شناسه خبر: 7628 منتشر شده در مورخ: 1394/9/4 ساعت: 09:18 گروه: اجتماعی  
وجود 5000 معلول بین جمعیت عشایری / افزایش تعداد معلولان
رییس سازمان بهزیستی خبر داد

وجود 5000 معلول بین جمعیت عشایری / افزایش تعداد معلولان

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت که در میان جمعیت عشایر کشور نیز حدود 5000 معلول حضور دارند.

به گزارش ایران سپید انوشیروان محسنی‌بندپی در دومین کنگره علمی توانبخشی، گفت: با اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید، خوشبختانه بهزیستی صاحب جایگاه ویژه‌ای شده است تا بتواند با بهره‌گیری از امکانات، خدمات بهتری را به اعضای خود اعطا کند.

وی با بیان اینکه سه عامل از عمده‌ترین دلایل بروز معلولیت در جامعه هستند، خاطرنشان کرد: نخستین موضوع معلولیت ناشی از بیماری‌ها به ویژه معلولیت‌های ناشی از دیابت است که به قطع پا، نابینایی و... منجر می‌شود. عامل دوم ناشی از حوادث و سوانح رانندگی است که رقم آن در کشور ما بالاست و در پی آن جمعی از هموطنان ما دچار معلولیت می‌شوند که بهزیستی وظیفه ارائه خدمات به آنان را دارد.

بندپی ادامه داد: معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی نیز بعد سوم علل بروز معلولیت است که می‌توان با اقدامات پیشگیرانه آن را به حداقل رساند.

وی با بیان اینکه برابر آمارها، یک میلیون و 200 هزار معلول در کشور داریم به طور تقریبی، 300 هزار نفر از سوی کارشناسان شناسایی شده‌اند و این یعنی با جامعه‌ای روبه‌رو هستیم که 1.5 میلیون نفر نیازمند دریافت خدمات از سازمان بهزیستی هستند.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه شاهد افزایش تعداد معلولان در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: از جمعیت معلولان کشور 420 هزار نفر در دورترین نقاط کشور هستند که باید با آنان خدمات ارائه شود.

به گزارش ایسنا، بندپی ادامه داد: همچنین حدود 5000 نفر از معلولان نیز در میان عشایر و افرادی هستند که کوچ می‌کنند، این یعنی آنان هیچ جایی برای اسکان ندارند که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به سیاست‌های بهزیستی در این حوزه افزود: نخستین موضوع پیشگیری است. باید معلولیت را کنترل و مدیریت کنیم. اگر امروز می‌بینیم که در اروپا دیگر کودک مبتلا به تالاسمی یا دارای برخی معلولیت‌ها به دنیا می‌آیند دلیلش این نیست که خداوند لطف ویژه‌ای به یک جغرافیای خاص داشته است بلکه در آن منطقه با استفاده از علوم روز و اقدامات پیشگیرانه از تولد نوزادان معلول و تالاسمی و... نیز پیشگیری شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور افزود: بنابراین پیشگیری از بروز و ظهور معلولیت‌ها را نیز استراتژی اول سازمان بهزیستی تعریف کرده‌ایم.

بندپی با اشاره به طرحی که به شکل پایلوت در کرمان اجرا شده است، گفت: در این طرح بنا شده است تا کودکان تازه متولد شده قبل از اینکه مورد غربالگری و شنوایی‌سنجی قرار نگرفته‌اند، شناسنامه دریافت نکنند. همچنین ازدواج زوج‌هایی که نیازمند انجام آزمایش ژنتیک هستند نیز تا پیش از انجام این آزمایش ثبت نخواهد شد.

وی افزود: تلاشمان این است که این اقدامات را در سراسر کشور گسترش داده و در غالب برنامه ششم به صورت قانونی ارائه کنیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات بهزیستی در حوزه استاندارد کردن خدمات نیز افزود: استاندارد کردن به این معنا نیست که ما از امکانات لوکس و تجهیزات مدرن استفاده کنیم بلکه منظور گسترش همین توانبخشی در جامعه است و امسال جشن اتمام توانبخشی مبتنی بر جامعه را برگزار خواهیم کرد.

بندپی با تاکید بر ضرورت احساس مشارکت شهروندان خاطرنشان کرد: مردم باید احساس مشارکت کنند چراکه ما بدون مشارکت مردم نمی‌توانیم امکانات را تخصیص دهیم.

وی با اشاره به لایحه‌ای که درباره معلولان به مجلس رفته است، اظهار کرد: خوشبختانه کمیسیون ویژه بررسی این لایحه نیز در مجلس تصویب شده و تلاش ما این است که هفته بعد از هفته معلولان مصوبه آن را از کمیسیون گرفته و به صحن علنی مجلس ببریم.

به گزارش ایسنا، حسین نحوی‌نژاد دبیر کنگره و معاون توانبخشی سازمان بهزیستی نیز در ابتدای این نشست اظهار کرد: 700 NGO در کنار بهزیستی و وزارتخانه فعال هستند و با ما همکاری می‌کنند.

وی همچنین با بیان اینکه کنگره‌های جهانی ایران و برنامه‌های آن مورد توجه قرار گرفته و می‌درخشد، گفت: اما متاسفانه با توجه ضعف ساختاری که در آموزش زبان انگلیسی در دوران مدرس ه و دانشگاه وجود دارد، ما شاهد این هستیم که در نحوه ارائه، ضعف‌هایی به وجود می‌آید.

دبیر کنگره و معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با بیان اینکه بهزیستی، برنامه، آدم، فکر و پرسنل دارد گفت: ما تنها پول نداریم و درخواستمان امکانات است چراکه فکر و اندیشه‌اش وجود دارد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *