شناسه خبر: 7972 منتشر شده در مورخ: 1394/10/30 ساعت: 09:15 گروه: اجتماعی  
اجرای نیم بند و غیر متعارف سهمیه استخدامی معلولان در سازمان تأمین اجتماعی
گزارش ویژه ایران سپید:

اجرای نیم بند و غیر متعارف سهمیه استخدامی معلولان در سازمان تأمین اجتماعی

معاون اداری مالی سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه 35 نفر از معلولان در کل کشور جذب این سازمان شده اند گفت: این افراد بعد از برگزاری آزمون سراسری، همانند دیگر نیروها باید برای مصاحبه آماده شوند.

به گزارش ایران سپید اجرای نیمبند و غیر متعارف سهمیه استخدامی معلولان در سازمان تأمین اجتماعی: چندی پیش یک آگهی در سایت رسمی سازمان تأمین اجتماعی برای استخدام  و جذب نیرو درج شد اما در این فراخوان مطلبی در مورد اینکه سهمیه سه درصدی معلولان اعمال خواهد شد یا نه نیافتیم.

این امر باعث شد بسیاری از افراد با بلاتکلیفی مواجه شوند و نمیدانستند آیا میتوانند در این آزمون استخدامی شرکت کنند یا نه. برای پیگیری این موضوع و اطلاع دقیق از این فراخوان استخدامی با رحیم اردلان، معاون اداری مالی سازمان تأمین اجتماعی  به گفتگو پرداختیم.

وی در پاسخ به سؤال ایران سپید مبنی بر اینکه سهم سه درصد استخدام معلولان در آگهی استخدامی سال 94 سازمان تأمین اجتماعی اعمال شده است یا نه، گفت: سهمیه سه درصد استخدام معلولان در جذب نیروی این سازمان رعایت شده است. اردلان ادامه داد: نامه ای از سوی سازمان تأمین اجتماعی به ادارات بهزیستی استانها ارسال شد تا بهزیستی با توجه به نیاز تأمین اجتماعی در آگهی درج شده در سایت این سازمان، نیرو های مورد نیاز را به تأمین اجتماعی هر استان معرفی کنند.

وی افزود: افراد معلولی که  به تأمین اجتماعی معرفی میشوند باید شرایط استخدام از لحاظ تحصیلات، سن و  عنوان شغلی را دارا باشند. این مقام مسئول با اشاره به اینکه معلولان در این آزمون استخدامی نیازی به پرداخت وجه برای ثبت نام نداشتند عنوان کرد: استخدام افراد معلول در سازمان تأمین اجتماعی از طریق بهزیستی صورت گرفته است و ادارات بهزیستی افراد معلول را که در بانک اطلاعات کاریابی این سازمان ثبت نام کرده اند را به سازمان تأمین اجتماعی  معرفی میکنند.

  معاون اداری مالی سازمان تأمین اجتماعی  با بیان اینکه 35  نفر از معلولان در کل کشور جذب این سازمان شده اند افزود: این افراد بعد از برگزاری آزمون سراسری، همانند دیگر نیروها باید برای مصاحبه آماده شوند.  بعد از آنکه افراد در مصاحبه قبول شدند دوره آموزشی 15 روزه برای این افراد برگزار میشود تا آمادگی لازم برای  ورود به مشاغل تأمین اجتماعی را داشته باشند.  اردلان در پایان صحبتهایش عنوان کرد: درآگهیهای استخدامی که تأمین اجتماعی برگزارمیکند باید 3 درصد سهم معلولان و 25 درصد سهم ایثارگران و جانبازان درج شود تا شکی برای اعمال این سهمیه ها ایجاد نشود. با توجه به اینکه سهمیه سه درصدی در این آگهی درج نشده است پیگیری خواهم کرد تا در آگهی استخدامی سال آینده  این سهمیه و نحوی اجرای آن که از طریق بهزیستی است حتماً نوشته شود.

برای اطلاع از نحوه گزینش افراد معلول و استخدامشان در سازمانهای مختلف با  میترا ترکمان، کارشناس مسئول اعتبارات اشتغال مددجویان بهزیستی استان تهران به گفتگو پرداختیم. وی در مورد معرفی افراد معلول برای آزمون استخدامی و بهره مندی از حق 3 درصد اشتغالشان گفت: به علت نقصهایی که در آمار بهزیستی وجود دارد و عدم آگاهی از افراد واجد شرایط برای استخدام در سازمانهای مختلف، بهزیستی استان نامه هایی را به بهزیستی شهرستانهای زیرمجموعه خود ارسال میکند تا شهرستانها افراد واجد شرایط را به ما معرفی کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال زیرمجموعه بهزیستی استان تهران شهرستانهایی همچون ورامین، قرچک، اسلامشهر و ... هستند و  معلولانی که در این بهزیستیها پرونده دارند و همچنین با شرایط آگهی استخدامی سازمان مطبوع از قبیل سن، تحصیلات، معدل، عنوان شغلی و... مطابقت دارند، به بهزیستی استان معرفی میشوند. لازم به ذکر است، سازمانهای بهزیستی افراد معلولی که سرپرست خانوار هستند را در الویت معرفی برای اشتغال قرار میدهند.

ترکمان افزود: برای آگهی استخدامی سازمان تأمین اجتماعی در سال 94 از استان تهران با زیرمجموعه  16 شهرستان، 5 نفر از معلولان برای انجام مصاحبه  معرفی شدند. وی با ابراز تأسف از نبود بانک اطلاعاتی معلولان عنوان کرد:  با وجود بانک اطلاعاتی، معلولان میتواند بروزترین اطلاعات خود را در این بانک وارد کنند تا در این گونه موارد که به اشتغال معلولان مرتبط میشود بتوانیم از آن استفاده کنیم تا در حق هیچ معلولی اجحافی صورت نگیرد.

اما در حال حاضر مددکاران معلولان باید بعد از فارغ التحصیلی  این افراد، شرایط جدیدشان را به بهزیستی شهرشان اعلام کنند و آنها را در لیست کاریابی بهزیستی قرار دهند.  این کارشناس اشتغال و کاریابی در پایان اعلام کرد: معلولان فاقد شغل  که تا کنون اطلاعاتشان در لیست کاریابی بهزیستی شهرشان درج نشده است برای بهره مندی از حق اشتغال و سهمیه 3 درصدی معلولان اطلاعات و درخواستشان برای اشتغال  را از طریق مددکار به بهزیستی اعلام کنند. با توجه به صحبتهای مسئولان این دو سازمان که در آگهی استخدامی نقش مستقیم داشنتد جذب این چنینی معلولان برای استخدام در سازمانهای مختلف اصولی نیست و معلولان همانند دیگر افراد باید در آزمون شرکت کرده و با توجه به صلاحیتشان و در نظر گرفتن سهمیه 3 درصدی برای مشاغل انتخاب شوند.

اما با روش ذکر شده از سوی سازمان بهزیستی بسیاری از افراد که صلاحیت بیشتری نسبت به معلولان معرفی شده دارند از حضور دراین مشاغل محروم خواهند شد. اما با این روش استخدامی سازمان تأمین اجتماعی باز هم سهمیه سه درصدی به طور کامل اعمال نشد چرا که در مجموع افرادی که جذب این سازمان خواهند شد، یک هزار و ۴۲۵ نفر هستند که سهمیه معلولان حدود 43 نفر خواهد بود اما این درحالی است که طبق صحبتهای رحیم اردلان، معاون اداری مالی سازمان تأمین اجتماعی فقط 35 نفر از معلولان به این سازمان برای مصاحبه معرفی شدند. نکته دیگر این است که  با توجه به مصاحبه پیش روی معلولان معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی،  اگر این افراد در مصاحبه رد شنود تکلیف سهمیه این معلولان چگونه خواهد بود؟! (جعفری)

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *