شناسه خبر: 9416 منتشر شده در مورخ: 1395/3/23 ساعت: 11:17 گروه: فرهنگی  
در گلریزان آزاد کردن چند زندانی محکوم به اعدام چه گذشت؟/حضور مولاوردی، شهاب حسینی، مهتاب کرامتی و...

در گلریزان آزاد کردن چند زندانی محکوم به اعدام چه گذشت؟/حضور مولاوردی، شهاب حسینی، مهتاب کرامتی و...

شهاب حسینی، مهتاب کرامتی و سایر هنرمندانی که برای گلریزان آزاد کردن چند زندانی آمده بودند تاکید کردند آنچه همه ما لازم داریم،‌ بخشش است.

به گزارش ایران سپید به نقل از خبرانلاین، دیروز هم مجتمع تجاری کوروش جمعیت زیادی را به خود دید؛ افرادی که این بار نه از سر دلخوشی بلکه به خاطر دغدغه‌ای مهم دور هم جمع شده بودند. این افراد نیکوکار، جمعه بیست و یکم خرداد کنار هم جمع شدند تا به بهانه تماشای فیلم چهارشنبه که درباره قصاص یا بخشش است، در یک کار خیر شریک شوند و با آزاد کردن شش زندانی، آنها را به خانواده‌هایشان برگردانند؛ جمعه‌ای برای چهارشنبه

شهاب حسینی، مهتاب کرامتی، امیرمهدی ژوله، شبنم مقدمی،‌ اندیشه فولادوند، هستی مهدوی‌فر و اکرم محمدی از چهره‌های شناخته شده هنری بودند که با دغدغه‌ای اجتماعی،‌ آمده بودند این بار در گسترش فرهنگ بخشش نقش‌آفرینی کنند. البته چهره‌های علمی، ورزشی، ادبی، خانواده یکی از زندانیان و حتی مسئولان دولتی هم بودند مانند شهیندخت مولاوردی معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده.

شهیندخت مولاوردی در این گلریزان به نقش مهم شرایط در ارتکاب جرم اشاره کرد. او تاکید کرد: این زندانی‌ها قربانی شرایط هستند و حالا هر کدام از ما می‌توانست به جای آنها در زندان و منتظر کمک دیگران باشد اما وضعیت زندگی‌شان طوری رقم خورده که کار آنها به پشت میله‌های زندان رسیده است.

او به اهمیت بخشش اشاره کرد و گفت: در مرحله اول باید قدردان کسانی باشیم که از قصاص گذشت کردند و به دیه رضایت دادند، باید جای هر کدام از آنها باشیم که بدانیم چه لحظه‌های سختی را گذرانده‌اند. بعد از آن باید سپاسگزار کسانی باشیم که برای آزادی این زندانی‌ها قدم برمی‌دارند و برای این کار بزرگ دور هم جمع شده‌اند، کاری که با فرهنگ از خودگذشتگی در ماه رمضان هم تقارن دارد و باید آن را به فال نیک گرفت.

بعد از شهاب حسینی که در جملاتی کوتاه، خوشحالی‌اش را از حضور در این مراسم نشان داد و گفت افتخار می‌کنم در چنین جمعی هستم، نوبت مهتاب کرامتی رسید که از حضور در این مراسم بگوید. این بازیگر که پیش از این هم در انجام فعالیت‌های انسان‌دوستانه حضور چشمگیری داشته، گفت: معتقدم در جامعه ما بخشش هنوز وجود دارد و می‌توان به آن امید داشت.

مهتاب کرامتی اضافه کرد: من پیش از این هم در مراسمی مشابه این گلریزان حضور داشته‌ام و شاهد این بوده‌ام که این حرکت‌های مردمی چقدر نتیجه‌بخش است. با این حال فکر می‌کنم هنوز جا دارد بیش از اینها بر فرهنگ بخشش در جامعه تاکید کنیم و حضور ما در اینجا کنار همدیگر به همین دلیل است.

سروش محمدزاده، کارگردان فیلم چهارشنبه هم در این گلریزان گفت: وقتی اولین کلمات این فیلمنامه را روی کاغذ می‌آوردیم،‌ چنین اتفاقی آرزوی ما بود و امشب با حضور در این گلریزان آزاد کردن چند زندانی به آرزویمان رسیدیم.

نوبت به امیرمهدی ژوله که رسید، با سخنانی طنزآمیز و در عین حال جدی، به بعضی از شرایط اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد. او که در ابتدا درگذشت حبیب را تسلیت گفت و صدای او را نوستالژیک خواند،‌ ادامه داد: خوشحالم در کشوری زندگی می‌کنم که هنرمندانش مانند شهاب حسینی و مهتاب کرامتی،‌ دغدغه‌های مهم انسانی دارند و در انجام کارهای خیر مانند این گلریزان پیشقدم می‌شوند.

ژوله به شرایط سخت زندگی زندانی‌ها هم اشاره کرد و گفت: برای ساخت فیلم در حاشیه 2 به زندان سرزدیم و فضای غمبار زندگی در آنجا را درک کردیم. فارغ از این که چه تنهایی،‌ غم و انتظاری در بین زندانی‌ها حاکم است و آنها چه تنهایی عظیمی را تجربه می‌کنند، شرایط زندگی آنها در زندان هم مناسب نیست و در وضعیت نامناسبی نگهداری می‌شوند.

این نویسنده با تشکر از خانواده‌هایی که از حق قصاص گذشت کردند و به دیه رضایت دادند گفت: حالا نوبت ماست که قدم بعدی را برداریم و بدانیم اگر کمک مالی می‌کنیم لطفی نیست که در حق این زندانی‌ها انجام می‌دهیم بلکه لطفی است که خداوند به ما کرده که این فرصت برایمان فراهم شده و می‌توانیم افرادی را نجات دهیم. درست است که امروز قرار است چند زندانی آزاد شوند ولی این کار فقط آنها را نجات نمی‌دهد، خانواده‌هایشان را هم نجات می‌دهد و حتی شاید نجات یک نسل‌ باشد.

اما بعد از سخنان ژوله که چاشنی خنده و لبخند داشت، پایان این مراسم، با‌ لحظات سخت و غمباری همراه بود؛ آنجا که مادر یکی از زندانی‌ها که با این گلریزان از اعدام نجات پیدا می‌کرد، روی سن رفت و با بغضی از اندوه و خوشحالی گفت: جان فرزندان ما، در دست شماست.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *