شناسه خبر: 7636 منتشر شده در مورخ: 1394/9/8 ساعت: 09:46 گروه: اجتماعی  
کالبدشکافی برنامه‌های حمایت از حقوق معلولان/از انتظار تایید مجلس تا نگهداری معلولان در خانه

کالبدشکافی برنامه‌های حمایت از حقوق معلولان/از انتظار تایید مجلس تا نگهداری معلولان در خانه

در حال حاضر 600 میلیون معلول در دنیا زندگی می‌کنند که 80 درصد این افراد در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معلولان، افرادی که جمعیت زیادی را در جامعه تشکیل می‌دهند اما آنچنان که باید و شاید به شرایط زندگی و نحوه‌ فعالیت اجتماعی آن‌ها توجه نمی‌شود. هر شخصی امکان دارد در طول زندگی خود بر اثر عوامل مختلف و یا به صورت مادرزادی، معلولیت و ناتوانی جسمی را تجربه کند، ناتوانی که اگر مسئولان و خانواده‌های آنان به این مشکل رسیدگی و توجه کافی نداشته باشند، ممکن است این افراد در طول زمان دچار نوعی افسردگی شوند و خانه‌نشینی را برای ادامه‌ زندگی خود انتخاب کنند.

** هر سال 60 هزار ایرانی معلول می‌شوند

برای نخستین بار مجمع عمومی سازمان ملل، سال 1981 را به عنوان سال جهانی معلولان نام‌گذاری کرد و متعاقب آن سال‌های 1983 تا 1992 را دهه‌ جهانی معلولان و از سال 1992 هر ساله سوم دسامبر، 12 آذر را روز جهانی معلولان نام‌گذاری کرد.

رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص می‌گوید: این روز از یک سو به متولیان، مدیران و سران کشور یادآوری می کند تا از ظرفیت‌های متعدد این قشر عظیم در همراهی، همکاری و اداره جامعه استفاده کنند و از سوی دیگر یادآوری است به معلولان برای خودباوری و حضور در همه عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه، زیرا بر اساس گفته مقام معظم رهبری انسان به روح انسان است و باکی از این نیست که جسمش علل باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 600 میلیون معلول در دنیا زندگی می‌کند که 80 درصد این افراد در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه هستند و یک سوم معلولان جهان را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، گفت: بر اساس سرشماری سال 90 در ایران بالغ بر یک میلیون معلول زندگی می‌کند که از این تعداد 133 هزارمعلول در استان تهران ساکن هستند.

 همچنین بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود 10درصد جمعیت جهان دارای معلولیت هستند که 4/2 آن‌ها معلولیت متوسط و شدید دارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، با تاکید بر اینکه در مورد قوانین مربوط به معلولان هیچ کم و کاستی مشاهده نمی‌شود، تصریح کرد: اصول 21، 28 و 29 قانون اساسی پیش‌بینی‌های لازم برای معلولان را داشته و از اردیبهشت سال 83 مصوبه مجلس شورای اسلامی با موضوع قانون جامع حمایت از معلولان تصویب شده است.

حافظی افزود: از این رو با توجه به قوانین موجود، همت، عزم و اراده مجریان در اجرای قوانین اهمیت می‌یابد که باید تناقص و نقاط ضعف موجود را در کوتاهترین زمان ممکن مرتفع سازند.

به گفته نحوی‌نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور،در بخش معلولان با تنگناها و مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم که این مشکلات در راستای حقوق معلولان نیز وجود دارد.

وی ضمن ابراز ناراحتی از اینکه امکان عمومی، تفریحی، آموزشی و فرهنگی مناسب‌سازی شده‌ای برای حضور همه جانبه و مشارکت معلولان در جامعه وجود ندارد، گفت: برای استفاده از این فضا توسط معلولان باید تلاش‌های مضاعفی انجام شود.

** خانواده‌هایی که 2 معلول و بیشتر دارند، صاحب مسکن می‌شوند 

اکنون با توجه به نزدیک شدن به روز جهانی معلولان و کم و کاستی‌هایی که در جامعه برای حضور و ترددشان وجود دارد، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد 30 هزار شغل برای معلولان خبر داد و گفت: به منظور پیشگیری از معلولیت‌ها، تعداد مراکز مشاوره ژنتیک در استان‌ها افزایش یافته است.

وی افزود: لایحه‌ حمایت از حقوق معلولان در مجلس در حال بررسی است که در این لایحه وظایف هر دستگاه به طور کامل مشخص شده است، بطوریکه با همکاری دستگاه‌ها در خصوص اقداماتی مانند استخدام و ایجاد اشتغال در سازمان‌ها برای 30 هزار معلول شغل ایجاد خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در این لایحه، بیمه معلولان در نظرگرفته شده است، افزود: در مورد مسکن و مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان برنامه‌های خوبی در نظر گرفته شده به طوری که تا پایان سال 95 خانواده‌هایی که 2 معلول و بیشتر دارند، صاحب مسکن می‌شوند.

وی به طرح نگهداری و مراقبت معلولان در خانه اشاره و تصریح کرد: براساس این طرح سعی می‌کنیم نگهداری معلولان از مراکز را به سمت خانواده‌ها ببریم که البته با تأمین اعتبارات می‌توانیم کیفیت اجرای این طرح را بیشتر کنیم و در همین رابطه به هر خانواده ماهیانه مبلغی برای هزینه نگهداری پرداخت می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد 250 مرکز مشاوره ژنتیک خبر داد و افزود: با توجه به نقش مشاوره و آزمایشات ژنتیک در پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌ها تعداد مراکز مشاوره ژنتیک را افزایش داده‌ایم، البته سعی می‌کنیم در استان‌های مختلف تعداد این مراکز را افزایش دهیم.

با توجه به اختصاص هزینه‌های میلیاردی برای عمران و بهسازی کشور، برنامه‌ریزی‌هایی برای رفاه حال معلولان در این بودجه‌ها و برنامه‌ها در نظر گرفته شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *