شناسه خبر: 8862 منتشر شده در مورخ: 1395/2/4 ساعت: 10:34 گروه: اجتماعی  
گشایش نخستین مرکز جامع توانبخشی کمبینایان کشور

گشایش نخستین مرکز جامع توانبخشی کمبینایان کشور

روز چهارشنبه اول اردیبهشت طی مراسمی رسمی در مرکز نابینایان خزانه تهران نخستین بخش جامع توانبخشی کمبینایان کشور در طبقات فوقانی این مرکز گشایش یافت.

به گزارش ایران سپید در این مراسم که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، مدیر کل های دفتر توانبخشی این سازمان، مدیرعامل شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان کشور و مدیر مرکز فرهنگی رودکی و با حضور جمعی از مدعوین نابینا و کمبینا برگزار شد گذشته از سخنرانیهای رسمی در تشریح برنامه های میان مدت و دراز مدت سازمان بهزیستی دکتر نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی هدف از راه اندازی مرکز جامع توانبخشی کمبینایان را رفع نیاز 80 درصد از افراد دارای اختلالات پایدار بینایی کشور توصیف کرد.

به گفته وی با وجود آنکه در همه جهان حدود 80 درصد از افراد دارای اختلالات پایدار بینایی کمبینا هستند واین افراد دارای نیازهایی متفاوت از نابینایان هستند تا کنون در کشورمان توجه درخوری برای تشخیص نوع و میزان اختلال بینایی افراد کمبینا، تعیین فرایند چگونگی استفاده بهینه آنان از باقیمانده توان بینایی، تهیه وسایل توانبخشی بینایی این افراد و همچنین آموزش مهارتهای لازم به آنان برای اداره مستقل زندگی خود وجود نداشته است که راه اندازی مرکز جامع توانبخشی کمبینایان خزانه نخستین گام در راه توجه به نیازهای کمبینایان کشوراست.

مرکز جامع توانبخشی کمبینایان شامل بخش تشخیص و تعیین نوع اختلال بینایی افراد توسط بینایی سنجان آموزش دیده، بخش معرفی وسایل کمک بینایی برای این افراد، اتاق تاریک مجهز به وسایل نورپردازی جهت تقویت سلولهای بینایی باقی مانده افراد کمبینا در شرایط کنونی است اما قرار است در ادامه بخشهای باقی مانده این مرکز شامل: مراکز آموزش مهارتهای زندگی مستقل با توجه به شرایط خاص هر کمبینا نیز راه اندازی شود. این مرکز با ابتکار و مساعی دکتر ریاضی بینایی سنج آموزش دیده کشورمان از دانشگاه های استرالیا و مسؤل کلینیک توانبخشی کمبینایان در بیمارستان بقیه الله (روحی فدا) راه اندازی شده است.

لازم به یادآوری است دو تن ازخیرین کشورمان بخشی از هزینه های ساختمان و تجهیز این مرکز را عهده دار بودند. همزمان با این مراسم دکتر نوپرست مدیر کل دفتر مراکز روزانه و توانبخشی پزشکی سازمان بهزیستی از راه اندازی دو مرکز توانبخشی کمبینایان در استانهای کرمانشاه و ایلام و تدارک راه اندازی مرکز دیگری درشهر قم خبر داد. وی برنامه سازمان را راه اندازی یک مرکز توانبخشی کمبینایان در هر استان کشور ذکر کرد. لازم به یادآوری است تجهیزات این مرکز باید تکمیل شود و افتتاح آن فقط گام نخست راه اندازی یک مرکز جامع توانبخشی کمبینایان است. امید است مسؤلان با پیشبینی بودجه و تربیت کادر لازم این مرکز را به اهداف اصلی خود رهنمون شوند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
میترا رمضانی 1395/5/29 - 14:56
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment با سلام میشه لطفا نحوه ی ارتباط و تعیین وقت یا کسب اطلاعات در مورد آموزش رو عنوان کنید...
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *