شناسه خبر: 7375 منتشر شده در مورخ: 1394/7/19 ساعت: 14:17 گروه: اجتماعی  
نهاد کتابخانه‌ها تولید و چاپ کتب‌ مخصوص نابینایان و کم‌بینایان را برعهده گرفت
علیرضا مختارپور اعلام کرد

نهاد کتابخانه‌ها تولید و چاپ کتب‌ مخصوص نابینایان و کم‌بینایان را برعهده گرفت

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: مراکز قوی در زمینه تولید کتاب بریل نداریم و منعی هم برای پذیرشش نداریم، بنابراین خود را موظف می‌‌کنیم که تصدی تولید و چاپ کتاب‌های مخصوص نابینایان و کم بینایان را در کشور برعهده بگیریم

به گزارش ایران سپیدبه نقل از فارس،  اولین نشست تخصصی کتابداران بخش‌های نابینایان صبح امروز با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونانش و نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و وزیرپور عضو هیات امنای نهاد کتابخانه‌ها و علی صابری عضو شورای شهر تهران در کتابخانه پارک شهر برگزار شد.

بر اساس این گزارش، علیرضا مختار پور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پس از شنیدن نکات کتابداران نابینا برخی موارد را لازم و برخی را در روند بررسی خبر داد و گفت: نمی‌توانم به سرعت در مورد نظرها و ایده‌ها وعده‌ای بدهم، چرا که نیازمند رسیدگی دقیق است، هر چند برخی از آنها در حال رسیدگی است.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن اشاره به اینکه بنده و همکارانم در نهاد کتابخانه‌ها موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم و تا جایی که امکان داشته باشد خود را مقید به انجام آن می‌دانیم، اظهارداشت: البته بعضی تقاضاهای مطرح شده تنها محدود به دوستان نابینا نیست، بلکه مربوط به سایر همکاران شما در نهاد هم می‌شود، زیرا امروز بیش از 2500 تن از همکاران ما در نهاد مساله تبدیل وضعیت دارند.

وی با یاد گرامیداشت شهید همدانی از مسئولین خدومی که در خارج از مرزها برای امنیت و استقرار کشور فعالیت می‌کنند تقدیر کرد و گفت: افرادی همچون شهید همدانی در خارج از مرزها در حال تقابل با دشمن هستند تا ما در داخل کشور به زندگی خود پرداخته و امنیت و استقلال کشورمان حفظ شود، امروز شاهد تشییع پیکر این شهید بزرگوار بودیم که یادش را گرامی می‌داریم.

مختارپور در این نشست با بیان اینکه در سال‌های 76 تا 84 و طی 8 سال و اندی در یکی از مراکز فرهنگی تهران با جمعی مثنوی مولوی را بحث می‌کردیم و در خلال آن به غزلیات مولانا می‌پرداختیم، افزود: یاد همان بحث‌ها افتادم چرا که مولانا در اشعارش عنوان می‌کند که من آینه‌ام، می‌توانید ببینید حرف‌های مرا در چهره ‌من، این دیدن با چشم نیست، یعنی باید با گوشتان ببینید، برخی تصور می‌کنند با گوش دیدن ظرافت ادبی است.

وی به جلسات ادبی اشاره کرد و گفت: اما در آن جلسات مثنوی مقید بودم مبانی و مستندات ریشه‌های قرآنی و اشعار مولانا و دیوان شمس را بررسی کنم که بعدها تحت عنوان کتاب «آسمان در آیینه» منتشر شد اما چرا مولانا از چشم و گوش صحبت کرده آیا ظرافت ادبی است یا ریشه قرآنی دارد؟

وی در چرایی این امر گفت: اولا دعوت‌های الهی مخاطب سمع است نه بصر، مخاطب دعوت ،سمع است نه بصر، خداوند هم استجابت برای کسانی دارد که سمع می‌کنند (کسانی که می‌شنوند).

دبیرکل نهاد افزود: در مورد صفات خداوند ابتدا سمیع می آید، سمیع اولا مقدم بر بصیر است و در مقابل کفار و آنهایی که از دعوت الهی دوری می‌کنند باز سمع اولویت دارد، اما در معارف بشری باید پرسید ما علوم و معارف بشری را می‌بینیم یا می‌شنویم؟ جواب اینکه نه می‌بینیم نه می‌شنویم، ما یک سری حواس پنجگانه داریم که هیچیک مستقیما علم و ادراک نیست پس فرایند ربطی به هوش، چشم و احساسات ندارد اینها حواس هستند، حواس ما دریچه محسوسات‌اند نه معلومات پس با دیدن کسی نمی‌توان عالم شد، با شنیدن نمی‌توان ، با لمس نمی‌توان علم فرایند دیگری دارد و آن از مسیر خواندن ، درک و مطالعه است.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ابراز داشت: اما اینکه خواندن آیا منحصر به دیدن متن است که در پاسخ باید گفت خیر،‌ آنچه علم و معرفت می‌آورد فرایندش مستقیم از محسوسات نیست این فرایند مغایری با فرایند حواس است، حواس دریچه‌هایی است که برخی از آن استفاده می‌کنند و ربط مستیم به مساله معرفت ندارد.

وی افزود: ممیز و مشخص انسان درک و معرفت است نه حواس، تعبیر توانا و ناتوان را پس بدین واسطه بکار نبریم.

مختارپور با اشاره به کلمه معلول که در برخی جملات حاضران بود گفت: اولا معلول گرفته شده از علت به معنای بیماری است ای بسا کسانی که در درک معارف و تاثیرگذار در جامعه مقصر‌اند معلول‌ترند.

وی تاکید کرد: شهادت می‌دهم در نشست‌های کتابخوانی که نابینایان کتاب معرفی کرده‌اند آنها دقیق و بهتر از بینایان بوده‌اند، کسی که کمتر می‌بیند شنوایی قوی‌تری دارد بنابر این نکته من تصور می‌کنم باید کارگروه و گروه‌های آموزشی برای کتابداران و اعضای بینا برگزار کنیم تا توجه و تمرکز به متن را از نابینایان بیاموزند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مورد تولید کتاب‌های بریل عنوان کرد: ما برای تولید کتب بریل وظیفه‌ای نداریم، یعنی این امر مستقیم بر عهده نهاد کتابخانه‌ها نیست، از سوی دیگر ما مراکز قوی در این راستا نداریم و منعی هم برای پذیرشش نداریم، بنابراین خود را موظف می‌‌کنیم که تصدی تولید و چاپ کتاب‌های مخصوص نابینایان و کم بینایان را در کشور برعهده بگیریم تا هر زمان که مرجعی توانا آن را برعهده گرفت مسئولیت را واگذار کنیم الان در وضعیت خوبی مالی هستیم اگر نیاز به خرید تجهیزات باشد خریداری می‌کنیم و می‌توانیم در تولید انبوه کتاب به لحاظ عناوین کوتاه باشیم.

وی در پایان گفت: تولید انبوه از نظر عناوین را در دستور کار قرار می‌دهیم و کتابخانه‌های نهاد را بزودی با منابع قوی‌تر می‌کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *