شناسه خبر: 8540 منتشر شده در مورخ: 1394/12/17 ساعت: 09:53 گروه: اجتماعی  
نشاط از دست رفته چهارشنبه سوری/ لزوم بازتعریف جشن آخرسال

نشاط از دست رفته چهارشنبه سوری/ لزوم بازتعریف جشن آخرسال

چهارشنبه آخرسال به عنوان یکی از سنت های اصیل ایرانی طی سال های اخیر که با بداخلاقی هایی مواجه شده و ترس و نگرانی را جایگزین نشاط و شادی خانواده ها کرده است ، امروز نیازمند بازتعریف مجدد توسط کارشناسان فرهنگی جامعه است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا،  سنتی که در دهه های پیشین، یکی از سنت های حسنه و زیبای ایرانی به شمار می آمد اکنون تبدیل به یکی از دغدغه های بزرگ خانواده ها و مسئولان شده، این دغدغه هر سال با آغاز اسفندماه شروع و در چهارشنبه آخر سال به اوج خود می رسد.

کارشناسان و مسئولان ذی ربط در طی سال های گذشته راه کارهای مختلفی را به چالش کشیده اند تا شاید کمی از این دغدغه ها کاسته و تلفات ناشی از چهارشنبه سوری یا به اصطلاح برخی از کارشناسان چهارشنبه سوزی کاسته شود.
طی دو یا سه سال گذشته با اقدامات فرهنگی دستگاه ها و نهادهای متولی، شاهد کاهش تلفات بوده ایم به گونه ای که پخش مستندهایی از تلفات ناشی از آن از سوی رسانه ها، در این زمینه بی تاثیر نبوده و به نوعی منجر به آگاه سازی و اطلاع رسانی به خانواده ها و به تبع آن نوجوانان و جوانان شده است.
با وجود کاهش تلفات، همچنان چهارشنبه سوری به عنوان یک دغدغه در جای خود باقی است، در این راستا برخی از کارشناسان «چهارشنبه سوری» را یک آسیب دانسته و معتقد هستند باید ضمن به روزکردن این مراسم ، در راستای بی خطر سازی ابزار شادی مردم گام بردارند.
در مقابل برخی آن را آسیب نمی شناسند بلکه معتقد هستند این سنت ایرانی باید همچون گذشته اجرا و حفظ شود چرا که از بین رفتن هر یک از این سنت ها، زخم به جامعه می زند همان گونه که از بین رفتن سنت واقعی چهارشنبه سوری برای مردم تبدیل به یک زخم شده است.
برخی از کارشناسان همچنین معتقد هستند، برای حفظ ایرانی بودن باید ارزش ها را مقدس بدانیم و برای حفظ این ارزش ها نیاز است تا چهارشنبه سوری را پاس داشت و برای پاسداشت آن نیز به جمع آوری دانه درشت های تولید و توزیع مواد محترقه پرداخت و ابزار لازم را برای برپایی صحیح و شایسته این سنت در اختیار مردم قرار داد.
برخی از کارشناسان امر نیز به فرهنگ سازی در این حوزه در جهت آگاه سازی والدین تاکید دارند تا والدین اطلاعات و آموزه های خود را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهند.
گروه اجتماعی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با هدف بررسی، آسیب شناسی و ارائه راهکارهای مناسب برای برپایی درست و صحیح این سنت ایرانی، میزگردی با عنوان «آسیب شناسی چهارشنبه سوری» برگزار کرد و از کارشناسان و متولیان امر دعوت به عمل آورد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در این میزگرد، میزبان سرهنگ محمد وطن دوست مدیرکل آموزش های همگانی نیروی انتظامی، کامران عبدولی مدیر اداره ایمنی سازمان آتش نشانی شهر تهران و امان الله قرائی مقدم استاد جامعه شناسی دانشگاه شد که نظر هر کدام از آنها و مباحث مطرح شده در این نشست در پی می آید:

**چهارشنبه آخر سال باید باز تعریف شود
سرهنگ محمد وطن دوست مدیرکل آموزش های همگانی نیروی انتظامی با بیان اینکه چهارشنبه آخر سال باید بازتعریف شود، گفت: چهارشنبه سوری یکی از سنت های اصیل ایرانی است که باید برای ملت ایران شادی در پی داشته باشد اما برای ما تبدیل به دغدغه شده چرا که در این حوزه کم کاری هایی صورت گرفته و آن طور که باید و شاید نتوانستیم درست برنامه ریزی کرده و متاسفانه این فرصت را تبدیل به تهدید کرده ایم.
وی با بیان اینکه برای برگزاری این سنت اصیل ایرانی باید اقدام هوشمندانه و همه جانبه صورت گیرد،گقت: جزیره ای عمل کردن مشکل را حل نخواهد کرد و این دغدغه برای همه که یکی از دغدغه های نظام نیز است، باقی خواهد ماند.
وطن دوست به اتخاذ تدابیر هدایت گرانه و عمل گرا با بهره گیری از اعتقادات، باورها و سلایق جامعه اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه میزان خسارات ناشی از چهارشنبه سوری نسبت به سال های گذشته کاهش یافته اما حتی خسارت اندک و مجروح شدن حتی یک نفر نیز زیاد است براین اساس باید از احساسات و عواطف جامعه و با پخش مستندهایی در این زمینه در راستای کاهش تلفات بهره بگیریم.
وی با اشاره به اینکه سنت ها برای همه کشورها مقدس است و نیروی انتظامی اصل این موضوع را زیر سووال نبرده است، گفت: باید از این سنت ها برای تقویت اهداف خود استفاده کنیم اما پلیس طبق قانون وظیفه دارد نظم و امنیت را برقرار کند و در برابر هر عاملی که هنجار را به ناهنجاری تبدیل کند، وارد میدان شود.
مدیر کل آموزش های همگانی نیروی انتظامی گفت: برپایی چهارشنبه سوری به شکل فعلی ، خسارات فراوانی را به بار آورده و توان ماموران ناجا و سایر دستگاه ها از جمله اورژانس و آتشنشانی را گرفته است هر چند رویکرد نیروی انتظامی در برخورد با ناهنجاریها از برخورد سخت به نرم تبدیل شده است چرا که چاره ای نداریم ، اگر در این مسیر گام بر نداریم از جامعه عقب می مانیم.
وطن دوست با بیان اینکه نیروی انتظامی در حوزه های مختلف صاحب نظر است زیرا در تمام حوزه ها کار کرده است، گفت: باید در زمینه چهارشنبه سوری از تبلیغات بگذریم و واقعیت ها را ببینیم و در این زمینه صاحب نظران راهکاری بیاندیشند تا شادی و سنت ها را با هم داشته باشیم.

**چهارشنبه سوری یا چهارشنبه آخر سال؟ 
مدیرکل آموزش های همگانی نیروی انتظامی با بیان اینکه ابتدا باید مشخص شود که بگوییم چهارشنبه سوری یا چهارشنبه آخر سال، گفت: نیروی انتظامی با وجود آسیب هایی که این روز دارد، می گوید، چهارشنبه آخر سال، نیروی انتظامی با این سنت مبارزه نکرده، مشکلات چهارشنبه سوری حدود 10 سالی است که دچار بحران شده در حالی پیش از این نیز برگزار می شد و هیچ مشکلی بوجود نمی آمد.
وطن دوست با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه در این حوزه همه ساله از مرز تا درون شهرها و روستاها انجام می شود، گفت: در این راستا باید راهبرد ما مشخص شود که چهارشنبه سوری باشد یا نباشد، اگر قرار براین است که باشد باید آموزش های لازم را ارایه دهیم و قانونی در این زمینه تعریف شود، مکانی برای آن تعبیه شود، سنت ها را به روز کرده و در جهت بی خطر سازی ابزار شادی مردم گام برداشته و در این زمینه همه دستگاه های متولی و خانواده ها پای کار بیایند.
وی با اشاره به اینکه برای حل مشکل باید حساسیت ایجاد شود، افزود: باید مسئولان نیز دغدغه مند شود و برنامه ریزی لازم صورت گیرد و علاوه بر آن بودجه ای نیز در این زمینه اختصاص یابد و در راستای تمام این اقدامات بسته های فرهنگی نیز تهیه و تولید و در نهایت توزیع شود.
وطن دوست با بیان اینکه وظیفه معلمان است تا با نزدیک شدن به اسفندماه و چهارشنبه سوری نسبت به آگاه سازی دانش آموزان اقدام کنند، گفت: باید در زمینه اقناء سازی صورت گیرد.

**راه اندازی قرارگاه نوروزی در نیروی انتظامی 
وطن دوست در ادامه به اقدامات پیشگیرانه نیروی انتظامی در زمینه کاهش تلفات ناشی از چهارشنبه سوری اشاره کرد و گفت: قرارگاه نوروزی در نیروی انتظامی تشکیل شده که در این قرارگاه بحث چهارشنبه آخر سال نیز مطرح است که در این راستا مصوباتی تهیه و به استان ها ابلاغ شده تا آموزش های خود بویژه آموزش های چهره به چهره را به این سمت و سو سوق دهند.
وی با بیان اینکه براساس آسیب ها، اولویت ها مشخص و برنامه ریزی لازم در این زمینه انجام شده است، گفت: بیش از 80 هزار جلسه چهره به چهره برگزار شد که اساتید با لباس فرم به مساجد، مدارس و مکان های عمومی رفته و به آموزش پرداخته اند.
وطن دوست اضافه کرد: از یک یا دو ماه گذشته آموزش های چهره به چهره در دستور کار نیروی انتظامی قرار گرفته است.
وی به ماده 816 قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و گفت: هر فرد یا افرادی که هیاهو، جنجال و اقدامات غیر متعارف انجام داده و سبب اخلال و بر هم زدن آرامش عمومی یا مانع کسب کار شوند به سه تا یک سال و تا74 ضربه شلاق محکوم می شوند.
این مسئول با بیان اینکه نیروی انتظامی در حوزه آموزش اقدامات بسیاری انجام داده است، گفت: پیشگیری بهتر از درمان است و به عنوان یک اصل منجر به کاهش هزینه ها می شود به همین دلیل ناجا سرمایه گذاری گسترده ای در این زمینه انجام داده است.
وی با تاکید بر اینکه معاونت اجتماعی ناجا 13 اداره کل اعم از افکار سنجی، مشارکت عمومی، مشاوره و مددکاری اجتماعی فعال دارد افزود: بیش از 600 واحد مشاوره در کشور وجود دارد که هر یک از این واحدها، می توانند در جهت آگاه سازی شهروندان بویژه در زمینه این رسم سنتی گام بردارند.
وطن دوست افزود: سطح تماس مردم با پلیس بیش از همه دستگاه ها است براین اساس پلیس نماینده حاکمیت است به همین دلیل در حوره آموزش و تربیت پلیس اقداماتی انجام شده و الگوهای رفتاری برای آن ها تعریف شده است.
به گفته وی اقدامات سخت افزاری پلیس در آخرین مرحله استفاده می شود و رویکرد پلیس به نرم افزاری تغییر کرده است.

**چهارشنبه سوری آسیب نیست 
امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم دیگر میهمان میز گرد ایرنا نیز در اظهارات خود چهارشنبه سوری را آسیب ندانسته و می گوید: براساس مبانی جامعه شناسی نمی توان برای جامعه نسخه نوشت چرا که مسائل جامعه شناسی نیازمند انسجام و همزبانی است و چنانچه هر یک از سنت ها و فرهنگ ها از بین برود زخمی بر جامعه می زند.
وی افزود: یکی از آیین های سالانه ایرانیان «چهارشنبه سوری» یا به عبارتی دیگر «چارشنبه سوزی» است؛ که ایرانیان از زمان های قدیم تا کنون آخرین سه شنبه آخرسال خورشیدی را با برافروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند.
وی توضیح داد: برگزاری مراسم چهارشنبه سوری یکی از صدها عنصر سرمایه ی اجتماعی نزد ایرانیان است، یعنی همین عناصر بوده که ایرانی ها را از دست اعراب، مغول ها و هجوم بیگانگان مصون نگاه داشته و باعث ایجاد روح ایرانی در آنان شده است.
این جامعه شناس ادامه داد: ما ایرانی هستیم و باید عناصر فرهنگی خاص ایران از جمله برگزاری آیین سالانه «چهارشنبه سوری» را گرامی بداریم؛ چرا که این عناصر از نظر و دید ما مقدس و دارای تقدس هستند.
قرائی مقدم خاطرنشان کرد: برگزاری جشن چهارشنبه سوری، رسمی است که از ایران باستان به ما رسیده و اگر ما امروز به نام ایرانی در گوشه گوشه ی جهان شناخته و نامیده می شویم بخاطر دارا بودن این عناصر فرهنگی است. 
این جامعه شناس و استاد دانشگاه درباره سوانحی که هر ساله در آخرین چهارشنبه اسفند رخ می دهد نیز گفت: متاسفانه در زمان حاضر با ورود یک سری بدعتها چهره چهارشنبه سوری عوض شده است که ما باید سعی کنیم این بدعت های غلط را بزدایم تا بار دیگر چهارشنبه سوری به امنیت و شادی گذشته خود باز گردد.
وی در ادامه پیشنهاد کرد، اگر جشن های باستانی خود را در میادین از پیش تعیین شده و ایمن یا پایگاه های مخصوص این جشن باستانی برگزار کنیم و به واقع به نوعی جامعه را شاد نگه داریم و بساط شادمانی را برای مردم فراهم کنیم از بروز هزاران مشکل جلوگیری می شود و با صرف هزینه های کم برای شادی از پرداخت هزینه های هنگفت آسیب های اجتماعی در امان خواهیم بود. 
قرائی مقدم گفت: بنده به عنوان یک جامعه شناس به مسئولین و متولیان برگزاری اینگونه مراسم پیشنهاد می کنم که برای ایمن برگزاری کردن این آیین باستانی به شکل سنتی و کم خطر از هیزم و شاخه های حرص شده درختان که از سوی شهرداری در طول سال جمع آوری شده استفاده شود.
وی تصریح کرد، ما اگر بخواهیم ایرانی بمانیم باید به سنت های باستانی خود احترام بگذاریم و آنها را به شکل سنتی خود و در اماکن امن و ایمن با حضور جوانان و نوجوانان برگزار کنیم تا آیندگان بدانند که ما برای آیین های باستانی ایران چه ارزش و احترامی قائل بوده و هستیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم خاطرنشان کرد، باید در طول زندگی جوانانمان را با معناهای نمادین آشنا کنیم و به آنها ارزش ها را بیاموزیم البته به این مساله هم اهمیت دهیم که فرصت شادی کردن و تخلیه هیجان باید به جوان داده شود.

**به دنبال مقصر نیستیم
کامران عبدولی معاون اداره ایمنی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران هم به آسیب ها و حوادث ناگوار ناشی از شادی های غیر متعارف چهارشنبه آخرسال پرداخت و گفت: در برخورد با آسیب ها و حوادثی که درچهارشنبه آخر سال به وقوع می پیوندد به دنبال مقصرنیستیم، بلکه باید راهکاری برای حل مشکل پیدا کرد. 
وی با بیان اینکه سازمان آتش نشانی از ابتدای اسفند هر سال تا چهارشنبه آخر سال واقعا درگیر این موضوع است، افزود: دربرخورد و کاهش آسیب های ناشی از حوادث کلی گویی درست نیست، بلکه باید فرهنگ سازی شود. 
عبدولی ادامه داد: اولین کار در این زمینه از دیدگاه ما به عنوان سازمانی که با آن درگیر هستیم این است که این امر باید هدفمند شود تا با کمترین آسیب برگزار شود. 
این مسئول با اشاره به اینکه در سال 93نسبت به سال 92 با کاهش حادثه حریق در شب چهارشنبه آخر سال مواجه بودیم، گفت: متاسفانه به رغم کاهش حوادث با افزایش تعداد مصدومان مواجه بودیم. 
وی افزود: 234 حادثه حریق در شب چهارشنبه آخر سال در سال 92 اتفاق افتاد در حالیکه در سال 93 در همین شب 141 حادثه گزارش شده است. 
معاون اداره ایمنی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران تصریح کرد:متاسفانه در سال گذشته یک مورد فوتی هم گزارش شده و هفت مصدوم هم دراین شب داشتیم این درحالی است که در سال 92 تنها پنج مصدوم داشتیم. 

**چهارشنبه آخر سال یک سنت است نمی توان جلوی آن را گرفت 
عبدولی چهارشنبه آخر سال را یک سنت دانست و گفت: نمی توان جلوی پرداختن مردم به این سنت را گرفت، مشکل روشن کردن چهارتکه چوب نیست، بلکه استفاده از مواد منفجره که بیشتر هم دست ساز هستند و استفاده از آنها سبب بروز حوداث دلخراشی برای مردم که بیشتر هم کودکان، نوجوانان و جوانان هستند را فراهم می کند، مشکل اصلی است. 
وی تاکید کرد: دادن آگاهی و آموزش های مورد نیاز به خصوص از طریق والدین به فرزندان از بروز این گونه حوادث می کاهد و شاهد برگزاری جشن چهارشنبه آخر سال با کمترین حوادث خواهیم بود . 
معاون اداره ایمنی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران خواستار توجه به شادی های جوانان و اهتمام بیش از پیش به مساله آگاهی بخشی آنها و ارائه آموزش های لازم توسط دست اندرکاران مانند مدارس و دیگر نهادها شد. 
وی مخاطب خود در موضوع چهارشنبه آخر سال را بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان بین 12تا 18 ساله عنوان کرد و پیشنهاد داد که مکان هایی برای برگزاری چهارشنبه آخر سال باید در نظر گرفته شود.
**والدین مراقب فرزندان خود باشند 
معاون اداره ایمنی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گفت: والدین بیشتراز هر زمان دیگر دراین ایام مراقب فرزندان خود باشند و در روزها ی منتهی به چهارشنبه آخر سال بیش از هر زمان دیگر رفت و آمد ،پول جیبی فرزندان خود را کنترل و مانع از رفتن به تنهایی فرزندان خود به خیابان شوند . 
وی با اشاره به اینکه در این حوادث مصدومانی از ناحیه سر و صورت ،دست و پا و همچنین چشم داریم ،خاطر عبدولی همچنین بر رعایت مسائل ایمنی از سوی مردم و شهروندان ساکن در نزدیکی اماکن برگزاری شادی جوانان در چهارشنبه آخرسال تاکید کرد. 
معاون اداره ایمنی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در ادامه توصیه های خود برای گذراندن چهارشنبه ایمن و به دور از حادثه گفت : والدین و دیگر افراد دقت کامل داشته باشند تا موادی که مشتعل می شوند یا به نوعی آتش زا هستند در کنار بنزین یا دیگر مواد از این دست نگهداری نشوند. 
وی همچنین تاکید کرد: بعداز روشن کردن آتش و اتمام این شب حتما از خاموش شدن آتش مطمئن شوند و آتش روشن را رها نکنند . 
وی از کودکان و نوجوانان خواست از پرتاب کردن مواد محترقه به سوی افراد به خصوص افراد کهنسال ،کودکان و زنان باردار خوداری کنند، چرا که به دلیل ترس ایجاد شده از صدای انفجار موجبات ترس شدید و گاه بیهوشی و دیگر عوارض را ایجاد می کند. 
عبدولی از مردم خواست ضمن اینکه دقت کنند تا کبریت و مواد آتش زا در دسترس کودکان نباشد، گفت: از روشن کردن آتش در کنار پست های برق و گاز و همچنین افروختن آتش های حجیم به طورجدی خودداری کنند و به محض وقوع حادثه با حفظ خونسردی از طریق تلفن 125 به ماموران آتش نشانی اطلاع دهند . 
وی تاکید کرد: آتش نشانان با استقرار در 121 ایستگاه در تهران به صورت شبانه روزی با پیش بینی های لازم آماده خدمات رسانی هستند، اما امیدواریم با رعایت نکات ایمنی شاهد یک شب بدون حادثه در چهارشنبه آخر سال باشیم.
برگزاری چهارشنبه سوری به عنوان یکی از سنت های اصیل ایرانی، ضمن بازتعریف، نیازمند تصویب قوانینی است تا در سایه قوانین و اختصاص بودجه، ابزارهای برگزاری آن به شکل صحیح و گسترده در جهت شادی افراد جامعه، تامین شود و در این راستا نیاز است تا از اقدامات جزیزه ای اجتناب کرده و تمام دستگاه های متولی پای کار آمده و به وظائف خود به درستی جامه عمل بپوشانند تا شاهد برگزاری یک چهارشنبه سوری به معنای واقعی آن باشیم نه چهارشنبه سوزی که همواره نگرانی خانواده ها را به همراه دارد.
اجتمام(4)9105** 2118**7029 / 1200

 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *