شناسه خبر: 8089 منتشر شده در مورخ: 1394/11/10 ساعت: 12:49 گروه: فرهنگی  
هر امکانی را برای حمایت از هنرهای تجسمی به کار می گیریم
معاون هنری وزیر ارشاد:

هر امکانی را برای حمایت از هنرهای تجسمی به کار می گیریم

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، گفت: هر امکانی که برای حمایت از این هنرها وجود داشته باشد، از سوی دولت ارائه می شود

به گزارش ایران سپید  به نقل از ایرنا، علی مرادخانی در این مراسم که در موسسه فرهنگی-هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر برگزار شد، افزود: دولت تلاش خود را بر مبنای حمایت از این عرصه قرار داده؛ به عبارت دیگر به حمایت از فعالیت هایی که در بخش خصوصی و سایر بخش ها در زمینه هنرهای تجسمی صورت می گیرد، خواهد پرداخت. 

بر اساس گفته وی، تلاش دولت بر این است که پس از این فعالیت های تجسمی از جمله این جشنواره و نظایر آن در درون دولت انجام نشود.
مرادخانی ادامه داد: در حوزه هنرهای تجسمی تاکنون گام های خوبی برداشته شده است؛ به عنوان مثال، در بخش اقتصاد هنر وضعیت این بخش نسبت به گذشته بهتر شده و فضای پویاتری در آن به وجود آمده است.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز امیدواری از اینکه ما هم بتوانیم با دست بازتر کمک هایی را در این جهت ارائه کنیم، تصریح کرد: هر امکانی که برای حمایت وجود داشته باشد، از سوی دولت ارائه می شود؛ از جمله ایجاد زیرساخت های لازم همچون ساخت گالری ها و فضاهایی برای ارائه آثار هنری یا حمایت از بخش تربیت نیروهای هنری از قبیل آموزشگاه ها و ... .
مرادخانی تأکید کرد: در بخش اقتصاد هنر آنچه برای دولت مهم است، این است که شرایطی ایجاد شود تا اگر هنرمندی فعالیتی می کند، به لحاظ اقتصادی نیز فضایی برای عرضه آثارش داشته باشد و این آثار را در منزل و گالری ها انباشته نکند، بلکه در جامعه مخاطب خود عرضه کند.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که هنرمند اثر هنری خود را آنطور که شایسته است و دوست دارد عرضه می کند، خستگی از تنش در می رود؛ کار ما نیز در بخش دولتی فراهم کردن فضایی است که در آن خستگی از تن هنرمند خارج شود.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: از حضور خوب هنرمندان در هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر می توان چنین استنباط کرد که این جشنواره توانسته در وحدت بخشی به نظرات مختلف و حرکت به جلو موفق باشد.
وی با اشاره به حضور هنرمندان پیشکسوت در این دوره از جشنواره، ابراز امیدواری کرد که این فضای گرم بوجود آمده در دوره های آینده نیز تداوم داشته باشد.
وی در ادامه گفت: با وجود اینکه ما چهار نمایش مختلف را در آمریکا روی صحنه بردیم اما این امکان برای ما فراهم نشد که نمایش هملت را در نیویورک اجرا کنیم؛ چرا که مخاطبان تئاتر ایرانی مانند مخاطبان آمریکایی محافظه کار نیستند. 
اوسترمایر با بیان اینکه تئاتر یک هنر بومی و محلی است، اذعان داشت: بسیاری از اتفاقاتی که به صورت بازی گونه در نمایش هملت تجربه شده، با اشاره ای به فرهنگ محلی برلین بوده که تلفیقی از اشعار و موسیقی بومی غرب نیز در آن دیده می شود؛ به عبارتی نمایش هملت، هملت اوسترمایر است. 
این کارگردان اجراهای خود را نشأت گرفته از فرهنگ چندملیتی موجود در شهر برلین دانست که سعی می کنند با اشاره به آن این فرهنگ را منعکس کنند. 
راینر بوتس، مدیر پروژه های فرهنگی سفارت جمهوری فدرال آلمان در تهران نیز در پاسخ به اینکه چگونه می توان آثار نمایشی کشور آلمان را در طول سال نیز در کشور خود روی صحنه برد، نخستین و مهم ترین مسئله را بودجه دانست. 
وی در این زمینه تصریح کرد: اگر بخواهیم در طول سال نمایش هایی را داشته باشیم نیاز به بودجه داریم؛ از همین رو باید با گروه های نمایشی و مرکز هنرهای نمایشی ایران تعامل پیدا کنیم و با گروه هایی که هزینه کمتری را درخواست می کنند همکاری داشته باشیم. 
بوتس گفت: هدف ما این است که اجرای تئاتر گروه های آلمانی تنها معطوف به تهران نباشد و ما این آثار را در شهرهای دیگری چون مشهد، اصفهان و شیراز نیز به صحنه ببریم؛ اما امکانات بودجه سفارت محدود است و می تواند به عنوان یک تسهیل گر وارد ماجرا شود. 
مدیر پروژه های فرهنگی سفارت جمهوری فدرال آلمان در تهران، با توجه به مطرح بودن کشور ایران در فضای بین الملل اظهار امیدواری کرد که تعامل این دو کشور هرچه بیشتر شود. 
در این نشست رسانه ای سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، مهرداد رایانی مخصوص مدیر بخش بین الملل این دوره از جشنواره و پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاتر شهر نیز حضور داشتند؛ گروه تئاتر «تی توک» به سرپرستی ابراهیم پشت کوهی نیز حاضر بودند. 
نمایش «هملت» به کارگردانی توماس اوسترمایر روزهای نهم و دهم بهمن ماه نیز دومین و سومین اجرای خود در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را پشت سر می گذارد. 
این جشنواره به دبیری سعید اسدی از یکم بهمن ماه آغاز شده و تا دوازدهم این ماه ادامه دارد. 
توماس اوسترمایر (Thomas Ostermeier) یکی از مطرح ترین کارگردانان تئاتر دنیا، نمایش «هملت» را در تالار وحدت در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر کارگردانی می کند. 
این کارگردان آلمانی که بامداد ششم بهمن ماه به تهران رسیده است، فعالیت خود در تئاتر را ابتدا با بازیگری و دستیاری آغاز کرده و این روزها به عنوان یکی از مشهورترین کارگردانان تئاتر در دنیا به ویژه به دلیل وجهه های زیبایی شناختی در آثارش شناخته می شود. اوسترمایر همچنین به علت ژانر واقع گرایانه کاپیتالیستی خود نیز در دنیای امروز شهرت دارد. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *