شناسه خبر: 7596 منتشر شده در مورخ: 1394/8/27 ساعت: 14:17 گروه: اجتماعی  
برای ما آگاهی هم لمس کردنی است
سالروز انتشار ایران سپید

برای ما آگاهی هم لمس کردنی است

امروز سالروز انتشار ایران سپید است. 28 آبان 1375 جامعه نابینایان کشور شاهد تولد پدیده نوظهور در عرصه فرهنگ و اطلاعرسانی به نابینایان و کمبینایان بود

به گزارش ایران سپید امروز سالروز انتشار ایران سپید است. 28 آبان 1375 جامعه نابینایان کشور شاهد تولد پدیده نوظهور در عرصه فرهنگ و اطلاعرسانی به نابینایان و کمبینایان بود. انتشار نخستین روزنامه بریل ایران و جهان. خیلی زود روشن شد انتشار این روزنامه چیزی بیش از شکلگیری یک منبع اطلاعرسانی مستمر و روزانه برای نابینایان ایران است. زیرا دستیابی به این روزنامه در واقع تجلی دستیابی نابینایان به یک فرصت و حق برابر در زمینه کسب آگاهی است. آگاهی که با سرانگشتان و کل وجودمان آن را لمس میکنیم و از این رو ارتباط زنده تری با آن برقرار میکنیم. اکنون این چراغ آگاهی 19 سال است که دلهای خوانندگانش را به پرتو آگاهی و امید روشن کرده است.

قطعاً مانند هر پدیده نوزده، بیست ساله که خود عمری در جهان مطبوعات است ایران سپید نیز نشیب و فراز بسیار پشت سر گذاشته است. در عرصه سیاسی پیچ و تابهای شدیدی را تجربه کرده است و به تبعیت از مواضع دولتهای کشور چپ و راست شده است.

اما صرف نظر از اعوجاجهای سیاسی در هر زمان منبع اطلاعرسانی در حوزه رویدادهای تخصصی نابینایان بوده است. تا دورترین روستاها رفته است و به دست هر خواننده ای که بوده از کودک تا سالمند و از صاحب شغل گرفته تا بیکار و شاید نا امید منبع امید به زندگی و ضرورت ساختن فردا برای خوانندگان از دیده بی فروغ و کم فروغ اما در دلها روشن و پویا بوده است. در سالهای اخیر منابع دیگر اطلاعرسانی نیز در کنار ایران سپید قرار گرفته اند و اکنون بار سنگین اطلاعرسانی را به ذهنهای تشنه نابینایان و کمبینایان چند نشریه و سایتهای مجازی اطلاعرسانی نیز بر دوش میکشند که قطعاً خبر خوبی است.

اما همچنان ایران سپید جای خود را دارد و این جایگاه آنگونه است که با وجود مشکلات در رسیدن و دریافت روزنامه در شهرستانها و مناطق دورافتاده کمی حجم روزنامه برای سیراب کردن تشنگی اطلاعاتی نابینایان و مشکلات موجود در چاپ یا تدارک روزنامه که گاه به گاه گریبان آن را میگیرد همچنان ایران سپید منبع آگاهی است که هر روز باید لمس شود. اما در پایان دو دهه فعالیت چه نیازهایی باید در ادامه مورد نظر قرار گیرند تا این روزنامه بتواند رسالت اطلاعرسانی خود را بیش از گذشته انجام دهد. افزایش شمارگان روزنامه متناسب با درخواستهای پشت نوبتی، افزایش صفحات آن، انتشار ضمایم تخصصی برای گروه های مختلف جامعه نابینایان که ناشی از افزایش سطح سواد و نیازهای اطلاعاتی خوانندگان است و بهبود سامانه توزیع روزنامه از مهمترین نیازهای پیش رو است.

در این خصوص صادقانه باید بدانید تنها راه رفع این نیازها تأمین ماشینهای چاپ جدید بریل است که بتواند این بار را از زمین بردارد و تأمین این ماشین آلات مستلزم تأمین ارز که بهتر میدانید در شرایط کنونی انجام آن برای دولت سخت و دشوار مینماید اما همچون روح حاکم بر ایران سپید در تمام این سالها با امید و به پشتوانه خواست شما این الزامات را فراهم خواهیم کرد.

فقط کمی صبر و بردباری برای عبور از شرایط سخت مالی کشور در شرایط کنونی. البته یافتن راه های دیگر اطلاعرسانی از جمله نشریات گویا و الکترونیک نیز در دست بررسی و اقدام است که قطعاً میتواند بخشهای دیگری از نیازهای اطلاعاتی شما را رفع کند.

وب سایت ایران سپید که دو سال است مفر جدید اطلاعرسانی به شماست بازوی توانمند دیگر ما در نشر آگاهی و اطلاعات برای شما عزیزان در عرصه های مجازی است که حتماً هم سریعتر و هم ارزانتر میتواند به طور همزمان اطلاعات وسیعی را در اختیار آن بخش از خوانندگان قرار دهد که دستی بر صفحه کلید و ارتباطات دارند.

بازخوردهای شما نشان میدهد که فعالیت روزنامه در جهت درست ارضای بیشتر نیازهای اطلاعاتی شماست هر چند در این میان گله و شکایتها از کمبودها سر جای خود است که موتور محرک ما برای برنامه ریزیها  و اقدامات آتی است. به مناسبت ورود ایران سپید به بیستمین سال فعالیت رهنمودها و نظرات شما را برای بهینه سازی روزنامه چشم یا بهتر بگویم گوش انتظاریم. (سهیل معینی) 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *