شناسه خبر: 9334 منتشر شده در مورخ: 1395/3/18 ساعت: 09:52 گروه: فرهنگی  
ویژه‌‌برنامه‌های ماه رمضان در صداوسیمای معاونت برون‌مرزی
ضیافت ماه نور در آن‌سوی مرزها

ویژه‌‌برنامه‌های ماه رمضان در صداوسیمای معاونت برون‌مرزی

شبکه های برون مرزی ماه رمضان را با ویژه برنامه هایی برای مخاطبان خود در آن سوی مرز ها طی می کنند.

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی رسانه ملی معاونت برون‌مرزی مطابق همه‌ساله برنامه‌های ویژه‌ای برای "ماه مبارک رمضان" پیش‌بینی کرده است که در این ایام از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برون‌مرزی پخش خواهد شد.

تولید 30 برنامه 10 دقیقه‌ای با عنوان "سی منزل با کاروان رمضان" که ترکیبی از موضوعات سه‌گانه معرفی ماه مبارک و دیدگاه‌های بزرگان در خصوص اخلاق در ماه مبارک رمضان است که برای هر روز، یک برنامه در نظر گرفته شده‌است.

برنامه "در محضر قرآن" 30 برنامه پنج دقیقه‌ای که در دو بخش آشنایی با قرآن و آیات منتخب ویژه ماه مبارک رمضان تنظیم شده است و هر روز یک برنامه پخش خواهد شد. برنامه "ادعیه ماه مبارک رمضان" که ویژه‌برنامه‌ای با محوریت دعاهای ماه مبارک رمضان است و هر روز دعای مربوط به آن به‌همراه معنی و توضیحاتی در خصوص موضوع دعا آورده می‌شود.

تولید چندین برنامه شناور 10 دقیقه‌ای با موضوعات پیشواز ماه مبارک، شب‌های قدر، عید فطر، روز قدس، ولادت امام حسن(ع) و وفات حضرت خدیجه(س) از جمله برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان است که گروه فرهنگ و معارف حوزه برون‌مرزی متناسب با حال و هوای این ایام متون برنامه را تهیه کرده و رادیوهای برون‌مرزی بر مبنای آن در ساختارهای کلامی و پیامی به 34 زبان اقدام به تهیه برنامه می‌کنند.

همچنین در این ایام مبارک، بعضی از رادیوها به تهیه برنامه‌های اختصاصی مانند ویژه‌برنامه سحر، ماه رحمت اقدام کرده‌اند. برخی از شبکه‌های تلویزیونی هم‌زبان هم به‌منظور هم‌افزایی، برنامه‌هایی مانند "کمپاس"، "انتظار"، "حیات الهی" را تهیه و پخش می‌کنند.

**جلوه‌های ماه رمضان در رادیوهای برون‌مرزی

در ضیافت ماه نور، تمام شبکه‌های رادیو برون‌مرزی ویژه‌برنامه‌هایی برای ماه مبارک رمضان تهیه کرده‌اند. رمضان در آلبانی از رادیو آلبانیایی، ماه رمضان در ایتالیا از رادیو ایتالیایی، رمضان در کشورهای روس و در کشورهای دیگر از رادیو روسی، ویژه‌برنامه ماه رمضان و برنامه‌ای با عنوان مهمانی خدا از رادیو ترکی استانبولی پخش خواهد شد. رادیو بنگلا، برنامه‌های «ره‌توشه رمضان» و ویژه ماه مبارک رمضان را برای ماه مهمانی خدا تهیه و تولید کرده‌است. رادیو پشتو و هندی نیز ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان را در کنداکتور خود گنجانده‌اند.

رادیو دری، رمضان و فرهنگ مردم، رمضان و ما و فصل کودکی را برای ماه قرآن در نظر گرفته است. ذکریات رمضانیه، خواطر و تجارب، رمضان بین‌الماضی و الحاضر، رمضان فی دیارهم، رمضان کریم، صحتک فی رمضان، ماه رمضان در ایران و واحات رمضانیه از برنامه‌های رادیو عربی خواهد بود.

برنامه مهمانی خدا (الله قونا‌قلیغی) ویژه رمضان و شرح دعاهای ایام ماه مبارک رمضان از برنامه‌های آذری (تبریز) و برنامه مراقبات رمضان (تهران) است. مومن‌لرالله قوناقلیغیندا از رادیو آران و برنامه رمضان، بهار فضیلت از برنامه رادیو اردو در ماه رمضان پخش خواهد شد. رادیو بوسنی نیز برنامه‌هایی برای ماه رمضان تدارک دیده است که از آن جمله می‌توان به ابعاد ماه مبارک رمضان، جوانان بوسنی و رمضان، رایحه رمضان، رمضان در بوسنی اشاره کرد.

رمضان با مسلمانان فرانسوی‌زبان اروپا و آفریقا از برنامه‌های رادیو فرانسه است که در ماه ضیافت‌الله پخش خواهد شد. برنامه ماه رحمت و ویژه سحر رمضان برنامه‌ای است که به‌صورت زنده از رادیو کردی سورانی و کرمانجی پخش خواهد شد. نسیم بهشت از برنامه رادیو تاجیکی و برنامه ماه مهربان و ماه مهربانی راه بهشت نیز از دیگر برنامه‌های رادیو ازبکی در ماه مبارک رمضان است. ضیافت‌الله نیز از ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان رادیو ترکمنی است. نوای ربنا نیز از رادیو تالش پخش خواهد شد.

شبکه عربی و آفریقایی برون مرزی نیز در ماه رمضان ویژه برنامه های تهیه و پخش خواهد کرد.

ویژه‌برنامه زنده "قبل طلوع الفجر"، "آداب ضیافت‌الله"، "عبقات رمضانیه"، سلسله سخنرانی "من هدی المنبر الحسینی"، "ترتیل روزانه قرآن کریم"، ویژه‌برنامه زنده "رمضان کریم"، ویژه‌برنامه زنده "ایران الیوم فرهنگی" و ویژه‌برنامه "دنیا الفتیات" از رادیو عربی پخش خواهد شد.

رادیو هوسا نیز ویژه‌برنامه‌های روزانه و ویژه‌برنامه شهادت حضرت علی(ع) و عید فطر برای ماه مبارک رمضان در نظر گرفته است. برنامه‌های ویژه تولیدی و سخنرانی از علمای منطقه نیز از رادیو سواحیلی پخش خواهد شد.

**برنامه‌های ویژه سیمای برون‌مرزی در ماه مبارک رمضان

شبکه‌های تلویزیونی برون‌مرزی برای ماه ضیافت‌الله، قریب به 30 ویژه‌برنامه با ساختارهای مستند، ترکیبی، ترکیب فاقد نمایش، گفت‌وگومحور، مسابقه و میان‌برنامه تدارک دیده‌اند و با حضور مهمانان و کارشناسان مختلف مسائل شرعی، اخلاقی، اجتماعی، پزشکی مربوطه را تبیین و به آداب و رسوم سایر ملل در استقبال از ماه خدا، توجه و اهتمام کرده‌اند.

از برنامه‌های سیمای برون‌مرزی می‌توان به اسلام و زندگی، آیات قرآنی، مسلمانان در آمریکا، مستند رمضان، ایران تودی (Iran Today) در شبکه پرس‌تی‌وی و اسلام پاسخ می‌دهد، آیات قرآنی و مستند رمضان در شبکه هیسپان‌تی‌وی اشاره کرد. سفراء نور و رمضان احلی از برنامه‌های تولیدی و برنامه حلقه الخضراء و ان للمتقین مفازا از برنامه‌های زنده الکوثر است که در ماه رمضان پخش خواهد شد.

مستند رمضان، تزودو، ولکن نتقلی، فی‌العمق‌، قبسات، التواصل از برنامه‌های تولیدی و برنامه مع‌الحدث و صباح جدید از برنامه‌های زنده العالم است که در ماه مبارک رمضان از این شبکه پخش خواهد شد.

شبکه سحر نیز در گروه‌های آذری، اردو، بوسنی، فرانسه و کردی ویژه‌برنامه‌هایی برای ماه مبارک تهیه و تولید کرده است. ماه رحمت (ویژه سحر) به‌صورت تولیدی و سفره الهی (ویژه افطار) و تلاوت قرآن به‌صورت زنده از سیمای آذری و مسابقات قرآنی، نسیم زندگی و سعادت ابدی از برنامه‌های تولیدی سیمای اردوست.

رمضان بوسنیایی و سعادت ابدی از برنامه‌های سیمای بوسنی است. سیمای فرانسه نیز برنامه آیات قرآنی را در ماه مبارک رمضان پخش خواهد کرد. سیمای کردی هم مسابقه قرآنی به‌صورت زنده و شب‌های رمضان و ویژه‌برنامه سحری نیز برای ماه مبارک در نظر گرفته است.

**مسابقات بین‌المللی قرآن کریم (إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفازاً)

مبدع این نوع از مسابقات که به‌صورت تلفنی و در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود، شبکه الکوثر است که در آن شرکت‌کنندگان زیر نظر استادان ممتاز بین‌المللی به‌صورت زنده به رقابت می‌پردازند. برنامه آموزش قرائت قرآن کریم با بهره‌گیری از آیتم‌های مختلف از تصاویری مثل قرائت و ترتیل آیه‌های منتخب قرآن کریم هر روز با حضور چند شرکت‌کننده تلفنی و با حضور کارشناس برنامه برگزار خواهد شد. مسابقاتی نیز در گروه کودک و نوجوان شبکه الکوثر برای نوجوانان در نظر گرفته شده که ترکیبی از سؤالات احکام، قرآنی و دینی است که مخاطبان از سراسر جهان می‌توانند به‌صورت تلفنی در آن شرکت کنند

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *