شناسه خبر: 8867 منتشر شده در مورخ: 1395/2/4 ساعت: 12:48 گروه: اجتماعی  
هدفگذاری مقابله با پنج آسیب اجتماعی، از مفاسد اخلاقی تا طلاق
رئیس سازمان بهزیستی تشریح کرد:

هدفگذاری مقابله با پنج آسیب اجتماعی، از مفاسد اخلاقی تا طلاق

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: امسال برنامه های این سازمان در مقابله با پنج آسیب اجتماعی اصلی از مفاسد اخلاقی تا اعتیاد و طلاق، هدفگذاری شده است.

به گزارش ایران سپید انوشیروان محسنی بندپی افزود: پنج آسیب شامل طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی، حاشیه نشینی و نقاط بحرانی را به عنوان اولویت آسیب های اجتماعی در نظر گرفته ایم.

وی خاطرنشان کرد: اعتیاد به عنوان عاملی ریشه ای، می تواند شدت آسیب های اجتماعی دیگر را افزایش دهد و بر این اساس با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهرداری و نیروی انتظامی اقدام خوبی را در تهران آغاز کردیم تا ظرفیت مراکز اقامتی میان مدت درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور موسوم به مراکز ماده 15 را افزایش دهیم که اکنون تعداد آنها به 3480 مرکز افزایش یافته است.

** احیای مراکز درمانی اجتماع مدار(تی سی) 
رئیس سازمان بهزیستی گفت: در حال احیای مراکز نیمه اقامتی درمان اجتماع مدار(تی سی) هستیم. ارزیابی های ما تا امروز نشان داده که معتادان پس از ترک اولیه به درمان های تکمیلی نیاز دارند.
محسنی بندپی افزود: در مراکز درمانی اجتماع مدار، ادامه روند درمانی معتادان شامل برنامه هایی مانند مددکاری و اجتماع پذیری انجام می گیرد و مدت اقامت معتادان در این مراکز بین شش ماه تا یک سال است.
وی خاطرنشان کرد: این مراکز شرایطی را فراهم کرده که برگشت پذیری معتادان به اعتیاد به حداقل برسد و در حال افزایش این مراکز هستیم.
محسنی بندپی یادآور شد: همچنین آیین نامه مراکز اقامتی ترک اعتیاد خود را بازنگری و استانداردها و ضوابطی در آنها لحاظ کردیم که با اجرای آنها بازدهی و بهره وری ما در زمینه درمان اعتیاد افزایش خواهد یافت.

** مبارزه با آسیب اجتماعی طلاق 
رئیس سازمان بهزیستی گفت: برای کاهش آمار طلاق، افزایش مشاوره های پیش از ازدواج را در اولویت قرار داده ایم تا بتوانیم زوج های جوان را از یک آموزش علمی و کارشناسی خوب برخوردار کنیم.
محسنی بندپی افزود: برای بررسی و رصد عوامل تاثیرگذار در طلاق، طرحی را در برخی استان ها - که میزان طلاق در آنها بالاتر از دیگر نقاط کشور بوده - در دستور کار قرار داده ایم.
وی خاطرنشان کرد: از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خانواده کمک گرفتیم تا علت طلاق را احصا کنیم تا بتوانیم با شناسایی این آسیب ها و اقدامات کارشناسی، آسیب طلاق را در جامعه به حداقل برسانیم.

** مقابله با آسیب حاشیه نشینی 
رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به جمعیت 11 میلیونی حاشیه نشین در کشور گفت: آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق در مناطق حاشیه نشین بیشتر از دیگر نقاط کشور است.
محسنی بندپی افزود: در حال افزایش میزان استقرار تیم های مددکاری و تیم های اجتماع محور برای کاهش آسیب در این مناطق هستیم که یکی از رویکردهای ما در سال 95، پرداختن به این آسیب ها در مناطق حاشیه نشین است.

** برنامه ریزی برای نقاط بحرانی 
رئیس سازمان بهزیستی گفت: کاهش آسیب های نقاط بحرانی کشور را از دیگر برنامه های بهزیستی در سال جاری است.
محسنی بندپی تصریح کرد: بطور مثال خودسوزی به عنوان عامل اصلی خودکشی در استان ایلام به شمار می رود و امیدواریم که در نقاط بحرانی و این منطقه با بکارگیری نیروهای متخصص کارشناس و مددکار و هم افزایی با دستگاه های دیگر بتوانیم شرایطی فراهم کنیم تا روند رو به رشد آسیب های اجتماعی (مانند خودسوزی) را کنترل و مهار کنیم.

** مقابله با مفاسد اخلاقی و اجتماعی 
رئیس سازمان بهزیستی گفت: مقابله با مفاسد اخلاقی و اجتماعی مانند روابط نامشروع از دیگر برنامه های اصلی بهزیستی است.
محسنی بندپی افزود: یکی از علت های مفاسد اخلاقی و اجتماعی در جامعه به مساله اعتیاد بازمی گردد.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 40 درصد طلاق ها و همچنین اغلب جرائم و خیانت های زناشویی نتیجه اعتیاد است، بنابراین تلاش می کنیم تا با ریشه اصلی این جرائم و مفاسد یعنی اعتیاد مقابله کنیم.
رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: تلاش داریم همه ابزارها، راه حل ها و اقدامات را برای کنترل و مهار آسیب های اجتماعی بکار گیریم و برای مقابله با آنها از رویکردهای علمی و اجتماع محور استفاده کنیم.
اجتمام(4) ** 9185 ** 1071

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *