شناسه خبر: 7919 منتشر شده در مورخ: 1394/10/23 ساعت: 08:20 گروه: دانش و فن آوری  
جلالی: ستاد ملی توسعه فناوری اطلاعات ویژه معلولان تشکیل شود
مشاغل دانش بنیان ابزار فناوری اطلاعات برای خدمت‌رسانی به معلولان

جلالی: ستاد ملی توسعه فناوری اطلاعات ویژه معلولان تشکیل شود

موسس نخستین روستای الکترونیکی با اشاره به لزوم توامندسازی الکترونیکی معلولان گفت: ستاد توسعه فناوری اطلاعات برای معلولان با حمایت نهادهای بین‌ا‌لمللی در ایران تشکیل شود.

به گزارش ایران سپید  علی‌اکبر جلالی با بیان اینکه فناوری اطلاعات در سالهای اخیر توانسته تغییرات زیادی را در زندگی معلولان و افراد کم‌توان به وجود آورد، اظهار داشت: سازمانهای جهانی نیز فعالیت‌های زیادی برای استفاده معلولان از فناوری انجام داده‌اند.

وی افزود: به عنوان مثال در آخرین نشست یونسکو در هندوستان قطعنامه‌ای در راستای حمایت از استفاده معلولان از فناوری اطلاعات صادر شد که این قطعنامه در اجلاس سران کشورهای جهان که اخیرا در پاریس برگزار شد نیز مورد تصویب قرار گرفت.

موسس نخستین روستای الکترونیکی عنوان کرد: بر اساس این مصوبه در کویت، مرکزی تحت عنوان توانمندسازی معلولان بوجود می‌آید که در آن معلولان با مراجعه به این مرکز آموزشهای لازم را برای استفاده از فناوریهای متنوع که در اختیار معلولان قرار دارد را می‌بینند و پس از اینکه توانستند با آن فناوری زندگی خوبی را برای خود برنامه‌ریزی کنند به جامعه خود برمی‌گردند.

وی گفت: بنابراین از دیدگاه جهانی بحث حمایت از معلولان برای استفاده از فناوری اطلاعات وسعت زیادی پیدا کرده است که در کشور ما نیز قدمهای نسبتا بزرگی از طرف بهزیستی برداشته می‌شود و کارهایی در حال انجام است.

جلالی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال حمایت از مرکز آموزشی منجی توانسته است فرصت‌های آموزشی زیادی را برای جمع زیادی از معلولان به وجود آورد و همین‌طور از فناوریهای مختلفی که برای استفاده و ارتباط معلولان با اینترنت و فضای مجازی در جهان وجود دارد در این مرکز آموزش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس فناوری اطلاعات فرصتهای خوبی را برای افراد کم توان به وجود آورده و هر روز دامنه این خدمات افزایش می‌یابد.

موسس نخستین روستای الکترونیکی اظهار داشت: آخرین فناوریهایی که در خدمت معلولان قرار گرفته هدایت کامپییوتر با قرنیه چشم است یعنی اگر معلولی توان فیزیکی نداشته باشد فقط از طریق چشم خود می‌تواند با کامپییوتر ارتباط برقرار کند.

وی افزود: همین‌طور اگر به دلایلی معلولی نتواند از صوت خود استفاده کند دستگاه‌هایی به وجود آمده که توسط آنها که در زیر گلو قرار می‌گیرند فرد می‌تواند به راحتی صحبت کند.

جلالی ابراز کرد: پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک فناوری اطلاعات فرصتهای بسیاری را به گونه‌ای فراهم کند تا معلولان بتوانند مانند افراد سالم از خدمات فناوری اطلاعات استفاده کنند.

وی بیان کرد: مناسب است در کشور ما نیز ستادی برای توسعه فناوری اطلاعات در خدمت معلولین با حمایت نهادهای بین‌ا‌لمللی تشکیل شود و بتوان با استفاده از بودجه‌های بین‌المللی و امکاناتی که در سطح جهان وجود دارد در این قسمت فعالیت‌های گسترده‌ای را برای پیوستن افراد کم توان به افراد توانمند از طریق فناوری اطلاعات به وجود آورد.

موسس نخستین روستای الکترونیکی در مورد دسترس پذیری خدمات شهری نیز گفت: خدماتی که افرد کم توان نیاز دارند فقط مربوط به خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات نمی‌شود بلکه امروزه علاوه بر فناوری اطلاعات باید به مسائل دیگری برای حمایت از معلولان توجه داشت.

وی عنوان کرد: شهرداریهای ما باید مکلف شوند که زمینه دسترسی شهروندان را به محیط‌های عمومی به گونه‌ای فراهم کنند که افراد معلول همانند افراد سالم از تمامی امکانات عمومی کشور استفاده کنند.

جلالی یادآورد شد: در این زمینه فرصتهای جدیدی در جهان به وجود آمده، به فرض مثال اینترنت اشیا خدمات بسیار خوبی را در اختیار معلولان قرار می‌دهد و همین‌طور امکانات دیگری مانند پرینتر سه بعدی می‌تواند بعضی از ابزارهای لازم را برای معلولان و افراد کم توان فراهم کند که در گذشته امکان تولید آن نبود.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا در دانشگاه علم و صنعت ایران دستگاه پرینتر سه یعدی ساخته شده که توسط آن می‌توان انواع پروتزهای مختلف را تولید کرد و حتی در یک مورد آن برای افرادی که مشکل تی پا دارند می‌توانند برای آنها پروتزهای پای مصنوعی تولید کند به گونه‌ای که این پای مصنوعی بسیار سبک‌تر، ارزانتر و دقیق‌تر از پایی است که توسط گچ گیری و مدلهای دیگر تولید می‌شود.

موسس نخستین روستای الکترونیکی گفت: هر روز که از توسعه فناوری اطلاعات می‌گذرد انتظار است در کنار خدمات فیزیکی که شهرداریها و سایر ادارات مختلف انجام می‌دهند بتوان از این امکانات برای بکارگیری معلولان در سطوح مختلف استفاده کرد.

وی اظهار داشت: شاید مهمترین ابزاری که فناوری اطلاعات می‌تواند در خدمت معلولان قرار دهد مشاغل دانش بنیان باشد یعنی اینکه معلولان بتوانند از طریق فناوری اطلاعات شغلهایی را پیدا کنند که بدون رفتن به محیط کار درآمد لازم را کسب کنند.

وی در مورد بهسازی پورتالهای ادرات و شهرداریها نیز ابراز کرد: سازمانهای اداری باید مکلف شوند که زمینه‌های لازم را برای افراد معلول فراهم کنند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *