شناسه خبر: 8868 منتشر شده در مورخ: 1395/2/4 ساعت: 12:48 گروه: اقتصادی  
سرنوشت لایحه برنامه ششم توسعه در انتظار تصمیم مجلس/ اما و اگرها در بررسی این لایحه

سرنوشت لایحه برنامه ششم توسعه در انتظار تصمیم مجلس/ اما و اگرها در بررسی این لایحه

بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در حالی قرار است این هفته در کمیسیون تلفیق برنامه پایان یابد که اما و اگرها برای رسیدگی به این لایحه در مجلس نهم یا مجلس دهم ادامه دارد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا،، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری لوایح بودجه سال 1395کل کشور و برنامه ششم توسعه را 27 دی ماه تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. 

بر اساس ماده 184 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به لوایح برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه برنامه در مدت پنج روز (بدون احتساب ایام تعطیل) پیشنهادهای خود درمورد کلیات و جزئیات برنامه را به کمیسیون تخصصی ذی ربط ارائه می کنند.
بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از ارائه برنامه ششم توسعه از سوی رییس جمهوری به مجلس شورای اسلامی پیشنهادهای خود را به کمیسیون های تخصصی ارائه کردند.
بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، کمیسیون های تخصصی مکلف هستند حداکثر 10 روز پس از چاپ و توزیع لایحه نسبت به بررسی مفاد برنامه شامل مواد، تبصره ها، جداول و ضمایم و نیز پیشنهادهای نمایندگان اقدام و گزارش خود را به کمیسیون تلفیق رسیدگی کننده ارائه کنند.
کمیسیون تلفیق نیز موظف است پس از پایان مهلت مذکور در بند (ب) به گزارش­های کمیسیون­های تخصصی و کلیات و جزئیات برنامه و پیشنهادهای نمایندگان حداکثر ظرف سه هفته رسیدگی و گزارش نهائی خود را به مجلس ارائه کند.
اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه بررسی این لایحه را از اسفند ماه در این کمیسیون آغاز کردند، بررسی کلیات این لایحه در سال 94 به پایان نرسید در نهایت اعضای این کمیسیون، پس از تعطیلات نوروزی دوباره جلسات این کمیسیون را از سر گرفتند.
در نهایت اعضای کمیسیون تلفیق رسیدگی کننده به لایحه برنامه ششم توسعه کلیات این لایحه را در 17 فروردین ماه سال جاری تصویب کردند و در جلسه کمیسیون تلفیق برنامه ششم مقرر شد که چهار کارگروه فرابخشی، تولیدی و زیربنایی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، دفاعی و امنیتی جلسات خود را برای بررسی جزییات لایحه برنامه آغاز کنند.

**روند بررسی برنامه ششم توسعه در راستای پیشنهادهای دولت است
اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه درمورد چگونگی بررسی لایحه برنانه ششم توسعه گفت: اعضای کمیسیون تلفیق در زمان بررسی لایحه بودجه سال 95 کل کشور نیز جلسات خود را برگزار می کردند.
وی افزود: اعضای این کمیسیون از فردا - یکشنبه - تا روز سه شنبه به مدت سه روز در دو نوبت جلسات کمیسیون را برگزار می کنند تا هر چه سریع تر لایحه برنامه ششم توسعه در کمیسیون تصویب شود.
نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس ادامه داد: اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در این سه جلسه پیشنهادهای خود را ارائه و چارچوب های تعیین شده را مشخص می کنند و در نهایت تلاش داریم بررسی برنامه ششم توسعه را تا پایان این هفته به اتمام رسانده و به هیات رییسه مجلس ارائه کنیم.

**تلاش می کنیم بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس نهم انجام شود
جلیلی افزود: روند بررسی برنامه ششم توسعه در این کمیسیون در چارچوب با پیشنهادهای دولت است از این رو تغییرات زیادی در این لایحه نخواهیم داشت.
وی تاکید کرد: تلاش ما این است که هر چه سریع تر این لایحه را به هیات رییسه مجلس ارائه کنیم و در این صورت لایحه برنامه ششم توسعه قبل از پایان مجلس نهم در مجلس بررسی خواهد شد.
وی همچنین گفت: به دلیل این که ما تغییرات زیادی در برنامه ششم توسعه نخواهیم داشت به احتمال زیاد در مدت دو هفته بررسی این لایحه در مجلس پایان یابد.

**در صورت جمع بندی کمیسیون تلفیق تا 15اردیبهشت، امکان بررسی لایحه برنامه در مجلس نهم است
ضرغام صادقی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در این مورد گفت: اگر کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تا قبل از 15 اردیبهشت ماه جمع بندی لازم را داشته باشد امکان بررسی این لایحه در مجلس کنونی وجود دارد.

**روند بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در جلسه علنی مجلس
بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی پس از ارائه گزارش کمیسیون تلفیق، ابتدا کلیات برنامه مورد بحث قرار می گیرد. 
در هنگام بررسی کلیات پنج نماینده مخالف و پنج نماینده موافق به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و حداکثر هر نفر پانزده دقیقه دیدگاه های خود را مطرح می کنند. پس از آن کمیسیون و دولت هرکدام حداکثر 45 دقیقه برای دفاع زمان خواهند داشت. 
سپس کلیات برنامه ششم توسعه به رأی گذاشته می شود، در هنگام بررسی کلیات، کفایت مذاکرات پذیرفته نمی شود.
همچنین بر اساس بند دیگری از آیین نامه داخلی مجلس، پس از تصویب کلیات، رسیدگی به جزئیات برنامه آغاز و به مواد و تبصره ها و جداول برنامه به ترتیب رسیدگی می شود. 
چنانچه اصل لایحه رأی نیاورد، موضوع برای رسیدگی مجدد به کمیسیون تلفیق برگشت داده خواهد شد تا در اسرع وقت و حداکثر طبق مهلتی که هیأت رییسه تعیین خواهد کرد، گزارش مجدد خود را به مجلس ارائه دهد. نمایندگان می توانند حداکثر تا پایان همان روز پیشنهادهای خود را به کمیسیون تسلیم کنند.
حال باید منتظر ماند که آیا بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس نهم تصویب و پایان می یابد یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی این لایحه را به نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی واگذار می کنند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *