شناسه خبر: 9393 منتشر شده در مورخ: 1395/3/22 ساعت: 11:04 گروه: بهداشت و سلامت  
یک رژیم‌غذایی صحیح در ماه رمضان
یک متخصص تغذیه گفت:

یک رژیم‌غذایی صحیح در ماه رمضان

یک کارشناس تغذیه تاکید کرد که روزه‌داران زمان افطار از خوردن غذاهای سنگین پرهیز کنند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا: مریم کلانتری اظهار کرد: مصرف پروتئین‌ها از جمله مرغ، ماهی و گوشت در ماه مبارک رمضان به روزه‌داران توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: البته روزه‌داران باید توجه داشته باشند که مصرف به تنهایی این مواد در زمان افطار یا سحر کافی نیست؛ چرا که این غذاها به تنهایی باعث تشنگی آنها می‌شود.

کلانتری افزود: بهتر است روزه‌داران در کنار مصرف مواد پروتئینی از سبزیجات، سالاد، آب و حبوبات نیز استفاده کنند تا از یبوست و تشنگی جلوگیری شود.

وی با اشاره به ضرورت مصرف سحری برای همه روزه‌داران افزود: مصرف سحری برای همه روزه‌داران ضرورت دارد و سحری باید شامل یک وعده غذای کامل برای هر فرد باشد؛ چرا که در طول روز بدن به پروتئین نیازمند است.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: بهتر است افراد روزه‌دار یک ساعت زودتر برای سحری بیدار شوند تا معده آنان آمادگی خوردن غذای کامل را داشته باشد و تا نیم ساعت بعد از خوردن غذا هم از خوابیدن پرهیز کنند.

وی گفت: استفاده از نمک، غذای شور و ترشیجات در ایام ماه مبارک رمضان مضراست؛ چرا که نمک زیاد باعث افزایش فشار خون و احساس تشنگی می‌شود.

وی افزود: افزایش فشار خون باعث کاهش خاصیت ارتجاعی رگ‌های خونی شده و به این ترتیب سدیم بیشتری به همراه مقادیری کلسیم دفع می‌شود که مجموعه این روند خطر ابتلا به پوکی استخوان در روزه‌داران را افزایش می‌دهد.

این کارشناس تغذیه همچنین به افراد روزه‌دار توصیه کرد که در زمان افطار هم به جای مصرف زولبیا و بامیه از کشمش و خرما، شیر گرم، نان، پنیر، سبزی و چای شیرین استفاده کنند.

 کلانتری در پایان گفت: بهتر است افراد هنگام افطار غذاهای بسیار ساده‌ای نظیر آش و سوپ مصرف کنند و بعد از چند ساعت شام بخورند؛ چراکه دستگاه گوارش ابتدا با حجم کمی از غذا آماده فعالیت می‌شود از عطش نیز کاسته می‌شود و بدن با به دست آوردن حالت ثبات، آماده شام می‌شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *