شناسه خبر: 7437 منتشر شده در مورخ: 1394/7/29 ساعت: 10:13 گروه: اجتماعی  
انتقاد از رد قانون حضور نابینایان در انتخابات مجلس

انتقاد از رد قانون حضور نابینایان در انتخابات مجلس

مدیرعامل انجمن باور ضمن انتقاد از نمایندگان در رد قانون حضور نابینایان در انتخابات مجلس، گفت: عدم تصویب این قانون نقض حقوق نابینایان و خلاف کنوانسیون جهانی است که ایران آن را پذیرفته است.

به گزارش ایران سپید به نقل از خبرگزاری مهر سهیل معینی در مورد مخالفت نمایندگان با قانون حضور نابینایان در مجلس، افزود: درست یک روز قبل از روز جهانی نابینایان در حالی که در همه دنیا سعی می‌کنند اخبار خوبی برای نابینایان داشته باشند، مجلس شورای اسلامی بند ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات را که در کمیسیون شوراهای مجلس مورد تجدید نظر قرار گرفته بود مبنی بر حضور افراد نابینا در انتخابات مجلس را رد کرد.

وی گفت: بر اساس نظر نمایندگان مجلس، نابینایان نمی‌توانند در انتخابات مجلس کاندید شوند و این موضوع در صحن علنی به تصویب رسید در حالیکه این موضوع به صورت تخصصی در کمیسیون شورا مطرح و مورد موافقت قرار گرفته بود.

مدیرعامل انجمن باور با اشاره به اینکه عدم حضور نابینایان در انتخابات مجلس از منظر حقوقی و همچنین ادبیاتی و شکلی مورد اعتراض ماست، گفت: متاسفانه نماینده گرمسار در مورد اعتراض به این قانون اعلام کرد که اگر قرار باشد افراد نابینا با استفاده از فناوری وارد مجلس شوند، چرا این موضوع شامل حال کم‌شنواها و لال‌ها نشود و بهتر است که لال‌ها به مجلس بیایند تا برای ما هم مشکل و چالشی ایجاد نشود.

به گفته معینی، همچنین یکی دیگر از نمایندگان نیز در مورد مخالفت با حضور نابینایان عنوان کرد که حضور نابینایان خلاف اصل ۷۵ قانون است و بار مالی ایجاد می کند چرا که باید برای حضور این افراد کتاب بریل نیز چاپ شود.

وی در تذکر به این نماینده اظهار داشت: در حال حاضر هر نماینده‌ای که در مجلس حضور دارد، یک بودجه‌ای برای او در نظر گرفته شده همچنین منشی، اتاق و... نیز به او می‌دهند و همه اینها هزینه‌بر است؛ پس چطور است که تهیه کتاب برای فرد نابینا بار مالی به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل انجمن باور اظهار داشت: رد این مصوبه نقض حقوق نابینایان و مغایر با ماده ۲۹ کنوانسیون جهانی حقوق این افراد است که در ۱۳ آذر سال ۸۷ به تصویب نمایندگان مجلس رسیده و دولت نیز آن را امضا کرده است.

به گفته معینی، بر اساس ماده ۲۹ کنوانسیون جهانی، افراد معلول نیز همانند سایرین می‌توانند در مشارکت‌های سیاسی مانند انتخابات هم انتخاب شوند و هم انتخاب کنند و این کنوانسیونی است که ایران به آن ملحق شده اما مجلس با تفسیرهای غلط، حق نابینایان را سلب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه افراد نابینا به کمک فناوری‌های نوین هم می‌توانند بنویسند و هم بخوانند، گفت: در حال حاضر هزاران نابینا در کشور مدرک دکتری و کارشناسی ارشد گرفته‌اند؛ بطوریکه دو عضو شورای شهر نیز نابینا هستند، پس چگونه می‌شود صلاحیت این افراد را رد کرد و این موضوعات، سئوال ما از نمایندگان مجلس است.

مدیرعامل انجمن باور گفت: عدم نامزد شدن نابینایان در انتخابات مجلس با کدام حقوق اساسی و اعتقادات دینی ما برابر است. این موضوع در بسیاری از کشورها اجرایی می‌شود و کمتر کشوری است که برای حضور نابینایان در مجلس منع داشته باشد که متاسفانه این منع برای کشور ما قابل پذیرش نیست و از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا بتوانیم نقض حقوق شهروندی ایجاد شده از سوی نمایندگان را رفع کنیم.

به گفته معینی، کاندید شدن نابینایان به معنای حضور آنها در مجلس نیست و تازه باید از سوی مردم رأی بیاورند؛ ضمن اینکه در رد این ماجرا ادبیات سخیفی از سوی برخی نمایندگان بکار رفته است که نسبت به آن به شدت اعتراض داریم.

وی اظهار داشت: هفته آینده تصمیم داریم گروهی از نابینایان رسماً به مجلس رفته و از هیئت رئیسه تقاضا می‌کنیم که از این افراد به دلیل استفاده از ادبیات سخیف عذرخواهی کنند و به طور جدی خواهان اصلاح این قانون هستیم و همچنین آن دو نماینده نیز از جامعه نابینایان کشور عذرخواهی کنند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *