شناسه خبر: 9053 منتشر شده در مورخ: 1395/2/20 ساعت: 11:31 گروه: اجتماعی  
انتظار رییس بهزیستی از مجلس دهم
در پی عودت لایحه حمایت ازمعلولان ازسوی شورای نگهبان عنوان‌شد

انتظار رییس بهزیستی از مجلس دهم

رییس سازمان بهزیستی کشور به دنبال ممانعت شورای نگهبان از تصویب لایحه «بازنگری قانون حمایت از معلولان» اظهار کرد: لایحه حمایت از حقوق معلولان در مجلس نهم تصویب نخواهد شد و از مجلس دهم انتظار و توقع داریم تا نسبت به تصویب این لایحه اقدام کند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی  ضمن اشاره به آنکه بیست و هشتم فروردین ماه شورای نگهبان مانع از تصویب لایحه بازنگری قانون حمایت از معلولان شد، در خصوص وضعیت این لایحه در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: زمانی یک لایحه مشمول اصل 85 می‌شود که دارای اضطرار و فوریت بوده و خلاء قانونی آن احساس شود، اما با این حال شورای نگهبان معتقد است که اصل 85 قانون به این لایحه تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: زمانیکه لایحه‌ای از شورای نگهبان برگشت می خورد، به معنای آنست که کار کارشناسی، علمی و مشورتی آن انجام شده و دولت ضمانت‌های لازم را برای تامین منابع مالی آن انجام داده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: باتوجه به شرایط پیش آمده گمان می‌کنم با شروع کارمجلس دهم تصویب این لایحه در دستور کار قرار گیرد، زیرا معتقدم آمادگی و ظرفیت تصویب این لایحه در مجلس دهم وجود داشته باشد.

 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مشتمل بر شانزده ماده و بیست و چهار تبصره سال 1383 در مجلس شورای‌اسلامی تصویب شد اما این قانون دارای مشکلاتی بود، از جمله آنکه اجرای آن منوط به تامین اعتبار بوده و ضمانت اجرایی در قانون را نداشت به همین دلیل این قانون مورد بازنگری قرار گرفته و در نهایت سال گذشته لایحه بازنگری شده آن در دولت به تصویب رسید و وارد هیات دولت شد.

این لایحه دارای دو بخش اصلی است که قسمتی از آن توسط دولت تصویب و در شهریورماه سال گذشته به برخی از دستگاه‌ها ابلاغ شد اما بخشی از آن نیازمند تصویب مجلس بود به همین منظور مقرر شد تا خارج از نوبت رسیدگی شود؛ از همین رو در کمیسیون مشترک مجلس مطرح و در نهایت مقرر شد تا مطابق اصل 85 قانون اجرایی، تصویب این لایحه بر عهده خود کمیسیون باشد و وظایف قانون‌گذاری به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شود.

پس از آن کمیسیون تخصصی لایحه را برای اجرای آزمایشی پنج ساله تصویب و به شورای نگهبان ارسال کرد، اما شورای نگهبان لایحه را عودت و عنوان کرد که اصل 85 قانون به این لایحه تعلق نمی‌گیرد.

لازم به ذکر است در این لایحه مسائلی مانند تعلق مستمری‌های بالاتر و دستمزدهایی به اندازه قانون کار، جبران عدم کارایی برای کارکنان، بیمه معلولان، افزایش فضای آموزشی، فرهنگی و خدمات‌رسان و ... ذکر شده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *