شناسه خبر: 8400 منتشر شده در مورخ: 1394/12/4 ساعت: 10:53 گروه: سیاسی  
انتخاب اصلح با آگاهی و شناخت
گزیده ای از سخنان رهبری درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی

انتخاب اصلح با آگاهی و شناخت

اهمیت و جایگاه ویژه مجلس شورای اسلامی در ساختار نظام سیاسی ایران سبب شده است تا آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها درباره حضور گسترده مردم در انتخابات این نهاد سرنوشت ساز تاکید و بر انتخاب فرد اصلح برای احراز این مسئولیت خطیر اصرار کنند.

به گزارش ایران سپید  مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی جمهوری اسلامی دارای اختیارات بسیار وسیعی است، مهم ترین وظیفه این نهاد، قانونگذاری است و در تمام حوزه ها، اجازه قانون گذاری و نظارت دارد. 

تصویب عهد نامه ها و قراردادهای بین المللی، اصلاحات جزئی در خطوط مرزی کشور(به تصویب چهار پنجم نمایندگان)، اجازه اعمال بعضی محدودیت ها در اداره امور امنیتی کشور، اجازه اخذ وام و کمک های بلاعوض، اجازه استخدام کارشناس خارجی، تصویب انتقال آثار ملی مشروط بر اینکه از نفایس منحصر به فرد نباشد از دیگر اختیارهای مجلس شورای اسلامی است. 
بنابراین انتخاب نمایندگان اصلح و شایسته برای برعهده گرفتن چهار سال مسئولیت قانونگذاری از اهمیت بسزایی برخوردار است.
امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی در بیان اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی می فرمایند: «مجلس در راس همه امور است.»
آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب نیز توجه ویژه ای به مجلس شورای اسلامی داشته اند و بر حضور وسیع و پرشور مردم در این انتخابات تاکید و بر محورهایی همچون «اهمیت مجلس شورای اسلامی، حضور گسترده در انتخابات و غافل نشدن از دشمنان نظام، معیارهای انتخاب نامزدهای اصلح و پرهیز از تبلیغات پرهزینه» برای برگزاری انتخاباتی با شکوه سفارش کرده اند. 
** اهمیت مجلس شورای اسلامی 
- حضور مردم در صحنه انتخابات، یک کار الهی، سیاسی و انقلابی است که مردم باید آن را انجام دهند و با شرکت در انتخابات به فردی که رفتن او را به مجلس مصلحت می دانند رأی دهند. مجلس شورای اسلامی یک مرکز اساسی انقلاب و مظهر حضور اراده مردم در صحنه های گوناگون سیاسی و اجرایی است. لذا همان گونه که امام عظیم الشأن اسلام وصیت فرموده اند مردم باید انتخابات مجلس را همواره به عنوان یک مساله مهم در نظر بگیرند. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم در آستانه ایام شهادت حضرت زهرا(س) 22 آذر 68) 
- صحت نظام ما به حفظ جهت اسلامی و رعایت قانون اساسی در آن بستگی دارد که این مهم با وجود شورای نگهبان تامین می شود. سلامت نظام وابسته به سلامت مجلس و قوانین صحیحی است که اسلام در آنها رعایت شود و بدون تردید یک مجلس سالم، قوی، کارآمد و برخوردار از اعضای مومن و منطبق با ضوابط می تواند پشتیبانی قانونی نظام را به شکل صحیحی انجام دهد. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار هیات مرکزی نظارت بر انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی چهارم اسفند 70) 
- اگر نماینده ای بی علاقه به انقلاب و کشور و بی اعتقاد به قانون اساسی به مجلس راه پیدا کند که مصالح این کشور برایش مهم نباشد؛ دشمنی های استکبار جهانی را نفهمد، دلش بخواهد که از استکبار جهانی تملّق بگوید و در روزنامه ها و مجلات وابسته به صهیونیست ها اسمش را درشت بنویسند و بگویند فلانی با سیاست نظام جمهوری اسلامی مخالفت کرد؛ چنین نماینده ای مجلس را خراب می کند، ملت را خراب می کند، کشور را هم خراب می کند؛ پس به درد نمی خورد. (بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه 20 بهمن 74) 
- آن کسی را که ما انتخاب می کنیم و به مجلس می فرستیم کسی است که سرنوشت کشور را در چهار سال معین می کند. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اساتید و دانشجویان قزوین 26 آذر 82) 
- وقتی نمایندگان مجلس را انتخاب می کنید، یعنی قانونگذاری و همچنین نظارت بر کار اجرایی را به دست کسانی می سپرید که شما آنها را شناخته و انتخاب کرده اید. (بیانات رهبر مقام معظم رهبری در دیدار هزاران تن از قشرهای مختلف مردم 15 بهمن 82) 
- اگر هدف ما از نمایندگی مجلس و از مسئولیت های دولتی و از تکیه زدن بر مناصب و مسندهای گوناگون همین شأن ظاهری و برخورداری های ظاهری باشد بدون شک سرمان کلاه رفته است.»(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی 27 خرداد 83) 
- مجلس خیلی مهم است؛ هم از لحاظ قوانین، هم از لحاظ ریل گذاری برای حرکت دولت ها - این ریل را مجلس می گذارد تا این قطار حرکت کند و به سمت هدف ها برود - هم در مسائل بین المللی. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مردم قم 19 دی 94)
- ملاحظه می کنید که بحمدالله مجلس کنونی ما، در مسائل بین المللی، مواضع خیلی خوبی می گیرد؛ این خیلی برای کشور مغتنم است. این کجا و اینکه یک مجلس شورایی ما تشکیل بدهیم که در مقابل دشمنان بین المللی و جبهه متّحد دشمنان، حرف آنها را بزند [کجا]؛ اینها خیلی با هم فرق می کند. این کجا که مجلسی داشته باشیم که چه در قضیّه هسته ای و چه در قضایای گوناگون دیگر، حرف دشمن را تکرار بکند؛ یا اینکه نه، مجلسی مستقل، آزاد و شجاع باشد؛ همان جوری که مردم شعار می دهند، داخل مجلس شعار بدهند؛ همان جوری که مردم می خواهند، در داخل مجلس موضع گیری کنند؛ این خیلی مهم است. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مردم قم 19 دی 94)
- بله، بنده گفته ام و باز هم می گویم که آن کسانی که حتّی نظام را قبول ندارند بیایند در انتخابات شرکت کنند، رأی بدهند، امّا نه اینکه کسی که نظام را قبول ندارد، بخواهند مجلس بفرستند. هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد که [وقتی ] ما گفتیم آقا شما که نظام را قبول نداری بیا، بگوید خیلی خب، پس اجازه بدهید من به کسی رأی بدهم که او هم نظام را قبول ندارد؛ این معنی ندارد. در هیچ جای دنیا در مراکز تصمیم گیری، آن کسی که اصل نظام کشور را قبول ندارد راه نمی دهند؛ [حتّی ] یک جاهایی با اندک تهمتی طرف را کنار می زنند... بنابراین اینکه ما مقیّد باشیم کسی برود در مجلس که نظام را، مصالح کشور را، ارزش های اساسی کشور را تأیید بکند، تقویت کند، دنبال بکند، یک حقّ عمومی است. این هم در انتخابات و در سلامت انتخابات مؤثّر است. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران برگزاری انتخابات؛ 30 دی 94)
** حضور گسترده در انتخابات و غافل نشدن از دشمنان نظام 
- انتخابات مجلس شورای اسلامی باید پرشورتر، آگاهانه تر و با شرکت وسیع و یکپارچه مردم برگزار شود و مبادا در محدوده نظام اسلامی افرادی با سخن و قلم خود به خواست دشمن عمل کنند و مردم را در مورد انتخابات در شک و تردید قرار دهند. دشمن همواره تلاش کرده است تا هر آنچه را که از حضور مردم حکایت دارد کتمان کند و ما خط تفرقه افکنانه تبلیغاتی رسانه های خبری استکبار و حساسیت آمریکا نسبت به انتخابات مجلس را بخوبی درک می کنیم. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم 19 دی 1370) 
- وقتی مردم در انتخابات شرکت کنند و با چشم باز و با بصیرت کسی را که شرایط لازم را در او می بینند انتخاب می کنند و به مجلس بفرستند مجلس خواهد توانست چنین نقش بزرگی را ایفاکند.(بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ مردم قزوین 25 آذر 82) 
- حضور گسترده و همه جانبه مردم در این انتخابات، تلاش برای شناسایی و انتخاب نامزدهای اصلح و مراعات رفتار صحیح انتخاباتی و پرهیز از تخریب نامزدها، را ضروری است.( بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ مردم یزد 12 دی 86) 
- ملت شریف و مسئولیت شناس ایران، از زن و مرد، پیر و جوان، شهری و روستایی، بار دیگر به نام خدا به میدان آمدند تا مجلس شورای اسلامی را به نمایندگان خود بسپارند و مجلسی آگاه، متدین، نخبه، ضد استکبار و مقتدر و دردشناس و مردم گرا برای چهار سال آینده فراهم آوردند. (بیانات مقام معظم رهبری در پیام تشکر از ملت ایران 25 اسفند 86) 
** معیارهای انتخاب نامزدهای اصلح 
- مجلس شورای اسلامی جایگاه نمایندگانی از بطن توده های انقلابی مردم است. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان وزارت کشور،استانداران و فرمانداران 27 آذر70) 
- مردم وظیفه دارند به ملاک های دینی و شرعی و انقلابی نگاه کنند؛ به روابط قوم و خویشی و ایل و طایفه ای و این طور چیزها نگاه نکنند. در معرفی نامزدهای نمایندگی باید ملاحظه کنند که هیچ رابطه ای را غیر از رابطه دینی و الهی و وظیفه شرعی دخالت ندهند. مردم باید چشمشان باز باشد؛ خودشان واقعاً بشناسند و بفهمند که چه کار می کنند. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان 14 بهمن 74) 
- مردم کسانی را به مجلس بفرستند که واقعا برای خدا و دین باشد. ملاحظات را کنار بگذارند و ببینند چه چیزی خدای متعال را راضی می کند. چون مجلس مهم است و سرنوشت ملت در آن می باشد.(بیانات مقام معظم رهبری همزمان با شرکت در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان 31 فروردین 75) 
- نماینده باید متدیّن باشد؛ انسان های متدیّن می توانند مورد اعتماد قرار گیرند. نماینده باید انقلابی باشد؛ روحیه و نشاط و امید و قوّت و روحیه انقلابی در او وجود داشته باشد تا بتواند راه هایی را که به نظر بن بست می رسد، بشکافد و پیش برود. (بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ مردم قزوین 25 آذر 82)
- نماینده باید خدوم، امتحان داده، با کفایت، برنامه دار، خوشنام و جوانگرا باشد و به جوانان اعتقاد داشته باشد. چنین افرادی در هر جای کشور حضور دارند، باید خود را موظّف بدانند و بروند نامزد شوند. ( بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ مردم قزوین 25 آذر 82) 
- کسانی که این نظام و قانون اساسی را قبول ندارند، آمدنشان به مجلس خطاست و خودشان هم بایستی بدانند که از نظر این ملت آمدن آنها به مجلس خطاست. معلوم است کسانی که این قانون اساسی و این ملت و کارها و شعارها و راه و اهدافش را قبول ندارند، نباید به مجلس بیایند. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم قم 18 دی82) 
- آن کسانی که نظام، اسلام، قانون اساسی و امام را قبول دارند، باید به میدان رقابت بیایند؛ منتها رقابت سالم و نه رقابت لجوجانه و عنادآمیز. این جناح ها و خطوط و احزاب هم از نظر بنده اعتباری ندارند. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم قم 18 دی82) 
- شما می خواهید رأی بدهید، فلان شهر یک نماینده دارد، فلان شهر - مثلاً فرض کنید فلان استان - ده نماینده دارد؛ خب هرکدام از اینها نقشی دارند، فعّالیّتی دارند؛ انسان باید به شکل اطمینان بخشی به نتیجه برسد. به نظر بنده این جور می رسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم - خود بنده هم وقتی این فهرست ها را می آورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدم های این فهرست ها را نمی شناسم امّا اعتماد می کنم به آن کسانی که [اینها را] معرّفی کرده اند و نگاه می کنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرّفی کرده اند چه کسانی هستند؛ اگر دیدم اینها آدم های متدیّن و مؤمن و انقلابی ای هستند، به حرفشان اعتماد می کنم و به [فهرست ] آنها رأی می دهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را داده اند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمّیّتی نمی دهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است، به حرفشان اعتماد نمی کنم. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مردم قم 19 دی 94)
- نگاه کنیم ببینیم این فهرستی که به ما داده می شود برای مجلس شورای اسلامی یا مثلاً برای مجلس خبرگان، این فهرست را چه کسی دارد به ما می دهد. به افرادی اعتماد بکنیم که واقعاً به دین داری اینها و به تقیّد اینها اعتقاد داشته باشیم؛ بدانیم اینها متدیّنند، بدانیم انقلابی اند، بدانیم در خطّند، در راه امامند، امام را واقعاً قبول دارند؛ راهش این است که اینها را بدانیم. اگر چنانچه کسانی این جور عمل بکنند و این تحقیق را بکنند، کار خودشان را انجام داده اند؛ خدای متعال ثواب خواهد داد، ولو اینکه در یک مورد، اشتباه هم اتّفاق بیفتد. مثلاً آن کسی که من خیال کردم آدم خوبی است و به او رأی دادم، اتّفاقاً آدم مطلوبی نباشد ولی من تلاش خودم را کرده ام و خدای متعال اجر خواهد داد. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مردم قم 19 دی 94)
**پرهیز از تبلیغات پرهزینه
- مردم باید واقعاً آگاهانه و با فکر، نمایندگان خود را انتخاب کنند و روند انتخابات نیز نباید درمجراهای رایج بین غربی ها که با پول، تبلیغات و خریدن افراد ضعیف النفس برای فرد، جناح و یا حزب خاصی رأی بدست می آورند، قرار گیرد. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با وزیر، معاونین و مدیران کل وزارت آموزش و پرورش 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *