شناسه خبر: 9421 منتشر شده در مورخ: 1395/3/23 ساعت: 14:07 گروه: اجتماعی  
سنت رمضان در پاکستان؛ از پخت زولبیای "جلبی" و "پکروی" تا دید و بازدیدهای عید فطر+ تصاویر

سنت رمضان در پاکستان؛ از پخت زولبیای "جلبی" و "پکروی" تا دید و بازدیدهای عید فطر+ تصاویر

مردم مسلمان پاکستان ماه مبارک رمضان را همگام با دیگر مسلمانان جهان با شور، شعف و آداب و سنن خاصی سپری می‌کنند.

به گزارش ایران سپید به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان مردم مسلمان پاکستان، ماه مبارک رمضان را همگام با دیگر مسلمانان جهان با شور، شعف و آداب و سنن خاصی سپری می‌کنند. مسلمانان این کشور که اعتقاد بسیار زیادی به ماه مبارک رمضان دارند، در طول این ایام با به جای آوردن آداب و رسوم خود این ماه مبارک را بسیار گرامی می‌دارند.

 
جمعیت پاکستان براساس آمار تخمینی سال ۱۳۸۷ حدود ۱۷۲٬۸۰۰٬۰۰۰ نفر است که  ٪۹۶ جمعیت کشور مسلمان هستند. شیعیان و اهل سنت پاکستانی در این ماه طبق آیینهای مذهب خود به عبادت می‌پردازند. مساجد پاکستان هم باشروع ماه رمضان رونق خاصی می‌گیرد و جلسات وعاظ و قرائت و تفسیر قرآن گرم‌تر از همیشه برگزار می‌شود.
 
پاکستان دارای فرهنگ منحصربه‌فرد و غنی است که سنت‌های خود را در طول تاریخ حفظ کرده‌ است. افطاری ‌دادن در طول ماه رمضان در بین مسلمانان پاکستانی مرسوم است و هر کسی سعی می‌کند با پهن‌کردن سفره افطار به روزه‌داران کسب فیض کند. در این کشور رسم است که سفره افطار در خیابان‌ها پهن می‌شود و هر کسی طبق توان خود برای افطار روزه‌داران همکاری می‌کند. 
 
در این کشور، افراد کم‌بضاعت هم که توانایی زیادی برای پذیرایی از روزه‌داران ندارند با تقسیم نان و خوراکی بین مردم سعی می‌کنند نقش خود را برای افطار روزه‌داران ایفا کنند.
 
زنان پاکستانی هم اهمیت زیادی برای سفره افطار قائل هستند به همین علت در طول این ایام به تهیه خوارکی‌های مخصوص ماه رمضان برای خانواده‌هایشان می‌پردازند. زنان پاکستان قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان راهی بازار می‌شوند تا مایحتاج مورد نیاز این ماه را تهیه کنند.
 
بازارهای پاکستان هم متناسب با این ماه، مواد غذایی مورد نیاز مردم را عرضه می‌کنند و حتی برخی از کسبه  به احترام این ماه قیمت بعضی از مواد غذایی را کاهش می‌دهند تا اقشار کم‌درآمد هم توان خرید داشته باشند. 
 
قبل از فرارسیدن ماه رمضان، برخی از افراد به تدارک ترشی این ماه مشغول می‌شوند چراکه بازار ترشی‌فروشی در این ماه بسیار گرم است، خرما، سمبوسه، پکروی، جلبی هم هم جز خوراکی‌هایی است جای خاصی بر سر سفره مسلمانان پاکستانی دارد. زولبیای مخصوص کهجله پهنی هم به وفور در شیرینی‌فروشی‌های سراسر اسلام‌آباد عرضه می‌شود.
 
همچنین شهروندان پاکستانی، برنامه‌های ویژه‌ای برای این ماه مبارک دارند، مردم این کشور با خرید کلاه‌های مخصوص سنتی (عرقچین)، خرید انواع تسبیح  این ماه را گرامی می‌دارند.
 
عید فطر نیز از اعیاد اصلی مسلمانان پاکستانی است. دیدو بازدید در این عید بیش از هر عید دیگری است و مردم معمولا با میوه و شیرینی از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند. به کودکان هم در روز هدایایی داده می‌شود. نماز عید فطر هم با شکوه و عظمت خاصی در مساجد سراسر این کشور برگزار می‌شود.
 
 
سنت رمضان در پاکستان؛ از پخت زولبیای
 
 
 
سنت رمضان در پاکستان؛ از پخت زولبیای
 
 
سنت رمضان در پاکستان؛ از پخت زولبیای
 
 
سنت رمضان در پاکستان؛ از پخت زولبیای
 
 
سنت رمضان در پاکستان؛ از پخت زولبیای
 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *