شناسه خبر: 7409 منتشر شده در مورخ: 1394/7/25 ساعت: 14:36 گروه: اجتماعی  
افتتاح استودیو رسانه‌ ویژه نابینایان و کمبینایان
گزارش ویژه ایران سپید:

افتتاح استودیو رسانه‌ ویژه نابینایان و کمبینایان

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران مقارن با روز جهانی نابینایان (عصای سفید) به‌منظور بهره‌مندی نابینایان و کمبینایان از کتابها و منابع آموزشی، رسانه‌ی گویا با نام «استودیو رسانه» را برای تولید کتابهای گویا ویژه نابینایان و کمبینایان راه‌اندازی کرد.

به گزارش ایران سپید حبیب میدانچی، استاد دانشگاه و  رئیس هیئت امنای بنیاد خیریه شهناز و همچنین حامی ساخت و تجهیز این استودیو  برای نابینایان گفت: با توجه به اینکه نابینایان از تحصیلکرده ترین دسته معلولان هستند اما با توجه به شرایط خاصشان منابع مطالعاتی حدود و قالباً با کیفیت نامطلوب در اختیار دارند. هدف ما از گشایش این «استودیو رسانه» در اختیار گذاشتن منابع مطالعاتی متنوع و باکیفیت در اختیاز این قشر جامعه است.

وی تاکید کرد: «استودیو رسانه» قرار است فراتر از یک کتابخانه‌ی دانشگاهی، رسانه‌ای گویا و رایگان برای تمام نابینایان فارسی زبان باشد. میدانچی ادامه داد: به زودی با پایبندی به حقوق مولفان و همکاری ناشران، کتابهای گویای تهیه شده را از طریق سایت رسمی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در دسترس مخاطبان قرار میدهیم.  این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه چرا تصمیم به راه اندازی این استودیو رسانه کرده است گفت: بعد از فوت مادرم به همراه خانواده بنیادی را به اسم ایشان (شهناز زهدی) راه اندازی کردیم.  تا با انجام فعالیتهای خداپسندان مایه شادی و سربلندی وی را ایجاد کنیم.

ایده ساخت این استودیوی  برای ضبط کتاب را یکی از استادان در ذهن من انداخت و با خداست خدا و کمک بقیه دوستانم توانستیم این ایده را عملیاتی کنیم. برای پیشرفت در کارها  و با شعار « هم صدا شویم»  از فرهیختگان، هنرمندان و افرادی که علاقمند هستند در این نذر فرهنگی سهیم باشند، دعوت میکنیم تا برای خواندن کتاب و ضبط آن برای نابینایان با ما همراه شوند.

مراسم افتتاح استودیو رسانه، با حضور علی اکبر فرهنگی، پدر مدیریت رسانه، رحمت ا... حافظی عضو شورای اسلامی شهرتهران، حبیب میدانچی، رییس هیات امنای بنیاد خیریه شهناز، ایرج حسابی، رضا کیانیان و جمعی از استادان، مسوولان و دانشجویان در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران برگزار شد. رحمت الله حافظی، در ابتدای این مراسم بیان کرد: بر اساس گزارش جهانی سازمان بهداشت در هر ساعت یک نفر نابینا مشود و هم اکنون در جهان ۲۸۵ میلیون نفر مشکل نابینایی و کمبینایی دارند. وی ادامه داد: در کشور ما هشت دهم درصد از جمعیت یعنی ۶۴۰ هزار نفر از مشکل نابینایی و کمبینایی رنج میبرند.

متأسفانه این افراد تا حدودی از حقوق شهروندی خود محروم هستند و جامعه ما نتوانسته زیرساختهای برابربا دیگر افراد در حوزه‌های مختلف از جمله تحصیل، اشتغال، ازدواج و تردد در معابر شهری را برای این افراد ایجاد کند. حافظی افزود: دولت موظف است برای افرادی که وارد تحصیلات عالی میشوند، تسهیلاتی قائل شود تا بتوانند به راحتی به ادامه تحصیلات بپردازند. امروز آمار موجود نشان از عزم و همت این افراد در زمینه ادامه‌ی تحصیلات تکمیلی دارد و هم اکنون پنج هزار نابینا و کمبینا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند.

  

در ادامه این مراسم علی اکبر فرهنگی، پدر مدیریت رسانه با بیان این که دانشجویان نابینا از دیگر دانشجویان  درس خوانتر هستند گفت:  من دانشجویی داشتم که با کمک همسر و فرزند خود آرشیوی از منابع و کتب به صورت صداهای ضبط شده ایجاد کرده بود و به همین شکل با دشواری بسیار تا مقطع دکتری پیش رفت. وی افزود: امیدواریم با راه‌اندازی این بنیاد مجموعه‌ای ایجاد شود که بتواند بخشی از نیازهای چنین افرادی را پاسخ دهد و روزی به نقطه‌ای برسیم که همه افراد دارای معلولیت همانند بقیه افراد جامعه از بهترین شرایط برخوردار باشند. غلامرضا کاظمی دینان، ریاست انجمن روابط عمومی ایران نیز در ادامه با اشاره به این که در جامعه ما مسوولیت اجتماعی کمرنگ شده است، اظهار کرد: این حرکت نشأت گرفته از نگاه و فکر زیباست.

نابینایی یا هر معلولیت دیگری عیب به شمار نمی‌آید، عیب آن است که انسان درک، فهم و معرفت نداشته باشد. بنده به نوبه خودم   از هیچ کمکی در این زمینه دریغ نمیکنم  و همه اقدامات لازم را برای شکوفایی این «استودیو رسانه » را انجام خواهم داد. پورعزت، ریاست کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران نیز تقاضا کرد اساتید و افراد دارای منابع ارزشمند با همکاری و اعطای حق کپی رایت آثار خود، به این بنیاد اجازه دهند منابع به صورت کتب صوتی تدوین شود و در اختیار کتابخانه قرار گیرد.

میدانچی، رییس هیات امنای بنیاد خیریه شهناز در پایان مراسم به صورت نمادین بخشی از کتاب نهج البلاغه را در «استودیو رسانه» خواند و به صورت رسمی گویا کردن کتاب را با صدای خود آغاز کرد.  (جعفری)

 

عکس
عکس
عکس
عکس
عکس
عکس
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *