شناسه خبر: 8451 منتشر شده در مورخ: 1394/12/9 ساعت: 09:16 گروه: اجتماعی  
ساخت ویلچر هوشمند برای معلولان خردسال

ساخت ویلچر هوشمند برای معلولان خردسال

محققان یک شرکت دانش‌بنیان اسپانیایی نوعی صندلی چرخدار هوشمند طراحی کرده‌اند که می‌تواند تا حد زیادی از مشکلات این افراد برای جابه‌جایی بکاهد.

به گزارش ایران سپید به نقل از جام جم امروزه بسیاری از افراد دارای ناتوانی جسمی برای حرکت از صندلی چرخدار استفاده می‌کنند. برخی از این صندلی‌ها دارای ابزاری مشابه دستگیره دستگاه‌های بازی رایانه‌ای هستند و فرد معلول می‌تواند با حرکت جزئی آن به یک سو، صندلی چرخدار را به آن جهت هدایت کند. اما وضع جسمی کودکان دارای برخی انواع پیشرفته معلولیت به گونه‌ای است که حتی این امکان نیز برای آنها وجود ندارد. برای نمونه سندرم ولف، نوعی عارضه نادر ژنتیک است که از هر 50 هزار نفر در دنیا یک نفر دچار آن است. این افراد دارای ضعف جسمی مفرط و ناتوانی ذهنی بوده و رشد طبیعی ندارند. این دسته از افراد برای حرکت در محیط با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند و صندلی‌های چرخدار معمولی نمی‌تواند کمکی به آنها بکند. در این میان، محققان یک شرکت دانش‌بنیان اسپانیایی نوعی صندلی چرخدار هوشمند طراحی کرده‌اند که می‌تواند تا حد زیادی از مشکلات این افراد برای جابه‌جایی بکاهد. نمونه اولیه این صندلی چرخدار دارای حسگرهای ویژه سه‌بعدی است که می‌تواند موانع مختلف موجود در مسیر را شناسایی و بهترین مسیر را برای حرکت انتخاب کند. کودک معلول می‌تواند با فشار دادن هر یک از بخش‌های بدن به یک دکمه ویژه، این صندلی چرخدار را به کار بیندازد. بعلاوه برای کودکان دارای معلولیت‌های پیشرفته، امکان هدایت آن از طریق مکیدن دستگیره‌ای ویژه وجود دارد. از ویژگی‌های متمایز این صندلی چرخدار این است که می‌توان قابلیت‌های آن را بر اساس نیازهای مختلف ذهنی، قد، وزن و نیز راحتی کودک کاربر تغییر داد. همچنین والدین می‌توانند از طریق نرم‌افزار ویژه‌ای که روی تبلت نصب می‌شود، نحوه حرکت صندلی چرخدار را انتخاب کنند. البته در مرحله بعدی این شرکت دانش‌بنیان قرار است قابلیت اعلام موقعیت صندلی را نیز به این نرم‌افزار بیفزاید. این صندلی چرخدار بزودی با قیمتی حدود 400 یورو (حدود یک میلیون و600 هزار تومان) به بازار عرضه خواهد شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *