شناسه خبر: 7763 منتشر شده در مورخ: 1394/10/2 ساعت: 12:49 گروه: اجتماعی  
رعایت نکردن مناسب‌سازی اماکن، تخلف محسوب شود
معاون عمرانی استاندار:

رعایت نکردن مناسب‌سازی اماکن، تخلف محسوب شود

معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: شهرداری باید در نظر داشته باشد که رعایت نکردن مناسب‌سازی اماکن و ساختمان‌های عمومی، باید به منزله عدول از شرایط پروانه و تخلف محسوب شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از  ایسنا؛ منطقه زنجان، «جواد رحمتی» در جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان، اظهار کرد: خوشبختانه با وجود آن‌که از شرایط ایده‌آل در خصوص مناسب‌سازی اماکن و ساختمان‌های عمومی خیلی فاصله داریم، اما استان روند خوبی در پیش گرفته و این جای خوشحالی دارد. با این وجود می‌توان اذعان کرد که تاکنون کوتاهی از جانب مسئولان بوده و باید همگی برای مرتفع‌سازی مشکلات موجود بر سر راه معلولان دست به دست یکدیگر دهیم.

این مسئول با تأکید بر تسریع روند مناسب‌سازی، ادامه داد: استانداردسازی محیط زندگی از ویژگی‌های یک جامعه توسعه‌یافته است و اماکن تجاری نیز، عمومی محسوب شده و نمی‌تواند از این قاعده مستثنی باشد. در واقع، مناسب‌سازی مقوله‌ای تعریف‌شده است و به اهتمام و توجه مسئولان نیاز دارد. البته اگر بخواهیم فقط ایده‌های افراد سالم را به کار ببندیم مانند این است که برای بهبود محیط زندگی کودکان، فقط سلایق بزرگسالان را در نظر بگیریم، این در حالی است که هیچ فرد سالمی نمی‌تواند آن‌طور که باید شرایط روحی و جسمی معلولان را درک کند.

وی افزود: بنیاد شهید و اداره‌کل بهزیستی باید به‌صورت خاص و عام به این موضوع پرداخته و با استمرار برگزاری جلسات و پیگیری مصوبات خواستار تسریع در مناسب‌سازی اماکن عمومی و مبلمان شهری شوند. علاوه‌بر این، شورای برنامه‌ریزی استان، می‌تواند سالیانه علی‌الخصوص در ماه‌های فروردین و اردیبهشت، بودجه‌ای را به درخواست دستگاه‌ها و برای مناسب‌سازی به آن‌ها ارایه دهد.

رحمتی تصریح کرد: پیگیری و اجرای مناسب‌سازی دستگاه‌ها نباید سرسری و فقط برای رفع تکلیف باشد. همچنین نباید صرفاً ورودی ساختمان‌ها مناسب‌سازی شود، چون معلول ممکن است برای انجام کارهای شخصی‌اش نیاز به استفاده از همه بخش‌های ساختمان داشته باشد. از این‌رو، نظام مهندسی ساختمان و شهرداری باید نقش گلوگاه برای بهره‌برداری از اماکن عمومی را ایفا کنند و همه تخلفات را بدون اغماض به کمیسیون ماده صد ارجاع دهند.

 

معاون عمرانی استاندار خاطرنشان کرد: ممکن است ساختمانی مسکونی و شخصی به‌صورت اتفاقی پایان‌کار گرفته و محل طبابت یا هر شغل دیگری شود، اما از این به بعد شهرداری باید برای موافقت با تغییر کاربری ساختمان‌های شخصی، مسأله مناسب‌سازی را مدنظر قرار دهد، چون در غیر این صورت باید شاهد تبعات بعدی و استمرار محرومیت این قشر در بهره‌مندی از امکانات شهری باشیم.

در ادامه، شهردار زنجان با تأکید بر انجام اقدامات لازم در خصوص مناسب‌سازی پارک‌ها و فضاهای شهری، گفت: خوشبختانه همه قرار دادها در حال اجرا هستند و صدور پروانه نیز با نظارت و دقیق‌تری انجام می‌گیرد.

«حبیب‌الله ملایی‌یگانه» هم‌چنین با اشاره به ساخت مهر مخصوص و استفاده از آن در شناسنامه‌های ساختمانی تنها در صورت رعایت ضوابط ویژه مناسب‌سازی، اظهارکرد: اگر این ضوابط رعایت نشود قبل از اخذ پایان کار مشخص می‌شود. علاوه‌بر این، شهرداری در نظر دارد به جای تعبیه پله برقی کنار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، از بالابر یا آسانسور بهره بگیرد، چون پله برقی در بسیاری از مناطق توجیه اقتصادی ندارد. مثلاً اگر بخواهیم پل و پله برقی کنار دانشگاه آزاد را به جنب بیمارستان منتقل کنیم یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه نیاز دارد.

این مسئول تصریح کرد: در خصوص مناسب‌سازی ناوگان حمل و نقل شهری نیز متأسفانه ما با مسأله فرسودگی مواجه‌ایم، از این‌رو بهتر است اتوبوس‌های جدید را با رعایت ضوابط مناسب‌سازی خریداری کنیم و تا آن زمان، شرایط حمل و نقل معلولان را با مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس و ون بهبود ببخشیم.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان نیز در ادامه از نحوه تشکیل و فعالیت کمیته‌های تخصصی فنی و تحقیقاتی، حقوقی و آموزش و اطلاع‌رسانی زیر مجموعه ستاد مناسب‌سازی خبر داد.

 

«فرهاد میرزایی» گفت: دبیرخانه مناسب‌سازی، سئوالاتی در قالب پروژه ارزیابی و وضعیت مناسب‌سازی دستگاه‌ها، به 38 اداره کل ارسال کرده و تا پایان دی‌ماه امسال، وضعیت این ادارات به دبیرخانه کشور گزارش می‌شود. این در حالی است که تاکنون 26 اداره پاسخ سئوالات پروژه را به همراه معرفی نماینده رابط آن اداره‌کل به دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی استان ارسال کرده‌اند.

 

این مسئول ادامه داد: علاوه‌بر این، صدا و سیمای استان زنجان آمادگی خود را برای همکاری‌های لازم در خصوص پخش برنامه‌های مرتبط با موضوع مناسب‌سازی اعلام آمادگی کرده و تاکنون نیز چندین گزارش تصویری از مشکلات میدانی موجود در رابطه با این مسأله از شبکه استانی پخش شده است.

وی افزود: خوشبختانه همه مسئولان دانشگاه، نظام پزشکی و پزشکان به مشکلات موجود در مکان‌های عمومی واقف هستند و آمادگی خود را برای هماهنگی و همکاری از نظر تعیین مکان مناسب برای احداث ساختمان پزشکان در سطح شهر اعلام کرده‌اند. البته نماینده سازمان نظام پزشکی استان زنجان معتقد است که برای صدور مجوز مطب یا تمدید پروانه، هیچ‌گونه محدودیتی در خصوص مناسب‌سازی محیط برای معلولان وجود ندارد و مسأله مذکور به وضع قوانین از جانب وزارت بهداشت و الزام آن‌ها نیاز دارد.

میرزایی خاطرنشان کرد: در واقع دانشگاه علوم پزشکی در صدور مجوز مطب‌ها نقشی نداشته و هیچ قانونی در خصوص محدودیت و صادر نشدن پروانه برای ساختمان‌های دارای پله و فاقد آسانسور وجود ندارد. از طرفی با بررسی 60 ساختمان عمومی در سطح شهر زنجان، فقط یک مورد تقریباً مناسب برای کلینیک ویژه(واقع در خیابان هفت تیر) یافت شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری زنجان نیز در ادامه با بیان این‌که شهرداری در قراردادهای پیاده‌روسازی امسال، بندی با عنوان «رعایت ضوابط مناسب‌سازی برای معلولان و سالمندان» اضافه کرده، از انعقاد قراردادی به مبلغ بیش از 5 میلیارد ریال و با چهار پیمانکار برای مناسب‌سازی پیاده‌روها خبر داد.

«مهرداد سلطانی» افزود: متأسفانه محل اتصال پیاده‌رو به سواره‌رو در اکثر معابر سطح شهر اختلاف ارتفاع دارد، از این‌رو و به درخواست اداره‌کل بهزیستی استان زنجان، شهرداری در طول پارسال به بررسی ویژگی‌های معابر معلولان بر مبنای ضوابط و مقررات شورای عالی شهرسازی و معماری پرداخت و با طراحی انواع مختلف رمپ، الزام اتصال پیاده‌رو به سواره‌رو را به مناطق سه‌گانه شهرداری ابلاغ کرد.

این مسئول تصریح کرد: دسترسی نداشتن به پیاده‌راه، احداث دسترسی با شیب نامناسب، ناهموار بوده سطح پیاده‌راه، انفصال پیاده‌راه‌ها از یکدیگر توسط موانع فیزیکی، پایانه‌های اتوبوس‌رانی مناسب‌سازی‌نشده، اجرای نامناسب کف‌سازی بریل و مواردی از این دست از مشکلات تردد معلولان در سطح استان بشمار می‌رود. در حالی که همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی به‌نحوی عمل کنند که امکان بهره‌مندی از آن‌ها برای معلولان هم‌چون افراد عادی فراهم شود.

سلطانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه شهرداری زنجان، مناسب‌سازی فضاهای شهری را از سال 90 شروع و طی ابلاغیه‌ای به مدیران مناطق سه‌گانه، استفاده از خط بریل را در همه پیاده‌روهای معابر و پارک‌های سطح شهر الزامی کرده است. این در حالی است که از همان سال تا امروز همه پیاده‌روها از خط بریل استفاده کرده‌اند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *