایان و نابینایان توضیح داد: ایجاد بستر تعامل مناسب کتابداران با یکدیگر، ارائه شرح عملکرد کتابداران بخشها به یکدیگر، ممانعت از تولید منابع گویای تکراری و کمک به رشد سطح سواد اطلاعاتی کمبینایان و نابینایان با ارائه اخبار روز آمد از جمله این اهداف است.»

علی صابری، عضو نابینای شورای شهر تهران در این مراسم گفت: « شعار روز و کلید واژه مسائل نابینایان، دسترس پذیری است از این رو راه اندازی این سامانه، امکان دسترسی این قشر از جامعه به انواع کتاب را امکانپذیر کرده است. وی با بیان اینکه ضبط کتاب برای نابینایان از مقررات کپی رایت خارج است و نباید به آن اعتراضی شود، افزود: راه اندازی این سامانه این امکان را برای نابینایان و کمبینایان فراهم میکند تا این افراد با کمترین هزینه و به بهترین شکل بتوانند کتابها را دانلود کنند اما نکته مهم آن است که نباید دیگران نیز به صورت انبوه این منابع را تکثیر کنند.

صابری تصریح کرد: درست است که تبدیل هر کتاب به کتاب گویا بدون رعایت مقررات مایه خوشحالی است اما سوای این نفع شخصی، روحیه انسانی و منطقی باید مانع از تضییع حقوق دیگران شود.» سهیل معینی، مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان کشور(چاوش) در این رونمایی با اشاره به رویکرد متفاوت نهاد کتابخانه ای عمومی در افزایش ضریب دسترس پذیری افراد نابینا و کمبینا به منابع اطلاعاتی بیان کرد:« تا زمانی که برابری، در دسترسی به منابع اطلاعاتی محقق نشود در زمینه های دیگر نیز شاهد برابری قشر نابینا با دیگر شهورندان نخواهیم بود. اگر افراد نابینا بخواهند در عرصه های مختلف فعالیت داشته باشند تنها راه دسترسی برابر به منابع اطلاعاتی است.

ما در دوره آزمایشی، این وب سایت را بررسی میکنیم و به عنوان مشاور پیشنهادهای خود را برای پیشرفت و ارتقاء سطح کیفی آن به نهاد کتابخانه های عمومی ارائه میکنیم.

با راه اندازی این وب سایت ضرورت مراجعه فیزیکی افراد به کتابخانه ها کمتر میشود  درنتیجه در بازه زمانی ما شاهد کاهش آمار مراجعه به کتابخانه ها هستیم اما این امر به آن معنا نیست که افراد از منابع استفاده نمیکنند.  این وب سایت این امکان را برای شهروندان نابینا ایجاد میکند تا تردد کمتری به کتابخانه ها داشته باشند و دسترسی بیشتر به منابع اطلاعاتی که این موضوع بسیار ارزشمند است.

معینی درپایان گفت: در اصلاحیه قانون جامع حمایت از معلولان ماده ای است که طبق آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از بودجه ملی تولید منابع اطلاعاتی سهم ویژه ای برای تولید منابع اطلاعاتی برای نابینایان و کمبینایان اختصاص دهد.

امیدواریم اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان هر چه زودتر در مجلس دهم بررسی شود و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال گردد چرا که این قانون میتواند مشکلات بی شمار افراد دارای معللویت را تا حد زیادی مرتفع نماید. » در پایان رونمای از وب سایت کتابخانه ای ویژه نابینایان و کمبینایان از کتابداران برتر تقدیر شد.(جعفری)

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *