شناسه خبر: 9279 منتشر شده در مورخ: 1395/3/12 ساعت: 08:58 گروه: اجتماعی  
نخستین مجمع عمومی نابینایان و کم بینایان  سراسر کشور برگزارشد

نخستین مجمع عمومی نابینایان و کم بینایان سراسر کشور برگزارشد

گزارش عملکرد شبکه تشکلهای نابینایان کشور«چاووش»

به گزارش ایران سپید روز گذشته خبری مبنی بر برگزاری نخستین مجمع عمومی نابینایان و کمبینایان  را در برای شما درج کردیم. در این گزارش  به بخش اول این مجمع که  در خصوص ارائه عملکرد شبکه نابینایان و کمبینایان کشور«چاووش»  است، میپردازیم. این مجمع با حضور علی صابری، رییس هیئت مدیره، سهیل معینی، مدیر شبکه نابینایان و کمبینایان و دیگر اعضای هیئت مدیره آغاز شد. هدف از این مجمع ارائه گزارش عملکرد، بحث و گفتگو در خصوص وظایف شبکه تشکلهای نابینایان و همچنین بررسی نقاط قوت  و ضعف  این شبکه است که  طی دو روز در مرکز آموزش پیامبر اعظم سازمان بهزیستی با حضور بیش از 20 نماینده از انجمنهای نابینایان و کمبینایان سراسر کشور  در تهران برگزار شد.

در ابتدای همایش سهیل معینی، مدیر انجمن باور و مدیر شبکه تشکلهای نابینایان در خصوص عملکرد این شبکه میگوید: در سال 93 موفق به دریافت مجوز رسمی برای شبکه تشکلها شدیم و با افتخار اعلام میکنم نابینایان و کمبینایان  اولین گروهی  از معلولان هستند که شبکه ای ملی، با مجوز رسمی از وزارت کشور دارند.

وی می افزاید: عملکرد هیئت رئیسه را به 55 بخش تقسیم کردم. اولین کار شبکه دبیری، هدایت و پیگیری روند تدوین مفاد لایحه حقوق معلولان به مدت 4 سال است. مهم ترین کاری که شبکه در این سالها به طور مداوم پیگیری کرده و نتیجه خوبی هم از آن حاصل شده بحث اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است. کل جامعه معلولان کشور در خصوص پیشرفت لایحه حمایت از حقوق معلولان مدیون نابینایان هستند چرا که این گروه بیشترین فعالیت و رایزنی را با مدیران و مسئولان انجام دادند و با تصویب آن گام بلندی به سوی توسعه حقوق معلولان برداشته میشود.

این فعال اجتماعی با اشاره به تدوین قانون سازمانهای مردم نهاد در وزارت کشور به عنوان بخش دوم فعالیتهای شبکه  تشکلها بیان میکند: با توجه به تصمیمهای دولت مردان، تغییرات بسیاری  در انتظار سازمانهای مردم نهاد خواهد بود چرا که در این تغییرات آمده است سمنها باید مجوزهای خود را از وزارت کشور دریافت کنند و تنها متولی ارائه مجوز این نهاد  دولتی خواهد بود. وی ادامه میدهد: از 90 سازمان فعال غیر دولتی فقط دو سازمان در جلسات وزارت کشور شرکت میکردند که یکی از آنها شبکه تشکلهای نابینایان«چاووش» بود.

به گفته معینی پیگیری رفع غفلت از تأمین تجهیزات توانبخشی نابینایان و کمبینایان کشور تا تدوین شیوه­نامه جامع تأمین و توزیع این تجهیزات به عنوان یکی از مهم­ترین درخواستهای نابینایان و کمبینایان کشور بخش دیگر از عملکرد این شبکه است. یکی از دغدغه های نابینایان  سراسر کشور بحث تجهیزات توانبخشی است که در این راستا بهزیستی عملکرد خوبی نداشت طی جلسات متعددی که با مسئولان بهزیستی داشتیم سه اتفاق مهم را رقم زدیم اول  توجه ویژه به نیاز نابینایان و کمبینایان دربودجه سال 95 سازمان بهزیستی دوم  نظارت شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان بر تخصیص اعتبارات و خرید وسایل کمک توانبخشی برای نابینایان در این سازمان  و سوم شیوه نامه ای در مورد تأمین و توزیع  تجهیزات توانبخشی برای نابینایان در دست تدوین است که شبکه نظارت کامل بر بند بند آن دارد.

وی می افزاید: پیشنهاد و پیگیری تشکیل کارگروه تخصصی امور نابینایان و کمبینایان در حوزه امور توانبخشی سازمان بهزیستی پس از سالها خلع در این امر چهارمین عملکرد شبکه است که دراین راستا با پیگیریهای مستمر توانستیم این کارگروه های تخصصی را در سازمان بهزیستی تشکیل دهیم در حال حاضر سه جلسه این کارگروه تشکیل شده است و وظیفه آن سیاستگذاری در خصوص جامعه نابینایان و کمبینایان است.

بخش پنجم این عملکرد درمورد تشکیل کارگروه تخصصی امور افراد کمبینا در شبکه است:  به گفته او  سه چهارم از جمعیت آسیب دیدگان بینایی را کمبینایان تشکیل میدهند  اما نیازهایشان این شهروندان مقفول مانده است. دراین زمینه نیز کارگروهی را با همکاری دکتر صادقی نژاد  و دکتر ریاضی تشکیل دادیم. 

معینی در ادامه صحبتهایش با اشاره به بخش ششم عملکرد شبکه عنوان میکند: مشارکت فعال در کارگروه برقراری پوشش بیمه­ای خدمات توانبخشی و وسایل کمک توانبخشی افراد معلول از جمله نابینایان و کمبینایان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر فعالیتهای شبکه است که در این زمینه  ماده ای را در اصلاحیه قانون حمایت از حقوق معلولان آوردیم تا معلولان بتوانند از طریق بیمه این تجهیزات کمک توانبخشی را تهیه کنند. به گفته معینی  فعالیت هفتم شبکه زمینه­سازی شرکت نابینایان در مسابقات فنی و حرفه­ای افراد معلول برای اعزام به المپیادهای جهانی است.

مدیره شبکه تشکلهای نابینایان در این باره میگوید: مسابقات المپیاد «قادر یا توانمندی»  از سال 1981 در دنیا برگزار میشود این مسابقات نه ورزشی است نه علمی بلکه مسابقات فنی و حرفه ای است. ایران تا کنون سه مرتبه موفق به شرکت در این مسابقات شده است . برای اولین بار شبکه توانست  زمینه حضور نابینایان در این مسابقات جهانی را فراهم کند. هشتمین مورد از عملکرد این شبکه مشاوره و پیگیری مستمر درخواستهای فردی نابینایان و کمبینایان از سراسر کشور در موارد گوناگون حقوقی، استخدامی است که در خصوص آن باید نامه نگاریهای به مسئولان  و سازمانها صورت گیرد ما هم در انجمن باور و هم در شبکه به صورت هفتگی این موارد را پیگیری میکنیم.

پیگیری اجرایی شدن تصویب­نامه هیأت دولت در حوزه شهروندان معلول نهمین بخش از فعالیتهای شبکه نابینایان است که معینی درتوضیح آن میگوید: بخش اول لایحه حمایت از حقوق معلولان  توسط هیئت دولت  در تاریخ 10 خرداد 94 تصویب  شد و دولت  آن را به عنوان تصویب نامه به وزارتخانه هایش  ابلاغ کرد. شبکه نابینایان و کمبینایان تنها سازمان غیر دولتی بود که در این زمینه با وزارتخانه ها مکاتباتی انجام داد و متناسب با مسئولیتشان از آنها گزارش کار دریافت کرد.

 مدیر شبکه تشکلهای نابینایان با اشاره به دیگر فعالیتهایش بیان میکند: مشارکت فعال در اصلاح نظام­نامه نظارت سازمان­های غیردولتی بر خدمات سازمان بهزیستی، تدوین سند جامع حمل و نقل شهر تهران در چشم­انداز 10 ساله با دعوت شورای اسلامی شهر تهران، همایش دیدار نخبگان و اصحاب رسانه با وزیر کشور، آغاز روند تدوین سیاست­های حمایتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از گردشگری معلولان، تدوین و آغاز اجرای طرح پایلوت توانبخشی جامع نابینایان و کم­بینایان برای نخستین بار در کشور، دیدار با دکتر قدمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور، پیگیری حقوق افراد معلول در آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی، شرکت در نشست تخصصی سازمان فناوری اطلاعات در خصوص حمایت از شرکت­های فعال در عرصه ICT نابینایان و کم­بینایان، نشست­های هم­اندیشی برای برگزاری همایش بین­المللی جامعه بینا و شهروند نابینا در شهر کاشان، برگزاری کارگاه ترویج حقوق معلولان برای دانشجویان و پژوهش­گران رشته حقوق دانشگاه تهران، شرکت در نشست تخصصی کمیسیون ملی یونسکو در ایران با موضوع مشورتی نقش فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطی در توانمندسازی معلولین بینایی، پیگیری فعال رفع تبعیض از نابینایان برای نمایندگی مجلس،

این فعال اجتماعی می افزاید: راه­ اندازی سایت نابینایان موزه ایران باستان، حضور اثرگذار در جلسات سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان، طرح مشترک بنیاد ملت با شبکه در دسترس­پذیری و مناسب­سازی شعب بانک ملت در تهران به عنوان پایلوت کشوری، حضور اثرگذار در جلسات ستاد مناسب­سازی مشارکت در مناسب­سازی بانک شهر، برگزاری نشست­ تخصصی کمیته علمی و فرهنگی سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین­المللی کتاب تهران در خصوص چالش های نابینایان و کم بینایان در دسترسی به منابع اطلاعاتی، تدوین دستورالعمل ایمن­سازی شهرها برای نابینایان و کم­بینایان با درخواست وزارت کشور، مشارکت فعال در تدوین آیین­نامه کشوری تأسیس مؤسسات کاریابی و مشاوره های کارآفرینی افراد دارای معلولیت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حضور شبکه چاووش در جلسه تخصصی معرفی تجهیزات کمک توانبخشی نابینایان کشور، برگزاری کارگاه تخصصی «ارتباط مؤثر با جامعه»  برای دانشجویان نابینا در دانشگاه تهران، مشارکت در کارآفرینی برای گروهی از افراد نابینایان،  پیگیری حل مشکلات معلولان استخدام شده در آموزش و پرورش، پیگیری طرح ایجاد مراکز آموزش­های فنی و حرفه­ای رایانه ویژه نابینایان، 

وی ادامه می دهد: رفع تبعیض از نابینایان برای دریافت پلاک خودرو ویژه معلولان،   حضور نماینده شبکه چاووش در کارگاه­های ترویج کنوانسیون حقوق معلولان در کشور ترکیه، حضور شبکه چاووش در کارگاه آموزش اصول مناسب­سازی توسط اساتید ژاپنی، تور کارگاه­های آموزشی توانمندسازی مدیران سازمان­های مردم­نهاد حوزه افراد دارای معلولیت کشور، برگزاری کارگاه آموزش کارآفرینی برای افراد دارای معلولیت، آموزش استفاده از نرم­افزار گوشی­های اندروید ویژه نابینایان، ارائه مشاوره­های تخصصی و پیگیری دسترس­پذیری سامانه­های حمل و نقل عمومی برای نابینایان و کم­بینایان، خدمات مشاوره­ای تخصصی و حمایتی  به افراد دارای معلولیت با محوریت نابینایان و کم بینایان ،  تدوین طرح تولید تیزرهای آموزش عمومی برای تعامل با نابینایان،   شرکت فعال و ثابت در رسانه­های گروهی و طرح مشکلات و درخواست­های نابینایان و کم­بینایان ،کشور در قالب مصاحبه میزگرد و انتشار یادداشت­های تخصصی، طراحی و اجرای کارگاه­های عادی­سازی حضور کودکان و نوجوانان معلول از جمله نابینایان و کم­بینایان برای خانه­های کودک شهر تهران، مراکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدارس برگزیده و برگزاری بزرگ­ترین پروژه آموزش مدارس کشور برای پذیرش کودکان و نوجوانان معلول در مدارس،

مدیر انجمن باور در ادامه صحبتهایش می گوید: جلسات مشاوره­های تخصصی به شرکت­های تأمین­کننده تجهیزات توانبخشی نابینایان و کم بینایان نماد فناوری، جلسه بررسی پیشرفت ساخت پارک نابینایان با پیمانکاران این پارک، تشریح مواضع و فعالیت­های شبکه نابینایان در روزنامه و وب سایت ایران سپید، سایت « گوش کن » ویژه اطلاع­رسانی به نابینایان و کم­بینایان کشور ، شرکت در کارگاه آموزشی چگونگی جذب منابع مالی سازمانهای غیردولتی، شرکت در کارگاه آموزشی طراحی فراگیر، کسب ریاست هیأت مدیره کانون سراسری معلولان بهزیستی کشور ، مشارکت در تشکیل شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه و عضو مؤسس این شبکه، مشارکت فعال در نشست­های هم­اندیشی تشکل­های مردم­نهاد معلولان کشور، عضویت فعال در  شورای مرکزی سازمان­های جامعه مدنی ایران، عضویت در ستاد توان­افزایی و حمایت از سازمان­های مردم­نهاد­های شهر تهران و در آخر مشارکت در پاسخ به پرسشهای سازمان ملل در کمیسیون حقوق بشر اسلامی در خصوص اجرای مفاد کنوانسیون معلولان ایران.

معینی در پایان بخش گزارش عملکرد می گوید: این 55 بخش عملکرد هیئت مدیره شبکه است اما برای پیشبرد اهداف بلند مدتمان نیاز به بازونی توانمند داریم که تشکلهای سراسر کشور باید این وظیفه را بر عهده گیرند. (ادامه دارد) جعفری

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *